Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Globale sustainability-eksperter: Virksomheder skal være CO2-neutrale inden 2030

For at bevare konkurrencekraften skal virksomheder være CO2-neutrale inden for ti år.

GlobeScan

– Vores seneste undersøgelse viser, at forventningerne til virksomheder, og dem der leder dem, når nye højder, Eric Whan, direktør for analysefirmaet GlobeScan.

Sammen med den respekterede tænketank SustainAbility, har GlobeScan netop offentliggjort rapporten “The Climate Decade: Ten Years to Deliver the Paris Agreement”.

Den bygger på en undersøgelse blandt 550 sustainability-eksperter på tværs af 66 lande i virksomheder, regeringer, NGOere og universiteter.

To tredjedele (67 pct.) peger på, at virksomheder bør blive CO2-neutrale i 2030 eller tidligere, hvis de ikke skal få baghjul af deres konkurrenter.

Undersøgelsen har fokus på, hvordan man imødegår klimaforandringer generelt men omhandler også det ansvar virksomheder og deres topledere har, fremgår det af en pressemeddelelse.

Siden Paris-aftalen om at begrænse temperaturstigningerne til 1,5 grader blev indgået, har duoen gennemført to lignende undersøgelser i 2015 og 2017, men aldrig har eksperterne understreget, hvor presserende det er for virksomheder at medvirke til at modvirke klimaforandringerne.

Consequences of NOT addressing climate change seen as severe

Kun to procent af de adspurgte eksperter tror, at der ikke vil være negative finansielle konsekvenser for virksomheder, som ikke gør noget i forhold til klimaforandringerne.

Tværtimod peger de på en helt række af ubehagelige konsekvenser såsom tab af omdømme blandt nøgleinteressenter som investorer og kunder samt sårbarhed i forhold til klimaforandringerne af både fysisk og finansiel karakter, manglende kapital og faldende konkurrenceevne.

Selvom politikere sjældent får ros for at være langt fremme i skoene, når det kommer til lovgivning og rammevilkår, der eksempelvis fremmer den grønne omstilling, peger 8 ud af 10 eksperter i undersøgelsen på, at nationale regeringer spiller den mest afgørende rolle for at opnå fremskridt.

Unilever, Patagonia, Tesla and IKEA seen as top climate leaders

Undersøgelsen viser desuden, at Unilever ses som en klar leder, når det gælder klimaforandringer og nævnes uopfordret af næsten 25 procent af sustainability-eksperterne. De øvrige virksomheder i top 5 er
Patagonia, Tesla, Ikea og Alphabet/Google. Ørsted kommer ind på en 12. plads på eksperternes hitliste.

Trods hyldesten til visse globale markedsledere, er sustainability-eksperterne ikke just optimistiske på klodens vegne. Cirka halvdelen (49 pct.) mener, at det er usandsynligt, at vi kan undgå alvorlige klimaforandringer, hvis vi som samfund fortsætter i samme spor og hastighed som nu.

16 pct. mener tilmed, at der allerede er sket alvorlig skade på blandt andet økosystemer. En tilsvarende andel bevarer dog optimismen og tror på, at vi kan nå at modvirke katastrofale virkninger af klimaforandringerne.

Læs hele undersøgelsen her.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD

Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.