debat

Hvad gør din virksomhed attraktiv for impact investorer?

På en konference om investeringer i virksomheder, der gør verden bedre, stod det klart, at afkastet kan følge med, skriver Jacob Ravn, CEO for Access2innovation.

Af - 19. oktober 2020
Jacob Ravn

Jacob Ravn, CEO for Access2innovation. Foto: Presse

Indlægget er skrevet af Jacob Ravn, CEO for Access2innovation, en dansk platform for innovation, partnerskaber og bæredygtig forretning på de afrikanske vækstmarkeder.

Hvad skal der til, for at danske SMVer med fokus på SDGer og de voksende markeder i udviklingslande kan komme i betragtning til kapital og know-how fra erfarne investorer?

Svarene faldt promte på Access2innovations temadag om impact investering for nylig i København. Her er de vigtigste pointer fra dagen, som inspiration til innovative iværksættere og bæredygtige virksomheder, som sætter ønsket om at sætte et positivt aftryk lige så højt som ønsket om vækst og afkast.

For at opnå impact investering, skal der naturligvis først og fremmest være en høj grad af positiv effekt for andre end producenten. Der skal altså være tale om et produkt eller en service, som overordnet flytter noget hen mod en bedre verden. Det kan for eksempel være et reduceret klimaaftryk, arbejdspladser til unge eller naturbevarelse.

Lige så vigtig er udsigten til, at virksomheden bliver en god forretning

På eventen hørte jeg flere investorer understrege vigtigheden af, at en potentiel investeringsvirksomhed drives af et godt team med alle nødvendige kompetencer for vækst – gerne i samarbejde med NGO’er og vidensinstitutioner. Er alle de påkrævede kompetencer ikke allerede til stede, skal virksomheden være klar til at give plads for dem, for eksempel via bestyrelsesposter.

Investeringer i impact er en god forretning
Lige så vigtig er udsigten til, at virksomheden bliver en god forretning. CEO Steen Egsdal fra MEGATREND INVEST, der udelukkende investerer i bæredygtige virksomheder og har et fokus på impact, når virksomheder udvælges til investering, sagde det lige ud:

”Vi er hard core kapitalister. Når vi investerer i impact, er det fordi, vi tror på, at bæredygtighed bliver en rigtig god forretning fremover. Hvis vi står med to virksomheder, som står lige i forhold til afkast, persongalleri med mere, og den ene har et væsentlig positivt impact, så er det klart, vi vælger den. Det gør vi, fordi det investeringsmæssigt er en god ide. Hvad vil du helst selv sælge om fem-otte år – en diesel- eller en elbil? På den lange bane vil efterspørgsel være større på en elbil. Den kan sælges nemmere og til en højere pris.”

Jeg er slet ikke i tvivl om, at verdensmålene får større og større betydning for gode afkast

Steen Egsdal er ikke bange for at stille krav om, at virksomheden gør sig endnu grønnere, eksempelvis ved at gøre emballage mere bæredygtig. For som han siger: ”Vi har pligt til at bidrage til en bedre verden.”

Kenneth Helmer Larsen, stifter af investornetværket Keystones med over 450 private investorer, oplever også en stigende interesse for grønne og ansvarlige investeringer fra sine medlemmer. Han sagde:

”Jeg er slet ikke i tvivl om, at verdensmålene får større og større betydning for gode afkast. Hvis vi sidder med to cases, der er lige gode forretningsmæssigt, hvor den ene adresserer verdensmål, så er det klart et plus. Der er flere og flere investorer, som efterspørger det. Men vi mangler at få flere virksomheder ind med dette fokus.”

Har man en virksomhed med udsigt til gode resultater både finansielt og impactmæssigt, kan Keystones ifølge Kenneth Helmer Larsen ret hurtigt afgøre, om man er en af de deals, som netværket er på udkig efter. Og dermed kan være heldig bagefter at stå blandt en af de mange virksomheder, der ”får tilført kapital og kompetencer”, som det hedder i fagsproget. Det betyder, at man som virksomhed opgraderes med både know-how og kapital til at komme videre på sin vækstrejse.

Seks ud af de 10 hurtigst voksende økonomier i verden ligger syd for Sahara

For at komme i betragtning til dette skal man som udgangspunkt have en færdig prototype, et etableret selskab og et team med forskellige kompetencer. Der er måske også en god bestyrelse, men man mangler en til to millioner kroner til at komme videre.

Flere muligheder for finansiering af produkter til udviklingslande
På Access2innovations temadag udtrykte Investeringsfonden for Udviklingslande, IFU, stor tiltro til potentialet i de afrikanske vækstmarkeder.

”I Afrika er væksten enorm. Seks ud af de 10 hurtigst voksende økonomier i verden ligger syd for Sahara. Det er især middelklassen, der vokser, og dermed opstår nye markeder med stigende krav. Samtidig er der adgang til både råmaterialer og en stor arbejdskraftressource,” fortalte Ib Albertsen, Investment Director i IFU. IFU investerer dog ikke i virksomheder, som ikke allerede har bevist deres  produkt eller service i andre sammenhænge, for eksempel på hjemmemarkedet.

Danske SMVer kan i samarbejde med forskere og NGOer være med til at indfri potentialer på op til 60 milliarder USD om året

Er man ikke nået helt så langt, kan crowdfunding måske være en mulighed for at skaffe kapital til udvikling af et helt konkret projekt eller produkt. I løbet af kort tid kommer vi fra Access2innovation med nye crowdfunding initiativer, hvor blandt andet kravene til sikkerhedsstillelse ændres, så eksempelvis en NGO kan indgå, hvis projektet anses for vigtigt og vitalt.

Ikke enten/eller
I gamle dage tænkte man, at enten tjener et firma penge eller også gør det gode gerninger. I dag må vi indse, at de to ting hænger tæt sammen. Allerede i 2018 udpegede Udenrigsministeriet markeder i udviklingslande som en gigantisk vækstmulighed. Danske SMVer kan i samarbejde med forskere og NGOer være med til at indfri potentialer på op til 60 milliarder USD om året ved at udvikle og implementere produkter og services sammen med producenter og kunder i netop disse markeder.

Vores temadag viste stor interesse for øget samarbejde mellem både virksomheder, investorer, forskere og organisationer til at løfte disse muligheder. Vi står i Access2innovation klar til at bygge bro mellem de mange forskellige parter. Som vores motto siger:
SAVE THE WORLD. MAKE MONEY. REPEAT.

Tags:


Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252