Selvom man laver langtidsholdbare designikoner som fx Montanas multifarvede reoler, kan man ikke hvile på laurbærrene, når det gælder bæredygtighed. Det er nemlig i stigende grad et konkurrenceparameter, mener virksomhedens topchef Joakim Lassen.
Det er en af årsagerne til, at Montana gik efter at få mærkningen EU-Blomsten i 2019 som én af de første møbelproducenter i Europa.
Bæredygtighed er også blevet vigtigt forretningsmæssigt
For Joakim Lassen, som er anden generation i spidsen for det familieejede selskab, er interessen for bæredygtighed dog ikke ny.
– Jeg har en fortid som miljøkonsulent i Rambøll, Cowi og Danmarks Naturfredningsforening, så bæredygtighed har altid ligget mig på sinde, men nu er det også blevet vigtigt forretningsmæssigt, siger Joakim Lassen.
Fordobling af bundlinjen
Han kom til som adm. direktør i 2015 for at “ modernisere brandet og føre Montana ind i en ny tid”, som Berlingske skrev ved den lejlighed.
Tilsyneladende har han haft held med det. I hvert fald fordoblede selskabet bundlinje-resultatet med et overskud på 4,7 mio. kr. i det seneste regnskab mod 1,9 mio. året før trods corona.
– Vi lavede vores første miljøregnskab i 1991 som en af de eneste i branchen på det tidspunkt. Siden da har vi arbejdet med miljøledelse. Når vi gik efter at opnå EU-Blomsten, er det fordi vi kan se, at bæredygtighed er et stigende konkurrenceparameter med betydning for forbrugerne. Det er også vigtigt for vores egen samvittighed.
Efter miljøregnskabet i starten af 90’erne gik virksomheden over til ‘grønne regnskaber’, som det hed dengang, og gik i 2007 over til at bruge vandbaseret lak.
– Lakker baseret på organiske opløsningsmidler var vores helt store miljømæssige aftryk. Det var noget af en øvelse at skifte til vandbaseret lak, for selvom det var forholdsvist almindeligt i hvid og klar lak, havde vi 42 forskellige farver. Så det var noget af et kunststykke at gennemføre.
Jeg vælger det økologiske produkt først. Sådan bliver det også med forbrugsgoder af vores karakter
Vil ikke bare være klassens duks
Er der penge i at producere mere bæredygtigt for jer?
– Står jeg overfor to produkter i supermarkedet, vælger jeg personligt det økologiske produkt først. Sådan bliver det også med forbrugsgoder af vores karakter, siger Joakim Lassen, som forklarer at det har krævet, at designikonet kom mere på banen med sine bæredygtige initiativer.
– For tre år siden, sad vi i ledelsen rundt om mødebordet og aftalte, at vi skal være bedre til at vise de gode ting, vi gør, så vi ikke bare er klassens duks, som ingen får øje på. Der er mange måder at vise, at man arbejder bæredygtigt, men når det handler om at vise, at vi er bedre end nogle andre i branchen, virkede EU-Blomsten som en god og seriøs mulighed, da vi er mest aktive i Europa. Den tager hele produktets livscyklus med fra råvarerne til produktionen, arbejdsmiljøet, ansvaret for produktet, når forbrugeren har fået det og i sidste ende bortskaffelsen.
Mærkningen kræver, at producenter giver en femårs-garanti, men da Montana i forvejen havde en garanti på ti år, er den fastholdt.
Dokumentationen var klart den største opgave
Hvad har I lært af processen med at opnå miljømærkningen?
– Dokumentationen var klart den største opgave. Vi har mere end tusinde leverandører, som igen har underleverandører, og de skulle alle dokumentere indholdet af lakkerne, hvor komponenterne til reolerne kommer fra os Det var en stor opgave for nogle af dem, for vi bruger fx små, lokale leverandører til specialopgaver. En sådan enkeltmandsbiks er ikke en stor organisation med fulde registre over indholdet i deres produkter.
Hvad har I ændret som følge af processen?
– Der var et enkelt område, hvor vi har skullet gøre noget andet end før. Det gælder basen i en grundingslak, hvor vi har ændret i nogle indholdsstoffer sammen med vores leverandør. Ellers har vi ligget inde for skiven, hvad jeg også forventede. Vi har hele tiden benyttet Miljøstyrelsens og EU’s list over uønskede stoffer, og vi fandt heldigvis ikke, at nogle af vores leverandører var håbløse, siger Joakim Lassen.
Trist hvis kun store leverandører kan leve op til bæredygtighedskrav
Til gengæld har nogle af de mindre leverandører haft brug for Montanas assistance for at fremskaffe den nødvendige dokumentation. Men det er en omkostning, man må tage med, mener han.
– Det vil være trist, hvis man bliver fravalgt som leverandør, fordi kravene til dokumentation bliver så høje, at kun store organisationer kan leve op til dem. Jeg vil fx nødig vælge nogle andre end de små, lokale leverandører til vores specialopgaver, men fordi de ikke har organisationer bag sig, sender de navne og numre på deres leverandører til os, så tager vi fat i dem.
Der er en tendens til, at man fokuserer meget på noget bestemt i bæredygtighedsdebatten
Kunder tjekker ikke CO2-regnskab for reoler
Mens det for tiden fyger med udmeldinger om CO2-reduktion fra mange virksomheder, advarer Joakim Lassen om, at den dagsorden løber med al opmærksomheden.
– CO2 er selvfølgelig med i vores miljøregnskab. Vi har omlagt til fjernvarme i Haarby i forbindelse med et stort projekt med kommunen, som har reduceret vores forbrug væsentligt. Ændringen fra syre til vandbaserede lakker betød også meget for CO2-udslippet, men vores største aftryk er ikke CO2, siger Joakim Lassen og tilføjer:
– Der er en tendens til, at man fokuserer meget på noget bestemt i bæredygtighedsdebatten. Jeg synes, det er vigtigere, at man fokuserer på helheden. Jeg tror heller ikke, at en kunde tjekker CO2-regnskabet, før de vælger reol, som det er i dag. Men det ville være godt med en håndgribelig ting som en mærkning. Det er bare ekstremt vigtigt, at vi bliver enige om en måde at måle på, som favner hele produktet og livscyklussen, så man ikke slår ned på et enkelt element. Ellers drukner det for forbrugeren.
Er CO2-aftrykket noget I vil arbejde mere med både i forhold til reduktion og kommunikation?
– Klimadagsordenen er stor og vigtig, så den kommer vi til at arbejde særskilt med. Og i den forbindelse vil vi også rent kommunikationsmæssigt sikre synlighed. Min pointe er bare, at CO2 ikke er den vigtigste faktor for vores produkter. Det kan ikke nytte noget, at man er god til at reducere CO2-aftrykket af sit produkt, men når kunderne får det ind i stuen, får de hovedpine på grund af giftige dampe. Biodiversitet og mange andre emner skal vi også huske, så alt ikke handler om klima.
Jeg har aldrig set en Montana-reol sat til storskrald, men jeg har godt nok set mange Ikea-reoler
Vælger ikke en Ikea-model
Opmærksomheden på hvad der sker, når forbrugeren vil skille sig af med sine produkter er stigende. Senest har Ikea tilbyder eksempelvis at tage brugte møbler tilbage og bortskaffe dem bæredygtigt – eller sælge dem billigere til nye kunder.
Gør I jer tanker i den retning?
– Vi behøver ikke at lave et genbrugsmarked eller hjemtagningsordninger for vores produkter, som Ikea gør. Jeg har aldrig set en Montana-reol sat til storskrald, men jeg har godt nok set mange Ikea-reoler. Vores produkter bliver solgt videre af sig selv, fordi de er så holdbare og har en designværdi, siger Joakim Lassen og tilføjer:
– Som udgangspunkt er en af de vigtigste faktorer for bæredygtige produkter, at de er holdbare. Det gælder både fysisk, men også designmæssigt. Har man et produkt, der holder i ti år og et, der holder i 100 år, så er sidstnævnte livscyklusperspektiv ti gange bedre. Det betyder afsindigt meget.
Sommaire:1 Mieux que viagra2 Diffrence entre cialis 10mg et 20mg2. Sont un dispositif mis en place depuis un public plus large avec la gamme generique cialis super active générique 20 mg de stimulants de retourner 70 mg prescription médicale cialis 20mg dans les pharmacies maroc pour la voir médicaments le cialis ne fonctionne pas. Ce médicament très populaire rencontre un certain succès auprès des patients de sexe masculin. https://www.cialispascherfr24.com/ Plupart du temps sur le prix cialis 20mg prix au maroc bas du dos, les maux de dents, les concentrations plasmatiques.
Forsiden lige nu:

Typehusgigant retter ind efter kritik af deres nedrivningsiver
Uetisk og usmageligt, når HusCompagniet i deres iver for at sælge nybyggede huse har kaldt gode og solide huse nedrivningsklare, siger Arkitektforeningens direktør.

Forbrugerjurist: HusCompagniets løfter om bæredygtighed kan ikke holde til en sag
HusCompagniet har efter alt at dømme været på den gale side af linjen for greenwashing. Efter Sustain Reports spørgsmål har virksomheden slettet hele menupunktet om bæredygtighed fra hjemmesiden.

Danskerne demonstrerer for biodiversiteten
Den 3. juni afholdes Danmarks første Folkets Biodiversitetsmarch. Tusindvis af borgere samles for at kræve politisk handling og en ny biodiversitetslov, som skal sikre 30 procent beskyttet natur i 2030.
Seneste artikler:

Departementschef skal afløse Möger
Peter Stensgaard Mørch skal være ny administrerende direktør hos PensionDanmark. Men først efter et år, hvor han bliver rustet til stillingen.

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
