Zalando, Europas førende onlineplatform for mode og livsstil, har forpligtet sig til at være CO2-neutral i henhold til drift, leveringer og returneringer fra i dag. Dette inkluderer blandt andet virksomhedens eget energiforbrug, pakketransport og emballage. Målsætningen er en del af Zalandos nye bæredygtighedsstrategi, “do.MORE”, som skal sikre, at Zalando når sit mål om at have en nettopositiv effekt på mennesker og planeten. Dermed bliver Zalando i stand til at leve op til målene i Paris-aftalen forud for aftalens tidsfrist. I 2019 er virksomheden skiftet til mere end 90 % vedvarende energi på tværs af kontorer og logistikcentre. CO2-udledning, som ikke kan stoppes gennem forbedringer af driften, eksempelvis ved at bruge
vedvarende energi, at samle flere bestillinger i én forsendelse eller bruge grønne
leveringsmuligheder, bliver kompenseret via klimakompensation.
I 2023 vil Zalando designe sin emballage, så affald minimeres og materialer i højere grad kan genanvendes. Det betyder også, at engangsplastik skal fjernes helt fra organisationen. Allerede nu er Zalandos forsendelsesæsker fremstillet af 100 % genbrugspap, forsendelsesposerne er lavet af 80 % genanvendt plastik, og poser til skønhedsprodukter er udskiftet til 100 % genbrugspapir.
Endvidere forpligter Zalandos eget brand ZIGN sig fuldt til bæredygtighed i forår/sommer 2020-kollektionen og bliver således Zalandos eget bæredygtige flagskibsbrand. Sortimentet er blevet udvidet fra sko og tilbehør til beklædning og kombinerer kvalitet, holdbarhed samt bæredygtighed. Alle varer i forår/sommer 2020-kollektionen markeres med Zalandos bæredygtighedsflag, som bruges ved produkter, der lever op til et af Zalandos bæredygtighedskriterier eksempelvis inden for sociale og miljømæssige forhold eller dyrevelfærd. Zalandos kriterier er i overensstemmelse med internationale
branchestandarder og best practice.
“Modeindustrien står foran en udfordring med bæredygtighed, og vi ved, at vi har været en del af problemet. For fremtiden er vores mål at være en del af løsningen. Vi ser en tydelig sammenhæng mellem at agere bæredygtigt og fortsat kommerciel succes. Kun de virksomheder, som integrerer bæredygtighed i deres forretningsstrategi, vil forblive relevante for deres kunder. Vi mener, at bæredygtighed vil blive en konkurrencefordel i fremtiden,” siger Co-CEO for Zalando Rubin Ritter.
Med visionen om at blive en bæredygtig modeplatform vil Zalando reducere sit miljøaftryk, forbedre trivsel for mennesker såvel som at sætte fokus på cirkulær mode og tilbyde et større bæredygtigt sortiment. Blandt de øvrige mål vil Zalando inden 2023 anvende principperne for cirkularitet og forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeartikler. I 2019 forventer Zalando at kunne forlænge levetiden af cirka en million produkter gennem sin genbrugsplatform Zalando Wardrobe.
Kate Heiny, Director Corporate Responsibility & Sustainability hos Zalando, konkluderer: “Vi gør det lettere for kunderne at shoppe mere bæredygtigt, og vi eksperimenterer og samarbejder med hele branchen for at skabe en cirkulær og blomstrende fremtid for modeindustrien. På denne måde vil vi gøre mere for at bevæge hele modeindustrien fremad for mennesker og for vores planet”.
