Danmarks Idrætsforbund og de øvrige organisationer bag Royal Run-eventet kan ikke slippe uden om reglerne for vildledende markedsføring.
Både Royal Run og kongehuset har omtalt medaljen som en bæredygtig medalje på Instagram.
Den påstand skal Royal Run være i stand til at dokumentere. Ellers er der tale om vildledende markedsføring. Det fremgår af vurderingen fra en jurist, som Sustain Report har talt med.
Fra Danmarks Idrætsforbund, som huser Royal Run-sekretariatet, lyder meldingen nu, at nok er eventet som sådan omfattet af reglerne for vildledende markedsføring. Men medaljerne er ikke en del af salgsaktiviteten, og derfor er det ikke vildledende markedsføring, når man uden dokumentation kalder plastikmedaljerne for bæredygtige.
Denne påstand er dog tvivlsom, vurderet ud fra en generel vurdering fra en juridisk ekspert.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.
Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.
Har du allerede abonnement? Log ind her: