Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Black Friday: Forbrugerne bakker stadig op, men konceptet kan uddø

Trine Susanne Johansen, professor ved AU: "Ophøjelse af forbruget tror jeg vil forsvinde på sigt, og det betyder nok også, at koncepter som Black Friday vil have svære vilkår for butikkerne, fordi forbrug nødvendigvis ikke er noget, man skal styrke" Foto: iStock

Størstedelen af landets store som små butikker og webshops vil i dag bugne med vilde tilbud, der inviterer til at gøre et godt kup.

Ifølge en prognose fra FDHI, står hver tredje dansker klar med dankortet på Black Friday i år, hvilket er en stigning på tre procent sammenlignet med sidste år.

Derudover viser en undersøgelse fra Matas’ kundeklub, at op mod 64 procent af danske kvinder forventer at købe et eller flere produkter, når Black Friday rammer landet.

Men selvom det umiddelbart ser ud til, at der stadig er en god opbakning til Black Friday, så peger flere eksperter på, at konceptet kan få trange levevilkår på sigt.

Flere detailvirksomheder dropper nemlig forbrugsfesten, mens genbrug vinder mere og mere indpas.

Modebrandet Mads Nørgaard lukker eksempelvis igen i år ned for både butikken og hjemmesiden, mens Sofa Kompagniet går i samme retning ved at droppe den store shoppingdag. På virksomhedens hjemmeside skriver de eksempelvis, at ”gode priser ikke behøver Black Friday” og ”F#ck Black Friday.”

Den største spiller, der tager et standpunkt i forhold til Black Friday, er dog IKEA. Udover at sige nej tak til særlige Black Friday-tibud, slår IKEA et slag for genbrug ved at opfordre danskerne til at ”købe brugt, hvis de vil købe nyt”.

I den forbindelse har IKEA indgået i et samarbejde med DBA, hvor IKEA sender kunderne videre til brugte IKEA-møbler på dba’s hjemmeside.

Initiativet skal især ses i forbindelse med IKEA’s målsætning om at blive klimaneutral i 2030.

En del af den strategi handler om at sætte forbrug med mere omtanke på dagsordenen hos deres kunder. Det skal sætte skub i omstillingen fra en lineær til en cirkulær forretningsmodel og gøre opmærksom på den nye og mere bæredygtige drejning, IKEA har taget, fortæller selskabets Country Communication Manager Christian Mouroux Pedersen.

– Denne kampagne er blot en lille del af mange igangværende initiativer. Kampagnen her skal forsøge at skabe debat og opmærksomhed om, at forbrug kan være andet og mere end blot at købe nyt. Det er en del af vores strategi, at genbrug og reparation af møbler skal være en del af vores forretningsmodel i de kommende år.

Men klinger det ikke lidt hult at sende kunderne videre til brugte IKEA-møbler, når man i dagligdagen skal leve af at sælge nye varer?

– Vi tror og håber, at vores kunder vil være med til at tale om, hvordan forbrug kan se ud i fremtiden. Forbrug er ikke en fjende i sig selv, det er måden vi forbruger på, som skal laves om, og det ønsker vi at bidrage til at lave om. Og vi håber, at folk vil gøre sig et godt køb af genbrugte produkter på fredag, siger Christian Mouroux Pedersen.

Eksperter: Kan være positivt at droppe Black Friday
Når nogle butikker vælger at droppe Black Friday eller tager afstand fra konceptet, skyldes det primært, at klima og bæredygtighed i stigende grad er kommet på dagsordenen for forbrugeren, siger Ole Storm Jørgensen, lektor i forbrugeradfærd ved institut for Dansk Detailhandel.

Det kan være risky business forstået på den måde, at det kan fremkomme som en markedsførings-gimmick eller greenwashing.

– Der er ingen tvivl om, at hele vores sorteringsapparat inde i hovedet har flyttet sig – mange af os har fået en anden bevidsthed omkring ressourceforbrug. Så er vi altså igang med en omstilling, og den omstilling sker for rigtig mange af os, og det går stærkere end nogensinde før, fortæller Ole Storm Jørgensen.

En analyse foretaget af Retail Institute Scandinavia bekræfter den tendens. Forbrugerne er blevet langt mere klimabevidste, og det gælder især den yngre generation – generation Z.

I den omstilling bliver der stillet flere og flere krav til detailvirksomheder, som imødekommer dem ved at arbejde mere intensivt med bæredygtighedsinitiativer.

En proaktiv måde at gøre det på er ved at sige nej tak til den forbrugsfest, som Black Friday er blevet symbol for. Det betyder, at det umiddelbart bliver betragtet som positivt af forbrugerne, når virksomheder som eksempelvis IKEA vælger Black Friday fra, siger Ole Storm Jørgensen.

– Langt de fleste vil tage positivt imod det. Det taler jo også ind i den tendens der er. Hvor mange vil efterhånden lave et opslag på Instagram, hvor de har været ude at fylde indkøbskurven med unødvendige ting? Det er der jo ingen, der vil, men man vil gerne lave et opslag, hvor man køber genbrug og dermed laver et statement, at man ikke er en del af Black Friday, uddyber Ole Storm Jørgensen.

Trine Susanne Johansen, lektor i strategisk kommunikation og branding på Århus Universitet, er også sikker på, at mange forbrugere kan se fidusen i det, når detailvirksomheder tilbyder alternativer til Black Friday eller tager afstand fra konceptet.

Det kræver dog, at initiativerne matcher detailvirksomhedens øvrige bæredygtighedsinitiativer.

– Mange forbrugere kan godt se det smarte i det, men i eksempelvis IKEA’s tilfælde kan jo godt blive lidt farligt, fordi de i en eller anden grad opfordrer til forbrug hver dag, eftersom deres produkter har en mere midlertidig klang, siger Trine Susanne Johansen.

Ole Storm Jørgensen deler den holdning.

– Det kan være risky business forstået på den måde, at det kan fremkomme som en markedsføringsgimmick eller greenwashing. Men hvis det er autentisk, vil forbrugerne som udgangspunkt se det som en god ide, fortæller han.

Vi ser jo år efter år, at Black Friday indbringer stor omsætning, så hvis forbrugerne følte, at det var forkert, så ville de nok reagere ved ikke at deltage

Hvad med dem, der går all-in?
Selvom forbrugerne kan opfatte det som positivt, at en detailvirksomhed vælger at droppe Black Friday, er det dog ikke ensbetydende med, at de nødvendigvis opfatter det negativt, hvis en detailvirksomhed stadig går all-in.

Pris fylder nemlig stadig mest hos forbrugeren.

– Vi er som forbruger ikke én forbruger. Selvom mange af os har forskellige holdninger til indkøb som bæredygtighed eller klima, så skal man stadig ikke være blind for, at der stadig er en stor gruppe, der går op i pris, pris og pris, siger Ole Storm Jørgensen.

Trine Susanne Johansen bekræfter den udmelding. Ifølge hende vægter vi langt hen ad vejen fornuftige økonomiske beslutninger højest, hvilket betyder, at vi endnu ikke opfatter det som paradoksalt, når detailvirksomheder beskriver sig selv som bæredygtige, men stadig tager del i Black Friday.

– Vi vil stadig gerne købe nye ting til andre og os selv, så selvom det kan virke modsigende set fra et virksomhedsmæssigt synspunkt, at man er aktive på bæredygtighedsområdet men stadig inviterer til at forbruge en hel masse på Black Friday, så modsvares det i virkeligheden også af lignende paradoksale holdninger blandt forbrugerne, siger Trine Susanne Johansen.

Ud fra den betragtning mener begge eksperter, at det er et fåtal, som direkte tager stilling til, om de skal boycutte virksomheder, der tager del i Black Friday. Trine Susanne Johansen påpeger i den forbindelse, at hvis det forholdt sig sådan, så vil man opleve, at langt flere forbrugere bliver væk på dagen.

Og det gør de jo på nuværende tidspunkt ikke, siger hun.

– Vi ser jo år efter år, at omsætningen på Black Friday er enorm høj, så hvis forbrugerne følte, at det var forkert, så ville de nok reagere ved ikke at deltage.

Der, hvor det til gengæld kan blive et problem, er, når detailvirksomhederne har for travlt med at kommunikere, hvad de gør af bæredygtige tiltag, men ikke følger op på det, mener Trine Susanne Johansen.

– Det gør ikke så stor en forskel, om virksomhederne er med i Black Friday eller ej, nej, men jeg tror derimod, at forbrugerne vil tage afstand fra dem, hvis de ikke arbejder med bæredygtighed eller er transparente i det hele taget, fortæller hun.

Fremtiden for Black Friday
Det er indiskutabelt, at klimabevidstheden blandt forbrugerne kun vil tage til fremadrettet, påpeger Ole Storm Jørgensen. Oveni det kan detailvirksomhederne heller ikke se sig fri fra tage del i den grønne omstilling.

Ophøjelse af forbruget tror jeg vil forsvinde på sigt, og det betyder nok også, at koncepter som Black Friday vil have svære vilkår for butikkerne, fordi forbrug nødvendigvis ikke er noget, man skal styrke

Hvad det får af betydning for Black Friday – hvorvidt det er kommet for at blive eller ej og hvordan detailvirksomhederne forholder sig til det i fremtiden – er stadig uvis, men ifølge Ole Storm Jørgensen er Black Friday et uddøende koncept.

– Jeg er overbevist om, at man over tid vil se de her indkøbsdage eller udsalgsdage, hvor målet er at lave mest mulig omsætning, dø ud. Primært fordi forbrugerne med tiden vil få en dårlig bismag over, hvordan deres forbrug ikke hænger sammen med deres klimaaftryk. Og det betyder, at vi kommer til at forbruge på en mere hensigtsmæssig måde, siger Ole Storm Jørgensen.

I stedet forudser han, at der nok dukker lignende tendenser op, som retter sig mere mod initiativer som IKEA’s ala ”vi skal have ryddet op – kom og få et godt tilbud.”

Den præmis er Trine Susanne Johansen enig i. Hun tror ligeledes, at vi kommer til at opleve flere overvejelser, der hælder til at droppe virksomhederne opfordring til merforbrug.

– Ophøjelse af forbruget tror jeg vil forsvinde på sigt, og det betyder nok også, at koncepter som Black Friday vil have svære vilkår for butikkerne, fordi forbrug nødvendigvis ikke er noget, man skal styrke.

Hvorvidt det hele dør ud, er hun dog ikke sikker på.

– Det er svært at spå om. På den ene side ja, på den anden side nej. Vi begynder at opleve et modpres i forhold til Black Friday, som aktivt opfordrer folk til at lade være, og det er måske meget kendetegnede for de brandingpraksisser, forbrugspraksisser og markedspraksisser, vi ser i dag. De har den her dobbelttydighed, siger Trine Susanne Johansen.

Det betyder, at Black Friday lige nu befinder sig i limbo. Forbrugerne bliver mere klimabevidste, men de vil stadig ikke gå på kompromis med prisen.

For detailvirksomhederne betyder det, at det handler om at se tiden an og afsøge, hvordan deres kunder responderer på kommende Black Fridays, fortæller Trine Susanne Johansen.

Helt grundlæggende handler det om at finde ud, hvordan detailvirksomhederne kan tage del i Black Friday uden at gå på kompromis med de idelogier, de kommunikerer, de har.

Et bud er at komme med alternativer som IKEA.

– Jeg tror, vi kommer til at se flere hybridinitiativer på sigt, der kombinerer Black Friday med bæredygtige initiativer. Det må ikke kun handle om, at der bare skal shoppes en masse nyt. Det er vigtigt, at forbrugeren ikke får en oplevelse af, at de deltager i en forbrugsfest, men rent faktisk også kan gøre noget godt i deres tilbudsjagt, siger Trine Susanne Johansen.

 

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:


Connie Hedegaard med i priskomite

Den tidligere EU-kommissær slutter sig til navne som Kristian Jensen, Torben Möger Pedersen og Le Gammeltoft.


Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.