Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Her er Jeanette Fangel Løgstrups plan efter Danske Bank-exit

Efter ansvaret for sustainability i Danske Bank, går Jeanette Løgstrup nu nye veje.

Jeanette Fangel Løgstrup
Efter at Jeanette Fangel Løgstrup stoppede som direktør for Sustainability og Societal Impact i Danske Bank, har hun planer om at gå en nye vej. Foto: Pressefoto Danske Bank

– Det er spændende at stå på tærsklen til at nyt arbejdsliv.

Sådan siger Jeanette Fangel Løgstrup, som i november forlod Danske Bank efter seks “fantastiske” år.

Berit Behring har overtaget direktionsansvaret for Sustainability og Societal Impact ud over stillingen som direktør for Wealth Management. Maria Simonsen, som kommer fra en lignende stilling i Danske Bank i Sverige, er desuden den nye daglige ansvarlige for området.

Banken står nu over for en slankekur og meldte i denne uge ud, at 2.000 medarbejdere tilbydes frivillige aftrædelser.

Oplevede du, at området for bæredygtighed i banken rammes af en sparerunde nu – og medvirkede det til din beslutning om at stoppe?

– Nej, det var ikke del af beslutningen.

– Man skal før eller siden gøre op med sig selv, hvornår det er rigtigt, at man slipper tøjlerne, siger Jeanette Fangel Løgstrup om baggrunden for at søge nye græsgange.

– På det her tidspunkt i bankens rejse var vi der, hvor det strategiske fundament for sustainability-agendaen er på plads. Der er mange initiativer, som er klar til at blive rullet ud, og nu handler det om at få det ind i den daglige drift, og det skal jo i høj grad ske ude i de enkelte forretningsområder. Derfor var tidspunktet godt for mig til at prøve noget nyt.

Vil skrue op for bestyrelsesposterne
Jeanette Fangel Løgstrup har nu givet sig selv den “luksus” at tænke over, hvad det næste skridt i hendes karriere skal være.

Den har nemlig uden afbrud, og siden uddannelsen som økonom, bestået af krævende job i virksomheder som Nykredit, Carl Bro Gruppen og Codan.

– Der bliver helt sikkert også tid til andre ting, men en en ting er sikker, jeg vil rigtig gerne bruge mere tid på bestyrelsesarbejde, siger Jeanette Fangel Løgstrup med henvisning til, at hun siden 2009 har siddet i bestyrelsen for JP/Politikens Hus samt haft bestyrelsesposter i Danica Pension og Mobile Pay samt haft formandsposten i Børneulykkesfonden.

Jeg vil sørge for, at bæredygtighed kommer på dagsordenen i bestyrelser

Når hun ser tilbage på årene i Danske Bank, er det først i det seneste halvandet år, at hendes titel har været direktør for Societal Impact og Sustainability, selvom samfundsansvar og CSR i alle årene været en del af arbejdsområdet, fortæller hun.

– Men i de første fire år handlede det om at sætte en ny retning for kommunikation og branding, efter den imagekrise banken havde været igennem (pga. kampagnen ‘New Normal’, red.). Den var anledningen til, at jeg blev spurgt, om jeg havde lyst til at komme til Danske Bank som koncernmarketing- og kommunikationsdirektør. Det sidste halvandet år har jeg haft fokus på hele sustainability-agendaen og haft mulighed for at bygge den op og tage den til et nyt niveau.

Jeanette Fangel Løgstrups arbejde med kommunikation og marketing gav hende prisen som årets CMO i 2017.

Bestyrelser skal have indsigt i bæredygtighed
Når du får din næste bestyrelsespost, hvad er så det første spørgsmål du vil stille i relation til bæredygtighed?

– Jeg vil sørge for, at bæredygtighed kommer på dagsordenen og sikre mig, at det bliver gjort på en meningsfyldt måde. Men jeg vil selvfølgelig også interessere mig for alt andet. Min baggrund som økonom har været en god ballast at have med sig alle årene, fordi jeg taler forretningens sprog, kan stille de rette spørgsmål og kan koble de forskellige agendaer, siger Jeanette Fangel Løgstrup.

Der er ikke noget, som er større eller vigtigere end at forstå, hvilken rolle en virksomhed spiller i samfundet

Ud over behovet for flere kvinder i bestyrelserne, bliver bestyrelseskompetencer i forhold til bæredygtighed også ofte fremhævet, som noget af, der er behov for. Er du enig i det?

– Ja, det er jeg. Bæredygtighedsagenden er gået fra at være et speciale, som nogle har ansvar for et sted i virksomheden til at være noget CEO’en er nødt til at tage på sin strategiske agenda. Det betyder også, at bestyrelsen er nødt til at have indsigt i, hvad bæredygtighed betyder for virksomheden.

– Der er ikke noget, som er større eller vigtigere end at forstå, hvilken rolle en virksomhed spiller i samfundet. Jeg tror på, at det bliver licence to operate i de kommende år, at man rammer den dagsorden rigtigt. For det har flyttet sig fra at være noget, som er nice to have, og som frontløbervirksomhederne arbejder med, til noget, som alle virksomheder skal forstå. Derfor bliver det også relevant for alle bestyrelser.

Øget dokumentation og gennemsigtighed i sustainability
En af faldgruberne ved at toplederen tager agendaen om samfundsansvar på er dog, at det kan komme tilbage som en boomerang, hvis der ikke er orden i alle dele af forretningen.

På Danske Banks hjemmeside er daværende midlertidig direktør for Danske Bank, Jesper Nielsen, blandt andet citeret for, at bankforretningen skal have et positivt aftryk på samfundet. Efterfølgende har han mistet sit job på grund af at han var øverste ansvarlig for en afdeling, som ikke havde kundernes bedste for øje, ifølge Finanstilsynet.

Det er vigtigt, at man er transparent om, hvor langt man er på rejsen

Er samfundsansvar ikke en uhyre vanskelig dagsorden for topledere og for virksomheder i det hele taget?

– Jo, det er en vanskelig dagsorden. Det nemme er at opstille mål og komme ud med store commitments. Det svære er at levere på dem. Det er derfor, man skal eje det fra øverste sted, så det bliver en del af virksomhedens strategi, forretningsplaner, produkter og kultur. Dermed ikke sagt, at man ikke vil begå fejl, men det handler om, at der er substans bag de initiativer, man laver.

Derfor vil der i de kommende år være et større fokus på dokumentation og gennemsigtighed i virksomhedernes bæredygtighedsarbejde, mener Jeanette Fangel Løgstrup.

– Der er jo mange tilgange til at arbejde med det. Nogle går ud med store mål uden at vide, hvordan de når i mål med det, men det bidrager til, at de lægger sig i selen for at nå dem. Derfor er det vigtigt, at man samtidig er transparent om, hvor langt man er på rejsen, for så bliver man ikke nødvendigvis skudt ned, hvis man kun når 60 procent af målet.

Samme udvikling vil gøre sig gældende i forhold til ESG, som er parametre for virksomhedernes arbejde med miljø, det sociale område og god selskabsledelse, mener Jeanette Fangel Løgstrup.

– Alle virksomheder er vant til at sætte finansielle mål, som man styrer efter internt og også rapporterer på eksternt. Og man kan sammenligne relevante nøgletal på tværs af virksomheder og brancher. I forhold til ESG er det stadig nyt land, som skal modnes, men over tid håber jeg, at det bliver lige så modent som finansielle data. For det man måler bliver taget alvorligt, og derfor lykkes det.

Sustainability må ikke være et add-on
Man taler mere om virksomhedernes samfundsansvar, men hvordan måler man det?

– Det vil i høj grad være branchespecifikt, men det vil gælde for alle, at man skal se på, hvilke områder man har de bedste forudsætninger for at bidrage positivt til som virksomhed, og også hvor man har de største negative påvirkninger. Når man krydser det med nogle af de store samfundsmæssige udfordringer, har man et grundlag, man kan bygge sin strategi på og som også giver indikationer for, hvordan man måler sine fremskridt.

– Så man skal væk fra, at sustainability er et add on, man kan skære væk. Det er lige så forretningskritisk som alt andet, siger Jeanette Fangel Løgstrup.

Af samme årsag kan man ikke drive bæredygtighedsarbejdet “fra baglinjen i en virksomhed”, mener hun.

– CEO’en og topledelsen skal eje det, skrive under på strategi, brænde for det og hjælpe med at kommunikere det. Ledere og medarbejdere ser på, hvad topledelsen siger og gør, og hvis de tager den dagsorden alvorligt, bliver det også vigtigt for den enkelte enhed i virksomheden. Af samme årsag skal det også være en bestyrelsesdagsorden og bestyrelsen skal godkende bæredygtighedsstrategien, hvad den også gjorde i Danske Bank.

Jeg tror ikke på, at man ikke har et Center of Excellence for bæredygtighed i en virksomhed

Mange spår, at der er risiko for recession i år. Kan det resultere i, at virksomhederne vil gå mindre op i bæredygtighed og samfundsansvar?

– Det er en frygt, man kan have, at bæredygtighed er en del af alle skåltalerne nu, fordi det går godt. Men jeg tror, det er anderledes denne gang. Trenden er så stærk, at den er kommet for at blive.

– Desuden arbejder mange virksomheder også med bæredygtighed på en anden måde end tidligere, fordi det ikke kun varetages af en CSR-afdeling, som kan skæres væk. Det er forankret i kerneforretningen og de forskellige dele af virksomheden mange steder, og derfor går det ikke væk, selvom den økonomiske situation forværres.

Når Mærsk nedlægger sin sustainability-afdeling, som det skete for nylig, er det så mindre kritisk netop på grund af forankringen af bæredygtighed i virksomheden, som ledelsen selv begrundede beslutningen med?

– Jeg har ikke indsigt i situationen hos Mærsk. Men generelt tror jeg ikke på, at man ikke har et Center of Excellence for bæredygtighed i en virksomhed. Det tror jeg er en fejl. Man skal have et centralt stærkt anker, der anlægger en strategisk tilgang og har styr på best practices og tendenser.

– Det ansvar kan ikke ligge hos en masse forskellige mennesker. Når det er sagt, skal alle forretningsområderne arbejde med det her, og lederne skal måles på det som en del af deres performanceaftaler, siger Jeanette Fangel Løgstrup.

Forsiden lige nu:

Politikerne har forladt os, så nu stikker han selv spaden i jorden

PORTRÆT. Forsker og bestsellerforfatter Rasmus Willig har mistet troen på politikernes evne til at løse biodiversitets- og klimakriserne. Derfor har han droppet forskerlivet ved skrivebordet for selv at gå i marken med nye forretningsmodeller og løsninger, som tør vende profitræs til samskabelse fra jord til bord.

Seneste artikler:

Norlys snupper Arlas strategichef

Mikkel Pedersen har ledet Arlas globale strategikontor. Nu skal han sikre transformationen af Norlys’ energiforretning.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading