Fremtidens sunde forretning kan kun være én ting: Bæredygtig.
Sådan lyder det i en meddelelse om årsresultatet fra Ikea, som kan berette om et omsætningsløft på 7,9 pct. til 4,7 mia. kr. i regnskabsåret 2019 versus året før. Resultatet efter skat forbedrede sig med knap 100 mio. kr. til 316 mio. kr. mod 217 mio. kr. i 2018.
Møbelhusets nuværende bæredygtige initiativer nævnes dog ikke direkte som medvirkende årsager til det forbedrede resultat. Det skyldes “vækst i alle kanaler, en sund økonomi og en tilgængelig og digital forretning”.
Vi har sat os for at fokusere knivskarpt på den grønne omstilling
Det gode resultat forpligter i forhold til at sætte “turbo på bæredygtigheden”, ifølge Johan Laurell, som både bærer titlen Country Retail Manager og Chief Sustainability Officer.
– Sidste år udfasede vi engangsplastik, og vi nåede målsætningen om at halvere vores madspild et år før tid, siger han i meddelelsen og tilføjer:
– Bæredygtighed er en del af vores DNA, og vi har sat os for at fokusere knivskarpt på den grønne omstilling. Derfor vil man i det nye år se flere initiativer fra Ikea Danmark, der peger frem mod målet om at blive en klimapositiv, cirkulær forretning i 2030.
Et initiativ der konkret nævnes er at tilbyde leasing af møbler i 2020. Det sker som led i bestræbelserne på at omlægge forretningen til en såkaldt “cirkulær model”, som blandt andet indebærer, at produkter genbruges og genanvendes i lukkede kredsløb uden at producere affald.
Fra grönsaksbullar til elbiler
De bæredygtige initiativer i 2019 inkluderede at tilbyde mere klimavenlige alternativer til kød.
I 2019 satsede Ikea på at give de klassiske köttbullar selskab af grönsaksbullar og sidste år var 15 pct., svarende til 123.464, af alle de softice, IKEA solgte, plantebaserede, ligesom 12 pct., eller 230.239, af de solgte Ikea hotdogs var “veggiedogs”, der som navnet antyder ikke indeholder kød.
Uden bæredygtighed har vores forretning ikke en fremtid
De initiativer er blandt årsagerne til, at Ikea blev kåret som årets Plantevækst Virksomhed 2020 af platevirksomheden PlanteVækst, som uddeler plantepriserne som en hyldest og fejring af dem, der skubber på for at fremme den plantebaserede udvikling.
Andre bæredygtige tiltag fra 2019 tæller levering i København med elbiler.
– Vi har sat nogle meget ambitiøse mål for omstillingen af vores forretning i 2030. Ikeas størrelse, udbredelse og betydning for menneskers liv og hverdag indebærer, at vi har en særlig forpligtelse til at gøre de mange danskere i stand til at leve et mere bæredygtigt liv i hjemmet. Det er et ansvar og et løfte, både over for samfundet og vores kunder, men det er også et forretningspotentiale. Og så er det en logisk slutning. For uden bæredygtighed har vores forretning ikke en fremtid, siger Johan Laurell.
Vores mål er, at verden skal være et bedre sted med Ikea, end hvis vi ikke eksisterede
Fra fokus på salgs-volumenerne til en cirkulær forretningsmodel
Da Sustain Report sidste år talte med Ikea’s Global Head of Sustainable and Healthy Living Joanna Yarrow gjorde hun det klart, at det ikke længere er godt nok “ikke at gøre skade” som virksomhed.
– Vores mål er ikke, at vores klimapåvirkning skal være less bad, eller neutral. Vores mål er, at verden skal være et bedre sted med Ikea, end hvis vi ikke eksisterede, sagde hun med henvisning til Ikeas ambitiøse 2030-plan ‘People and Planet Positive‘, som blandt andet indebærer, at Ikea vil fjerne mere CO2 fra atmosfæren, end selskabet udleder.
Den cirkulære model er et forsøg på at løse den grundlæggende modstilling, der er imellem øget vækst og mere bæredygtighed for langt de fleste produktionsvirksomheder. Og det ømme punkt satte Joanna Yarrow fingeren på.
– Ikeas mulighed for at gøre bæredygtighed mainstream er uden sammenligning på grund af vores størrelse og rækkevidde. Bagsiden af medaljen er, at en organisation som vores kan være som at vende en supertanker, når det gælder nye strategier. Selv i Ikea kan der stadig være en form for discomfort forbundet med at være en virksomhed, som går fra at have været fokuseret på salgs-volumenerne til en cirkulær forretningsmodel.
Siden 1. januar 2018 er al den el, som Ikea bruger til at drive den danske del af forretningen dækket af vedvarende strøm produceret af Ikeas vindmøller i Sverige og Finland i tillæg til den strøm som leveres af Ikea Danmarks vindmølle i Taastrup og solceller på taget af varehuset i Aarhus.
Forsiden lige nu:

Skrap forbrugerombudsmand vil skabe konsensus om grønne løfter i markedsføring
Det er afgørende, at der bliver en bred accept af kravene til markedsføring med løfter om bæredygtighed, siger Christina Toftegaard Nielsen, der samtidig ikke vil acceptere en sproglig udvanding af bæredygtighedsbegrebet.

Svanemærket strammer kravene til byggeri
Miljømærkning Danmark skærper og fermsætter nye krav til cirkulær økonomi, klima og biodiversitet i nybyggeri for at kan bryste sig med Svanemærket. Nye typer af bygninger kan nu også opnå miljømærket.

Samarbejde skal styrke landbrugets ESG-værktøj
SEGES Innovation og Innovationscenter for Økologisk Landbrug arbejder sammen om ESG-værktøj. I første omgange til klimabelastning, i fremtiden skal værktøjet også måle biodiversitet, dyrevelfærd og social ansvarlighed.
Seneste artikler:

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.

Et farvel til den traditionelle afdelingsleder
PODCAST: Christian Bason står i spidsen for en udvikling i Dansk Design Center hvor formålet er i fokus. En form der er med til at øge motivationen og skabe mening og forståelse for hvad man som medarbejder er en del af.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
