Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Filantropi er både de rigestes aflad og en genvej til handling

De super rigeste fra oliesheiker til tøjbrands som Patagonia veksler kapitalisme til filantropi under det bæredygtige banner. Det er både godt og skidt for demokratiet, lighed og en bæredygtig fremtid.

Tre CBS-professorer går i kødet på forsider og bagsider af de rigestes virksomheder og rigmænds filantropi. Foto: iStock/wildpixel.

Patagonia beder os stoppe med at købe nyt. Outdoorbrandet opretter og donerer overskud til en ny klimafond. Forbrugersamvittigheden er i behold. Væksten og populariteten stiger.

Dokumentaren "Wild Life" fortæller en lignende historie: Medstifter af North Face Doug Tompkins solgte sine andele til fordel for at købe naturarealer og starte rewildering projekter i Chile. De arealer er nu doneret til landet.

Det er spektakulære eksempler på de rigestes filantropi, der gavmildt melder sig på banen i den bæredygtige kamp for fremtiden.

-Der er mange af de store virksomheder og individer i de super rige elite, som donerer en stor del af formue til velgørende formål. Det er ideen om kapitalismen med et menneskeligt ansigt, siger Anders Sevelsted, som er politisk og historisk sociologi ved Copenhagen Business School, og har forsket i filantropi og moralske eliter.

Det lyder godt. Måske for godt.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.

Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: