Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Virksomheders sustainability-strategier var i fokus ved udgangen af 2018

Eksperter tror på endnu mere sustainability-kommunikation i 2019.

Klimaet var på alles læber op mod årets slutning.

Virksomhedernes sustainability-strategier og klimaforandringerne fyldte godt op, da erhvervsmedierne, tv og landets overhoveder i form af Dronningen og Statsministeren skulle runde året af.

Vi har samlet fem toneangivende eksempler og bedt to kommunikationseksperter vurdere, om flere virksomheder vil markere sig på sustainability i 2019.

BØRSEN
Frem mod årets slutning kørte Børsen over flere uger et CSR-tema. Temaet udsprang blandt andet af de strengere krav til CSR-rapportering, som flere virksomheder fra og med 2018 skal leve op til. Gennem en række artikler blev der stillet skarpt på virksomheder, der har taget springet mod en væsentlig grønnere drift – samt de oplevede muligheder og udfordringer, kravene har medført.
Læs Børsens tema om CSR her (paywall).

FINANS
Også chefredaktøren på Finans.dk, Steen Rosenbak, slår tonen an til et år, hvor virksomhederne, efter hans overbevisning, vil udvise mere ordentlighed. Det sker i en klumme, hvor han spår, at virksomhedernes fokus på bæredygtighed bliver en af de største tendenser i 2019.

“(..) i 2019 vil virksomheder slås med at finde den rette balance mellem det hellige og det realistiske. Det er gået langsomt, men der er ingen vej uden om: Også du og jeg, din og min virksomhed skal tage et ansvar for at mindske klimabelastningen,” skriver han
Læs hele klummen her (paywall).

DEADLINE
På DR2 havde Deadline dedikeret årets sidste udsendelse alene til spørgsmålet om, hvordan klimadebatten i 2019 vil tage sig ud. Omdrejningspunktet var befolkningens mange klimabekymringer og selvsamme befolknings stadigt stigende krav til bæredygtige løsninger. Det ses blandt andet i en ny måling, hvor klima- og miljøpolitik nu ligger i toppen af vælgernes bevidsthed. En af pointerne i udsendelsen var debattens kompleksitet og ansvaret for at skabe forandring på såvel samfundsniveau som hos den enkelte forbruger.
Se udsendelsen her.

DRONNINGENS NYTÅRSTALE
Også i Dronningens nytårstale spillede klimaet en stor rolle. Majestæten fremhævede blandt andet vores stigende fokus på sammenhængen mellem levevis og det miljø og klima, der omgiver os.
“Virksomheder har grønne strategier. Vind, sol og biomasse giver os renere energi,” sagde Dronningen desuden med specifik reference til landets virksomheder. I talen opfordrede hun desuden til at lytte til de unge, der er mere omstillingsparate i forhold til den ændrede klimadagsorden samt at udvise rettidig omhu for fremtiden.
Se eller gense dronningens nytårstale her.

STATSMINISTERENS NYTÅRSTALE
I Lars Løkke Rasmussens tale 1. januar blev miljø og klima ifølge politiske modstandere og kommentatorer nævnt forbavsende lidt. Klimaudfordringerne blev primært adresseret i forbindelse med eksportmulighederne. “Udlandet efterspørger vores varer. Der er rift om det særlige, vi kan. F.eks. indenfor grønne løsninger,” sagde Lars Løkke Rasmussen. 
Læs hele Lars Løkke Rasmussens tale her.

Kommunikationseksperter: Virksomhedernes sustainability-indsats er rykket fra marketingafdelingen til CEO-niveau

– Helt konkret oplever vi i højere grad, at virksomhed efterspørger rådgivning om deres bæredygtighed og samfundsansvar. Det er helt klart en stigende og positiv tendens hos os, siger Gitte Lillelund Bech, director og partner i kommunikationsbureauet Advice.

Om den øgede efterspørgsel på sustainability-rådgivning er en afledt effekt af, at klimaforandringer og bæredygtighed er rykket højere op i den offentlige bevidsthed, er svært at sige for kommunikationseksperten. Faktum er dog at vælgerne nu prioriterer klima over flygtninge ved det kommende valg, ifølge en undersøgelse af Altinget og Jyllands-Posten. Også lovgivningsmæssigt er der fra 2018 skærpede krav til virksomheders oplysninger om bl.a. virksomhedens klimapåvirkning.

– Virksomhederne vil gerne tage et større samfundsansvar, så de ikke bare møger og støjer, men øger deres legitimitet over for interessenter som politikere og kunder, siger Gitte Lillelund Bech og fortsætter:

– Det er interessant, når Arla taler bæredygtighed, og når Danish Crown ligefrem holder et symposium om sustainability. Typisk vil man ikke tænke, at de to virksomheder er oplagte i forhold til at have en høj bæredygtighedsprofil, men det har de.

Det vigtige er, at virksomhederne gør en reel forskel, når de taler om sustainability

– Jeg synes, det er positivt, at Mærsk og andre virksomheder siger, at de har nogle mål for sustainability, som de ikke ved, hvordan vi når, men vi gør, hvad vi kan for at finde løsninger. Så tror folk på dem.

– Det vigtige er, at virksomhederne gør en reel forskel, når de taler om sustainability. Vi skal ikke ende i en situation, som da man startede med CSR-rapporteringer. Der talte man ofte om, hvor god man var, men reelt efterlevede man det ikke altid.

Bæredygtighed er en forudsætning for at drive en virksomhed 

Også Kresten Schultz Jørgensen noterer sig, at sustainability vil rykke højere op på huskesedlen for endnu flere virksomheder i 2019.

– Bæredygtighed har på få år bevæget sig fra at være en marketingdisciplin til at være en integreret forudsætning for at drive ens forretning og en afgørende del af en virksomheds omdømme. Bæredygtighed er så at sige rykket fra marketingafdelingen til CEO-niveau. Selvom der selvfølgelig er nogle brancher, det er mere relevant for end andre, er det en tendens, der vil blive intensiveret.

– Grundfos er et eksempel på en virksomhed, hvis topleder har formået at bygge ovenpå virksomhedens høje legitimitet ved at give det en autoritet i forhold til bæredygtighed med sine udtalelser om vigtigheden af Verdensmålene. Mads Nipper har så at sige indtaget det tredje trin på den trappestige, der går fra legalitet, at man overholder lovgivningen, til legitimitet, hvor man nyder almen anseelse, til at være en autoritet, hvor man får taletid og folk lytter.

Forsiden lige nu:

Filip Engel

Ørsted udgiver klimahåndbog

Med bogen ønsker energiselskabet at sætte fokus på lederskabet i arbejdet med bæredygtighed.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.