Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Debat

Fem gode råd til dig, der er en ny ESG-manager

Lige nu ansætter virksomhederne hundredvis af ansvarlige virksomheder CSR-medarbejdere, ESG- og Sustainability Managers. Thue Birk Svenningsen har fem gode råd til at strukturere opgaven rigtigt fra starten.

Bæredygtighedsindsatsen skal ledes og organiseres med klart og tydeligt mandat fra topledelsen, mener Thue Birk Svenningsen, CEO i Sustainable Business Solutions & Klimakurser.dk. PR-foto.

Kommentar af Thue Birk Svenningsen, CEO i Sustainable Business Solutions & Klimakurser.dk

Tillykke med dit nye job som ESG-manager eller noget i den dur. Din rolle er vigtig, og ansættelsen af dig er udtryk for, at din virksomhed tager ansvar gennem handling. Hvis du er heldig, har du fået en veldefineret opgave, der er forankret i virksomhedens strategi og forretning, og som er velbudgetteret af en enig ledelse. Hvis ikke, har du brug for opbakning og retning på arbejdet. Her får du fem grundlæggende råd, der hjælper dig med at finde din rolle, med at finde vej i organisationen og med at styrke din virksomheds konkurrencekraft gennem konstruktiv klimahandling og ansvarlige tiltag i tråd med virksomhedens forretning og strategi:

1. Ind til kernen
ESG er en lavine af krav fra regulerende myndigheder, fra markedet og fra samfundet og kulturen generelt. Derfor skal bæredygtighedsindsatsen ledes og organiseres med klart og tydeligt mandat fra topledelsen. Jo tættere bæredygtighedsindsatsen er integreret med virksomhedens kerneaktiviteter, jo større effekt har den. Det må ikke blive en overskudsdisciplin, vi tænder for i gode tider og lukker ned i dårlige. Derfor skal du altid søge ledelsesmæssigt mandat, ved at argumentere for indsatser i et strategisk og forretningsmæssigt perspektiv.

2. Aktivisme er godt. Proaktivisme er bedre.
Bæredygtighed er mere end ladestandere og frugtkurve. Det handler om langsigtede ESG-tiltag og klimaplaner, målrettet de største CO2-hotspots i jeres værdikæde. Det er fristende at forfalde til små og aktivistiske indsatser med stor kommunikationsværdi – men din opgave er at være proaktiv og holde fokus på de indsatser, der flytter store ting og stiller virksomhedens forretning bedre i det lange løb. Det hedder pro-aktivisme, og ledelsen vil holde af dig, når du argumenterer for en pro-aktivistisk tilgang.

3. Styr på standarderne
Bæredygtig ledelse forveksles ofte med effektiv ledelse af bæredygtighed, og det er din opgave at kende forskellen. Bæredygtig ledelse handler om at få mennesker til at være gode og skabe resultater sammen, mens Ledelse af bæredygtighed er det system, som virksomheder anvender til at forebygge og afbøde negative indvirkninger på social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed. Derfor bør du sætte dig ind i globalt anerkendte standarder og i fundatsen for EU’s kommende direktiver og forordninger, der bliver lovkrav lige om lidt. Verdensmålene er ikke nok. Du skal også kende EU’s taksonomiforordning, CSRD og Due Diligence-direktivet. Har du først styr på dem, er du Ringenes Herre på kontoret.

4. Sigt efter stjernerne
Ledelse af bæredygtighed handler ikke kun om at møde globale minimumsstandarder for samfundsansvar, men også om forretningsmæssige landvindinger, der bringer virksomheder fremad og styrker konkurrencekraften. Derfor er det din opgave at inspirere ledelsen til at holde fokus på strategisk ruteplanlægning, forretningsmæssig implementering af indsatser og systematisk rapportering og kommunikation om faktisk skabte resultater. Urimeligt arbejdspres? Ja, måske, men i dette felt er det desværre sådan, at hvis man ikke sigter efter stjernerne, tisser man på sine sko. Det er det, der gør dit arbejde vigtigt og interessant.

5. Spred budskabet uden greenwashing
Virksomhedens ansvarlighedsprofil og klimatiltag er ikke blot konkurrenceparametre i markedet, der påvirker omdømmet og relationerne. De er også en afgørende faktor for at motivere, fastholde og rekruttere medarbejdere i et presset marked. Derfor bør du løbende udarbejde kommunikationsplaner, der gør det klart for alle, hvordan og hvorfor virksomheden arbejder med bæredygtighed og klima. Det arbejde er du nødt til at involvere dig dybt, for hvis du overlader bæredygtighedskommunikation til reklamebureauet alene, vil reklamefolks hang til overdrivelse, forenkling og dekoration skabe risiko for greenwashing. Det er din opgave at sikre, at I udkommer med velfortalte sandheder frem for polerede grønne badebolde.

God fornøjelse
Som ny leder af bæredygtighed er du oppe imod hårde odds, for du er et ukendt og fremmed dyr i skoven for de fleste. Din opgave er at få musik i bæredygtighed, og derfor skal du kende instrumenterne og evne at skabe samklang i din organisation og med en omverden og virkelighed, der hele tiden forandrer sig. Det er en svær mission, men du skal lykkes, for du er på en vigtig mission. Morgendagens vindere er dem, der også har styr på ESG og bæredygtighed.

Held og lykke med dit nye job.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.