nyheder

Danish Crown tilslutter sig Science Based Targets

Slagterigiganten vil investere milliarder på at sænke klimaaftrykket i takt med at vi skal spise mindre kød.

Af - 10. juni 2021

Vi skal spise mindre kød, lyder De Officielle Kostråd. Foto: iStock/ClarkandCompany.

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Den danske slagterigigant Danish Crown vil have priserne op på sine produkter, og fremtidens vækst skal derfor ikke komme fra flere grise, men fra bedre og mere klimavenligt kød. Det oplyser selskabet, der derfor har tilsluttet sig Science Based Targets.

– Målet er ikke at producere flere grise, men i stedet at skabe mere værdi ud af de råvarer, som vores ejere leverer, lyder det fra Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown, i en pressemeddelelse.

Frem mod 2026 vil Danish Crown derfor fastholde produktionen af grise til det nuværende niveau.

– Den enorme fokus på bæredygtighed er Danish Crowns mulighed for at blive mere relevant for kunder og forbrugere end nogensinde før. Vi er ejet af de danske landmænd, og det ejerskab giver os muligheden for at drive udviklingen gennem hele kæden fra mark til mærkevare, lyder det fra Jais Valeur.

Investering af op mod 17 milliarder

Danish Crowns egne analyser har vist, at der er behov for at investere fire til fem milliarder kroner på blandt andet ny teknologi og nye stalde til landmændene samt 11-12 milliarder i Danish Crown selv, hvoraf halvdelen er en reinvestering i produktionsapparatet. 

Ifølge en klimaaftryksdatabase, som tænketanken Concito lancerede i februar med 500 af de mest almindelige fødevarer, har grisekød et mellemhøjt klimaaftryk. Det ligger dog fortsat markant under okse- og lammekød, men stadig næsten dobbelt så højt som eksempelvis kylling eller muslinger.

– Hvis kød skal smide sit image som klimasynder, så skal markerne dyrkes intelligent, gyllen håndteres med omtanke og dyrene passes med omhu, skriver Danish Crown.

Derfor har koncernen som et af sine første konkrete delmål, at tre af de største produktionsanlæg skal være klimaneutrale inden for 12 måneder.

Læs også: Coop afviser Nettos nye klimamærke

Investeringerne i den klimavenlige produktion kommer, foruden fra almindelig vækst i kerneforretningen i Nordeuropa, også fra Danish Crowns store fremstød på internationale markeder inden for blandt andet bacon og pizzatoppings, oplyser selskabet.

Med videnskaben i ryggen

Danish Crown har som et led i den nye strategiplan, Feeding the Future, valgt at tilslutte sig Science Based Target-initiativet, og dermed forpligte sig til bindende mål inden for Scope 1, 2 og 3-emmissioner.

Konkret forpligter Danish Crown sig til at mindske udledningen af CO2e i produktionen af kød med 50 procent inden 2030. I 2050 skal produktionen være helt klimaneutral.

– Vi har valgt at tilslutte os Science Based Targets initiative og bliver dermed forpligtet til at rapportere på udledningen i alle led. Det vil sige fra kornet bliver sået på marken, og dyret kommer til verden i stalden – og hele vejen frem til, at vores produkter ligger i supermarkedernes kølediske, lyder det fra Danish Crowns COO Preben Sunke i meddelelsen.

Læs også: – Hvis jeg var finansminister, ville jeg grave et kæmpe hul i kassen for at få Danmark i førertrøjen

En lang række danske virksomheder, såsom Novozymes, DSV Panalpina og Bestseller, har allerede tilsluttet sig Science Based Target, som er et initiativ af FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) samt World Wide Fund for Nature (WWF).

Som navnet indikerer, sætter Science Based Targets videnskabeligt baserede mål for grøn omstilling, der skal understøtte Paris-aftalens mål om at holde temperaturstigningerne inden for halvanden grad.

Mindre kød på tallerkenen

De Officielle Kostråd blev opdateret tilbage i 2013. Her lød anbefalingerne, at danskerne maksimalt burde spise 500 gram rødt kød om ugen, hvilket altså teknisk set gav mulighed for at spise mere kød, så længe det ikke var rødt.

Samme råd fik i februar en overhaling, hvor de blev ændret til at anbefale, at danskerne spiser omkring 350 gram kød om ugen i alt, og at man generelt skal skrue ned for rødt kød.

– Markedet flytter sig hele tiden. Måltidsløsninger og plantebaserede produkter fylder mere og mere. Derfor vil vi investere bredt i både innovation og produktion, så vi leverer på vores løfte om at tilbyde bæredygtige fødevarer, siger Jais Valeur.

Tags: