Hvad er det, der gør, at vi forbrugere har lyst til at beholde de ting vi køber, i stedet for at skille os af med dem og købe nyt?
Der er især fem parametre, der forlænger den såkaldte ”emotionelle levetid”, og det har Peter Byrial Jensen skrevet en PhD om.
Han har en baggrund som industriel designer og ingeniør. Hans PhD med titlen ”Designed to Last” handler om bæredygtige forretningsmodeller og om produktlevetider. Og ikke blot har han fundet ud af hvilke parametre, der forlænger den emotionelle levetid – han giver også gode råd til virksomheder om, hvordan de designer fremtidens produkter, så vi forbrugere beholder dem.
I podcasten dykker Steffen Max Høgh sammen med Peter Byrial Jensen ned i de parametre, der kan gøre, at en virksomheds produkter kan blive elsket i hele levetiden, og ikke kun i købssituationen.
De afgørende parametre er:
- Prisen. Jo dyrere tingene er, jo bedre passer vi også på dem, statistisk
set - Minderne spiller også ind. Hvis vi har nogle gode minder knyttet til et
produkt og hvad vi har brugt det til, er der større chance for, at vi
beholder det - Nostalgi – noget der minder om en person, vi holder af, for eksempel
farfars gamle ur - Komfort – hvis noget bliver ved med at være behageligt at bruge
- Personlighed – hvis vi kan spejle vores personlighed i et produkt
Lyt med og hør alle de gode eksempler på ting der er ”Designed to Last”, fra Legos klodser og Porsches biler. Og få et kig ind i fremtiden, hvor en virksomhed måske har tre faste produkter, der på ydersiden ser ud som de altid har gjort, men hvor indmaden er opdateret.
Lyt med her.
Forsiden lige nu:

Kampen om de grønne teknologier er benhård sikkerheds- og handelspolitik
Virksomhederne skal forstå, at i den grønne omstilling sætter de politiske beslutninger afgørende rammer for markedet, mener Bo Lidegaard, der i dag er en del af det globale konsulentfirma Kaya Partners.

Samarbejde sætter ny standard med certificering af biodiversitet
Bikubenfonden og HedeDanmarks pilotprojekt baner vej for ny standard, når det kommer til naturpleje og biodiversitet. Fynsk bakkelandskab har netop opnået omfattende FSC-økosystemcertificering.

Nyt firma vil være førende match maker for virksomheder og bæredygtighedskonsulenter
CSR-ekspert Tania Ellis og strategisk forretningsudvikler Jeannette Ohrt vil gøre den stigende efterspørgsel efter bæredygtighedsspecialister til deres kerneforretning.
Seneste artikler:

Carina Ohm går fra EY til PwC
Carina Ohm udskifter sin stilling som partner i EY med en ny partnerrolle i PwC. Hun skal styrke PwC’s position indenfor bæredygtighed.

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.