Finske Anniina Kristinsson er netop blevet ansat som Senior Manager i konsulenthuset Nordic Sustainability, der rådgiver virksomheder om bæredygtighed.
Hun kommer med bred erfaring med udvikling af komplekse strategier og forandringsledelse fra både den private og den offentlige sektor.
– Det er en ny stilling i Nordic Sustainability, så der er et element af, at vi skal forme jobbet hen ad vejen. Jeg kommer til at rådgive virksomhedskunder om deres bæredygtighed. Dem, som gerne vil styrke det, de gør. Og også de virksomheder, der er i starten, og skal sætte strategiske mål, siger hun.
Både langsigtede og praktiske briller
Anniina Kristinsson kommer fra en stilling som Global Sustainability Strategy Manager for Hempel, som er en global producent af maling. Hun har tidligere arbejdet for det finske parlament, Europa-kommissionen og Nordisk Ministerråd.
– Jeg kommer med et stærkt generalistperspektiv. Jeg har både de langsigtede briller på i kraft af min offentlige baggrund, hvor jeg har siddet med for eksempel tværnational politikudvikling i Nordisk Ministerråd, og også de praktiske briller, som jeg har fået hos Hempel, siger hun.
Læs også: Database tracker klimaaftryk for 500 fødevarer
Hos Hempel stod hun i to år i spidsen for at udvikle og udrulle den 100 år gamle virksomheds bæredygtighedsstrategi. Det er noget af en proces i et globalt foretagende med tæt på 7000 ansatte, fortæller hun.
– Hele det første år udviklede vi i mit team virksomhedens bæredygtighedsramme, der hedder Futureproof, som satte målsætninger på tværs af virksomheden i forhold til udfordringer og udviklingsmuligheder. Det var et nyt ambitionsniveau for virksomheden på bæredygtighedsområdet, siger Anniina Kristinsson.
– Vi arbejdede blandt andet med at sænke CO2-udledningen i Scope 1 og 2 og med udviklingen af virksomhedens Science Based Targets. Det er noget, som rigtig mange virksomheder arbejder med nu. Det får stor betydning for hele værdikæden for de virksomheder, der vil arbejde strategisk med Science Based Targets, siger hun.
Forsiden lige nu:

Googlediversitet og containerinklusion: Virksomhedsgiganter gav råd om inklusion
Coca Cola, ISS, Mærsk, Danske Bank og Google meldte sig ind i Copenhagen Pride som gæster på CBS. Virksomhedernes ledende kræfter på området gav her sine bud på, hvordan du åbner din arbejdsplads op for regnbuens farver.

Deloitte: Øremærket barsel er en gave til virksomhederne
Revisions- og konsulenthuset ser de nye barselsregler som et godt skub, der kan gøre det lettere at holde på talentmassen. For virksomhederne er ligestilling også forretning.

Klimaunderskud i medie- og underholdningsbranchens topledere – hvad gør de danske profiler for klimaet?
Medie- og underholdningsbranchens topledere halter bagefter med sit bæredygtige ansvar, men der er både råd og inspiration at hente. Eksperter og mediekoncerner deler her ud ad sine erfaringer.
Seneste artikler:

Aarhus Universitet åbner et center for plastikforskning
Verdenshavene fyldes med plastik, og det globale samfund kan ikke følge med produktionen og nedbryde den store mængde, der produceres hvert år. Det vil Aarhus Universitet og professor Daniel Otzen nu gøre noget ved.

Modeindustrien skal rykke sig på data, transparens og sporbarhed
De unge, der bærer bæredygtighed: Rasmus Stærk Just leder CSR-afdelingen i DK Company med en holistisk tilgang til bæredygtighed

To nye forskningsprojekter skal medvirke til bæredygtig energiudvikling
European Energy har fået forskningsmidler til at at udvikle bæredygtigt flybrændstof og digital styring af solparker
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
