Ledere som vil forstå, hvordan de skal gribe bæredygtighed an, kan med stor fordel lytte til denne episode. Her gennemgår vi alle de udfordringer og mulige løsninger, som ledelsen står overfor, hvis de vil være en ”Klimaklar virksomhed”.
”Klimaklar virksomhed” er i øvrigt titlen på en bog, som dagens gæst, Anders Nolting Magelund, Klimapolitisk Chefkonsulent i Ledernes Hovedorganisation, har skrevet sammen med Anna Fenger.
Anders er gæst hos Steffen Max Høgh, som i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business ser på, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling, og sammen gennemgår de den store opgave, ledere har med at forene vækst og bæredygtighed.
Men bæredygtig ledelse er en svær og kompleks disciplin. Udfordringerne er mange – f.eks. at lederne formentlig blev uddannet for mange år siden, hvor man ikke talte om bæredygtighed, og at de unge mennesker, der ved en masse om bæredygtighed, ikke er blevet ledere endnu.
Ifølge Anders Nolting Magelund er bæredygtig ledelse en vilje til:
- At kigge på de tre bundlinjer (menneske, natur og økonomi) og gøre dem til hinandens forudsætninger
- At være indstillet på økonomiske knaste og at det måske kræver organisationsændring og en helt ny måde at forstå virksomhedens produkt på
- At ville give mere tilbage til samfundet end man tager
Hvordan gør man det?
Der er masser af redskaber, ledere kan læne sig op af, for eksempel ESG-regnskaber. (Environment, Social, Governance). Og så gælder det om at kvantificere virksomhedens bæredygtighedsindsatser med rapportering og data, som er fuldstændig afgørende for, at man kan arbejde systematisk med bæredygtighed.
Udover redskaber og data, nævner Anders Nolting Magelund vigtigheden af at indgå partnerskaber for at løse den dybt komplekse og forbundne problemstilling som bæredygtighed er. Og så taler han om begrebet følgeskab, hvilket vil sige, at du som leder kan få andre med på din mission.
Til slut i episoden kommer vi ind på langsigtet tænkning, som handler om at kunne se hvor samfundet er på vej hen og forstå den store samfundsudvikling, der er i gang, og taler om alle de andre dilemmaer, der er forbundet med at lede en bæredygtig virksomhed.
Lyt til podcasten her.
Forsiden lige nu:
Den menneskelige værdi står ved en skillevej. Derfor skal vi have et AI-mærke
MÆRKER. AI truer både de kreative branchers rettigheder, den enkeltes kritiske sans og beskyttelse af forbrugere. Derfor raser debatten om en ”Made By Human”-certificering i EU, Forbrugerrådet Tænk og brancher. Ekspert har et bud.
Klimahensyn og datasikkerhed kalder på “Ansvarlig AI”-mærke
MÆRKER. Behov for ansvarlig brug af kunstig intelligens med blik for klima og datasikkerhed starter debat om mærke for “Ansvarlig AI”. Forbrugerrådet Tænk, EU og eksperter melder ind.
Millionbevilling skal løfte eksperimenterende dansk-indisk netværk for grøn omstilling
BEVILLING. Akademiet for Tekniske Videnskaber får økonomisk kraft til at rykke på den grønne omstilling i det indiske innovationspartnerskabet Echo Network. Netværket gentænker videnskabelig metode i “socialt eksperiment” med lokalmiljøer.
Seneste artikler:
Generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden stopper
NYT JOB: Bo Øksnebjerg fratræder som generalsekretær til fordel for en stilling i det private erhvervsliv.
Tidligere McKinsey-leder bliver vicedirektør i Tetriis-koncernen
NYT JOB. Sune Ingemann har en baggrund fra McKinsey og senest en lederrolle hos Nrep. Nu skal han fortsætte arbejdet med globalt ansvar som vicedirektør i Tetriis-koncernen.
Kunstig intelligens kan revolutionere sundhedsforskningen
PODCAST: I en snak med Adam Baker, som er direktør for Future Labs i virksomheden Novonesis, bliver vi klogere på, hvordan kunstig intelligens (AI) og datavidenskab har potentiale til at revolutionere sundhedspleje og folks helbred.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.