Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Tekstilmærke i sag om greenwashing med nyt marketingværktøj

Tekstilbranchens egen mærkningsordning Higg Index har måske været lidt for smart med et nyt marketingværktøj, som kritiseres for greenwashing i norsk sag, der kan forplante sig til Danmark.

Foto: iStock/AnnaStills.

En af tekstilbranchens foretrukne mærkningsordninger, det såkaldte Higg Index, er havnet i en norsk storm om greenwashing. 

Det er en række af verdens største producenter i organisationen Sustainable Apparel Coalition, der står bag Higg Index, heriblandt H&M, Inditex, der ejer Zara, og danske Bestseller.

Som et marketingværktøj har Higg netop lanceret såkaldte ‘sustainable profiles’. 

Norske Norrøna er en af de virksomheder, som har brugt dette værktøj. De er blevet mødt med en kritik og en mulig sag om greenwashing fra det norske forbrugertilsyn, fortæller mediet Apparel Insider, der skriver nyheder og analyser om den internationale mode- og tekstilindustri. 

Og den sag kan brede sig til andre lande, heriblandt Danmark, vurderer de.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.

Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: