Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Carlsberg: Vi er on track med bæredygtighedsmål

Et udfordrende år med omsætningsfald er ikke gået ud over flere bæredygtighedsmål.

værdikæde-tjek
Foto: Carlsberg

“Vi vil ikke lade COVID-19 kaste os ud af kurs,” lyder et statement fra Carlsbergs topchef Cees ‘t Hart i selskabets sustainability-rapport for 2020, som rummer flere nye tiltag.

Her slår han også fast, at selskabets topprioritet i et udfordrende år har været at beskytte medarbejdernes sundhed såvel som forretnings sundhed og vækstmuligheder.

Alligevel kan Cees ‘t Hart tilføje:

“Vi er on track til at møde vores 2022 mål,” med henvisning til Carlsberg vigtige delmål på vej mod 2030, hvor strategien Together Towards Zero kulminerer.

Flere nøgletal for Carlsbergs sustainability-indsats, der peger den rigtige vej.

Et af dem er led i en omfattende værdikædeanalyse af aftrykket fra marken til glasset, som Carlsberg foretog sidste år med hjælp fra organisationen Carbon Trust. Den viste, at hver hektorliter øl kræver 56,4 kilo CO2e (CO2-ækvivalenter). Det svarer til et fald på syv procent i 2019 i forhold til 2015. I 2022 skal reduktionen ramme 15 pct. efterfulgt af 30 pct. i 2030.

Bryggeriernes CO2-udledninger er faldet med 12 pct. per produceret hektoliter siden 2019, ifølge rapporten. Siden 2015 er tallet 39 pct., og det skal runde 50 pct. i 2022 og gå i nul i 2030.

Det skyldes blandt andet, at yderligere tre bryggerier overgik til CO2-neutralitet i 2020, hvilket får det samlede antal op på otte. Kun to bryggerier bruger nu kul, som helt skal udfases næste år.

64 pct. af Carlsberg el kommer nu fra vedvarende energi, hvilket skal ramme 100 pct. næste år.

For hver hektoliter øl, brugte Carlsberg i 2020  2,8 hektoliter vand. Det svarer til et fald på syv pct. sammenlignet med 2019. Og hvis det er svært at forholde til sig til, har Carlsberg sparet vand svarende til mere end 1.100 olympiske swimming pools, ifølge sustainability-rapporten. Siden 2015 er “vandeffektiviteten” forbedret med 18 pct. og er dermed godt på vej til målet om 25 pct. i 2022.

I et år hvor Carlsbergs salg til restauranter, barer og diskoteker har været hårdt ramt af corona-nedlukninger og -restriktioner, har omsætningen taget et dyk på cirka 11 pct. og landede på 58,5 mia. kr. Dog steg salget af alkoholfri øl med 11 pct. i 2020 versus året før (og med hele 83 pct. siden 2015), hvilket fremmer et af Carlsbergs øvrige bæredygtighedsmål om nul uansvarlig alkoholindtag i 2030.

Driftsresultatet endte på 9,7 mia. kr, hvilket er et fald på 3,7 pct. Til gengæld blev selskabet en anelse bedre til at tjene penge, ifølge Børsen. Den procentdel der viser, hvor stor en del af omsætningen, der bliver til overskud, voksede nemlig fra 15,9 pct. til 16,6 pct.

Forsiden lige nu:

Kvikguide: Sådan sikrer du dig mod at greenwashe

GREENWASHING. Sustain Report har allieret sig med tænketanken Frej og giver her virksomheder en kvikguide til let og elegant at undgå greenwashing og dermed undgå at bryde markedsføringsloven.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.