Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Klager over klima-kommunikation er fordoblet

Klager over virksomheder, der markedsfører produkter som klimavenlige stiger.

Foto: iStock

I 2020 modtog Forbrugerombudsmanden 48 klager over virksomheder, som anklages for at overdrive, når det gælder klimavenligheden af deres produkter.

Det er mere end en fordobling i forhold til 2019 og udgør en femdobling i forhold til 2015, ifølge en opgørelse fra Finans.dk.

– Vi har indtryk af, at fokus på det er steget, bl.a. i artikler i medierne og også politisk. Så forbrugerne er måske blevet mere opmærksomme på det, siger Eva Vindsebæk Sjøgren, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, om hvorfor antallet af klager er i vækst.

En stribe af klagerne kommer dog ikke fra private forbrugere, men fra interesseorganisationen Klimabevægelsen i Danmark.

Virksomheders brug af klimavenlige udsagn i markedsføringen var blandt Forbrugerombudsmandens særlige indsatsområder for 2020. I august gik Forbrugerombudsmanden sammen med en række branche- og interesseorganisationer og fastlagde retningslinjer for, hvornår et elprodukt må markedsføres som ”grønt” eller ”klimavenligt”.

– Elprodukter bliver i stigende grad markedsført som for eksempel ”grøn strøm” og ”klimavenlig strøm”, men som forbruger kan det være svært at gennemskue, hvad udsagnene dækker over. Mærkningen af elprodukter med et eller to blade skulle gerne gøre det nemmere, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse om den nye mærkningsordning.

Ærlighed og nuancer i kommunikationen om klima og andre bæredygtighedsemner er altafgørende for virksomheders langsigtede succes, ifølge flere kommunikations- og bæredygtighedseksperter.

Alligevel kan der være et internt pres for at skære nogle hjørner eller gøre historien lidt grønnere end den er, fortæller flere bæredygtighedsansvarlige i forbindelse med et indlæg om bæredygtighedskommunikation, som tidligere er bragt på Sustain Report.

– Alle marketingsafdelinger forsøger sig med ”Kan man ikke bare sige..”, når vi kommer med vores bæredygtige tiltag. Men det kan man ikke bare. Der er både ting, man ikke må sige i forhold til miljø og etiske anprisninger, plus at vi har nogle detaljer, som skal med, for at tingene fremstår korrekt, siger Katrine Milman, CSR Manager hos Aldi Danmark eksempelvis.

Hos Jysk nikkes der til, at CSR er mere kompliceret at formidle end andre emner:

– Det er bare meget nemmere at kommunikere ”Spar halvtreds procent” end ”Vi vælger at genbruge, selvom det kræver et højere energiforbrug, men vi har tænkt over det og vælger altså at tro på det her, siger Communication & CSR Director Rune Jungberg Pedersen.

Klager over klimabudskaber er dog stadig i mindretal sammenlignet med andre klager. I alt modtog Forbrugerombudsmanden 920 klager over ulovligt telefonsalg og 486 klager over skjulte abonnementer, ifølge årsberetningen for 2018/2019.

Forsiden lige nu:

Drop nu alt det hype om bæredygtighedsledelse

Arbejdet med bæredygtighed skal være forankret i lovgivning og anerkendte standarder. Alt for ofte ansætter man managers med helt uklare mandater, så ender det i aktivisme, som mest er vinduespynt, mener Thue Birk Svenningsen.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.