Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Kunder, produkter og effektive butikker skal bidrage til Salling Groups bæredygtighedsmål

De største leverandører skal sætte klimamål. Kunderne bliver nudget til grønnere indkøb. Og så er der job til 5000 medarbejdere, som falder uden for en ordinæransættelse. Vi har mødt Henrik Vinther Olesen, som står i spidsen for bæredygtighedsarbejdet i Danmarks største detailkæde.

Netto-kæden er Salling Groups største kæde. Foto: iStock/Grand Warszawski

Det er de færreste virksomheder, som laver en klimainvestering med 2,4 milliarder på et område, som ikke engang kan kaldes hovedsporet i deres mål om at reducere klimaaftrykket.

Men sådan er det for Salling Group. Den helt store CO2-udledning kommer ikke fra butiksdriften, men fra varer og transport. Alligevel er der investeret massivt i mere energieffektive og klimavenlige butikker.

-Vores mål er, at udledningerne fra butiksdriften skal være reduceret med 95 procent, når vi når 2050. Her har vi lavet en investeringsplan for 2,4 milliarder kroner, som blandt andet indebærer, at vi sætter solceller op i 570 butikker, fortæller Henrik Vinther Olesen, group vice president med ansvar for kommunikation og bæredygtighed i Salling Group.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Sustain Report er du opdateret den grønne og bæredygtige omstilling.

Bliv opdateret om nyheder og tendenser inden for sustainability fra nogle af de mest interessante aktører på området. Vi gør dig klogere på hvilken vej vinden blæser – både når det gælder danske virksomheder, samfund og forskning.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: