debat

Åbenhed er vejen frem mod mere bæredygtighed og grøn omstilling

Virksomhedsejere lægger deres forretningsplan frem. – Vi har både fokus på vore egne værdier og vores leverandørers værdikæder.

Af - 11. november 2021

Skal vi som virksomheder bidrage til den grønne omstilling, kræver det åbenhed, skriver Søren og Mikkel Lund fra Right On. Foto: LightFieldStudios/iStock

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Bæredygtighed har det seneste år flyttet sig fra at være en megatrend til at være en præmis for at drive forretning. Det slår en undersøgelse fra Dansk Industri fast. I dag bliver virksomheder mødt af krav til, at der både skal være handling og dokumentation bag bæredygtige initiativer. Samtidig er det vigtigt for medarbejderne, at deres arbejdsplads tager ansvar for verdens tilstand.

Det er altså nu, at vi skal gøre op med luftige hensigtserklæringer og halvhjertede løsninger på det grønne område. Virksomheder skal turde tænke og handle bæredygtigt ved at arbejde helhjertet med grøn omstilling.

Sådan er vores forretningsmodel skruet sammen

Skal vi som virksomheder bidrage til den grønne omstilling, kræver det åbenhed. Og ærlighed ikke mindst. Åbenheden ser vi blandt andet, når store børsnoterede virksomheder udgiver rapporter, hvor de beskriver deres arbejde med bæredygtighed. Rapporterne fungerer både som en mulighed for forbrugerne og investorerne at kigge virksomhederne over skuldrene. Og som et internt værktøj, der motiverer virksomhederne til hele tiden at tænke grønnere. Inspireret af dette lægger vi de generelle linjer i vores forretningsmodel frem i dette debatindlæg.

Overordnet har vi i Right On besluttet, at bæredygtighed skal være kernen i vores virksomhed. Men hvad forstår vi ved overhovedet ved bæredygtighed i vores forretningsmodel?

Ens for vores produkter er, at de bidrager til at trække verden i en mere bæredygtig retning end det konventionelle alternativ. For os er kriterierne bag udvælgelsen af produkterne derfor en kombination af selve produktet og den virksomhed, der står bag. Tingene går hånd i hånd, og vi har både fokus på vore egne værdier, vores leverandørers værdikæder og forskellige bæredygtighedscertificeringer.

Certificeringer og udvælgelsesprocessen

Men det kan være svært at definere, hvornår et produkt er miljørigtigt og bæredygtigt.

I vores indkøb tilstræber vi at få al den dokumentation, der er tilgængelig. Er træprodukterne for eksempel FSC-certificerede? Er tekstilprodukterne GOTS-certificerede, og hvilke genanvendte produkter kan vi finde på markedet?

I enkelte tilfælde kan vi forhandle produkter, som i sig selv ikke er miljørigtige. Her kigger vi på, hvordan firmaet bag produktet agerer bæredygtigt. Det gælder for eksempel Nordgreen ure, der arbejder med social ansvarlighed, velgørenhed, bæredygtig emballage og produkter af høj kvalitet med lang levetid. På den måde er det skånsomt for miljø og mere bæredygtigt end ur-virksomheder, der ikke tager stilling til deres værdier, værdikæde og emballage.

Er det perfekt? Nej. Er det bedre end alternativet? Ja.

Men da vi stiftede virksomheden, traf vi et klart valg: Vi vil støtte op om virksomheders grønne omstilling. Det betyder, at vi altid skal kunne forsvare at have dem med i vores sortiment, og der  skal være et klart signal om, at man arbejder målrettet for en bedre verden.

Ellers vil vi ikke have produkterne på vores hylder – selv hvis det koster for os på bundlinjen. Det vigtigste er, at vi kan stå inde for produkterne og både kunne forklare og forsvare vores valg af leverandører, deres værdikæde og måde at drive forretning på.

Produkter vi vælger fra – selvom det vil øge bundlinjen

De produkter vi vælger fra, er produkter som ikke gør nogen positiv forskel i forhold til det konventionelle alternativ – og hvor vi kan finde et miljørigtigt alternativ. Sengetøj og håndklæder er eksempler, hvor vi fravælger almindelig bomuld til fordel for økologisk bomuld. Eller gryder og pander, som også produceres i genanvendte materialer som støbejern og rustfrit stål.

For os er det heller ikke nok, at et produkt er lavet af ”naturmaterialer” som træ og bambus. Det skal være certificeret, så vi kan sikre, at der ikke sker en reduktion af skovarealer, biodiversitet og levesteder for dyr.

Vi fravælger også produkter, som forstærker “brug og smid væk-kulturen”. Altså produkter i dårlig kvalitet, som købes med formålet om at skaffe det billigt og bruge det kortvarigt. Det gælder især inden for elektronik såsom billige køkkenmaskiner og værktøj.

Men vi fravælger også nogle “high-end luksusprodukter”, hvor produktet i sig selv måske er i rigtig god kvalitet, men hvor virksomheden bag ikke gør noget nævneværdigt i forhold til grøn omstilling og bæredygtige initiativer, selvom muligheden er der.

Her er det vigtigere for os at sende et klart signal og virke troværdige fremfor at gå på kompromis med vores tilgang.

Vi har ikke alle svarene, men vi har truffet nogle valg

Bæredygtighedsområdet er så komplekst, at vi er påpasselige med at tro, at vi ved det hele. Vi vil gerne vide alt, og vi ved allerede en del. Derfor er et vigtigt princip i vores tilgang, at vi søger faglig hjælp og ekspertise udefra. Blandt andet herfra lærer vi nyt, og det er virkelig fedt at blive klogere og mere bevidst om, hvordan vi kan gøre tingene bedre.

Det er ikke “right on” at tro, at man som virksomhed let og elefant kan profilere sig på at være miljørigtig eller bæredygtig uden at arbejde seriøst med det hver eneste dag. For os handler det om at gøre en reel forskel og ikke bare sælge god samvittighed.

Tags: