Indkøberne i landets virksomheder skal klædes langt bedre på, hvis virksomhederne skal lykkes med den grønne omstilling. I takt med at de store koncerner ser på klimabelastningen i hele deres værdikæde, får indkøbsafdelingerne større betydning.
Indtil videre har prisen været afgørende de fleste steder. Hvis CO2-udledninger og bæredygtighed skal spille en større rolle, kræver det, at indkøberne har adgang til data på disse områder.
-Jeg plejer at sige, at vi skal have en demokratisering af data. Indkøbsområdet er et godt eksempel på, hvorfor bæredygtighed skal ud og leve i hele organisationen. Som indkøber skal du have adgang til både pris og klimadata, og du skal vide hvordan din virksomhed vægter sammenhængen, siger Alis Sindbjerg Hinrichsen, strategisk rådgiver i konsulentvirksomheden Optilon, som er specialister i optimering i virksomhedernes forsyningskæder.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.
Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.
Har du allerede abonnement? Log ind her: