Stormagasinet Magasins greenwashing af produkter fra tøjvirksomheden Copenhagen Cartel står ikke alene.
Også start-up møbelvirksomheden WeCycle Furniture, som Magasin i sommeren 2022 indgik et tættere samarbejde med, har Magasin pakket ind i et sprogbrug, der næppe holder til et tjek efter markedsføringsloven.
Sustain Report kontaktede Magasin for en kommentar. Men Magasins adm. direktør Peter Fabricius har ikke ønsket at kommentere på, hvorfor hans virksomhed næsten to år efter, Forbrugerombudsmandens kvivkguide kom ud, stadig kalder produkter for bæredygtige.
Magasin har efterfølgende ændret på deres produktomtale - dog uden at orientere Sustain Report om dette.
Louise Kofod Thomsen, der rådgiver virksomheder om bæredygtighed i sin virksomhed LT Cambio og derudover er ekstern lektor på CBS, hvor hun bl.a. underviser i greenwashing påpeger udfordringer i relation til Magasin.
Stormagasinet overholder i dele af sin markedsføring af WeCycles produkter ikke markedsføringsloven, påpeger hun.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.
Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.
Har du allerede abonnement? Log ind her: