Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

“Vi har brug for et universelt system for genbrug af emballage”

Zalando er en af de e-handelsvirksomheder, som arbejder målrettet med bæredygtighed.

Foto: Kerstin Westeson

En ny plan fra erhvervsminister Simon Kollerup (S) skal e-handel mere bæredygtig, omend formålet i samme hug er at øge dansk e-handel.

Der skal blandt andet gennemføres et “globalt innovationstjek”, der skal afsøge innovative emballage- og logistikløsninger i e-handlen fra andre lande.

Det kan muligvis inspirere nye danske spillere på e-handelsmarkedet som Flying Tiger, der netop har åbnet webshop i Danmark, som sit første marked.

For at begrænse brugen af emballage modtager Flying Tiger Copenhagens kunder eksempelvis deres ordre i kasser fremstillet af FSC-certificeret genbrugspap. Derudover er kassen designet, så den kan genanvendes og omdannes til kreative installationer i stedet for at ryge i skraldespanden, oplyser Flying Tiger, som desuden samarbejder med NGO’en Plastic Change om at reducere plastik i emballagen.

89 procent af emballagen var af genanvendelige materialer
Et af de lande, som måske er værd at kigge til for minsteren er Tyskland, hvor onlineplatformen Zalando har hovedkvarter.

I et interview med Sustain Report, fortæller David Hejgaard, Kommerciel chef for Norden om Zalandos arbejde med en mere bæredygtig emballage, som allerede har givet resultater.

I 2018 brugte Zalando således mere end 34.000 ton emballage, hvoraf 89 procent kom fra genanvendelige materialer. Brugen af engangsplastik i emballagen, har desuden reduceret forbruget af engangsplastik med med 625 ton, hvilket dog skal ses i sammenhæng med den store mængde emballage Zalando producerer i kraft af sit salg.

– Målet er både at reducere mængden af emballage, vi bruger, og skifte til 100 procent bæredygtige emballagematerialer i 2020. Det indebærer blandt andet at have udfaset brugen af engangsplastik i vores egen drift fuldstændig inden 2023, oplyser David Hejgaard.

Emballagen har stor indflydelse på kundernes tilfredshed

En af vejene til det er at tilpasse størrelsen på poser og æsker mere præcist til den vare, kunden har bestilt.

– Et andet eksempel er vores initiativ med at samle flere bestillinger i én forsendelse. Sådan en konsolidering af bestillinger sparer os for meget emballage.

Hvor meget vurderer du, at I har brugt og bruger af ressourcer på at udvikle metoder til genanvendelig emballage og til at reducere emballage – og hvornår opvejer det gevinsterne for jer?

– Jeg kan desværre ikke kommentere på den konkrete økonomiske investering. Jeg kan dog sige, at vi måler vores succes ud fra vores kunders tilfredshed. Vores emballage er det første fysiske touchpoint, kunderne har med Zalando, og det har derfor stor indflydelse på kundernes tilfredshed med Zalando. Vi mener, at fordelene for os som virksomhed er langt større end den udgift, vi har ved investeringen i bæredygtighed. Endelig vil det naturligvis have en positiv indflydelse på forretningen generelt at mindske brugen af materialer.

Plastik baseret på kartoffelstivelse fungerede ikke
Af konkrete initiativer nævner David Hejgaard desuden, at emballagen til skønhedsprodukter sidste år overgik til genbrugspapir, men det skete først efter en større analyse.

 Vi overvejede genbrugsplastik, plastik baseret på kartoffelstivelse samt papir. Baseret på en beregning af miljøaftrykket, og for at mindske spild af plastik, besluttede vi os for papir.

De æsker der bruges til at sende varerne i er ligeledes af genbrugspapir. Men en anden stor “emballage-post” for e-handels-virksomheder er forsendelsesposerne, som eksempelvis tøjet puttes i for at beskytte det under transporten.

Desværre var det papir, vi testede, ikke en succes

80 procent af den nye plastik, som de indeholder, er udskiftet med plastik med PCR (post-consumer recycled plastik, red.). Det sparer ifølge David Hejgaard op til 40 procent CO2-udledning per kilo. Initiativet har givet Zalando en ‘Blue Angel’-certificering (tysk miljø-certificering, red.).

Men Zalando kigger også på, hvad der kan erstatte plastikposer fuldstændig.

– I 2019 testede vi alternative materialer. Desværre var det papir, vi testede, ikke en succes. Det var meget tyndt og gik let itu, hvilket øgede den tid, det tager at pakke varerne. Vi har derfor i stedet introduceret polybags bestående af 64 procent genbrugsmateriale. De nye poser er allerede produceret og bliver taget i brug, når vi ikke har flere af de nuværende poser. Vi fortsætter med at teste alternative materialer i 2020.

En udfordring at alle virksomheder arbejder på egne emballage-løsninger
Som en del af erhvervsministerens vækstplan skal der iværksættes et globalt innovationstjek, som skal afsøge innovative emballage- og logistikløsninger i e-handlen fra andre lande. Hvad er de vigtigste læringer, du kan give danske e-handelsvirksomheder i den forbindelse?

– Samarbejde er altafgørende, og vi er meget åbne overfor at deltage i en dialog om, hvordan vi sammen kan løse denne udfordring. Hos Zalando ser vi en udfordring i, at hver virksomhed arbejder på sin egen løsning på den samme problemstilling. For at gøre konceptet med genanvendelig emballage skalérbart, har vi brug for at alle e-handlere trækker i samme retning.

– Det kræver standardiserede processer og centraliserede leveringsmuligheder for genanvendelig emballage. Genanvendelig emballage gør hvad der ellers ville have været spildmaterialer til ressourcer. Der er brug for et universelt system, hvor kunder kan returnere emballage, eksempelvis i supermarkedet, så det er nemt for alle.

Ud over at mindre emballage og mere bæredygtige materialer potentielt kan spare virksomhederne mange penge, er det også et stigende konkurrenceparameter, oplever Zalando.

Antallet af Zalando-søgninger efter bæredygtig mode og relaterede nøgleord er nemlig steget med 66 procent fra 2018 til 2019. Men kundeinteressen er ikke den eneste årsag til, at Zalando arbejder på at blive mere bæredygtig, fortæller David Hejgaard.

– Vi står over for globale udfordringer i forhold til bæredygtighed, der ikke længere kan ignoreres. Vi kan takket være vores størrelse have en vis indflydelse på modeindustrien og opfordre og hjælpe andre til at tage ansvar og handle mere bæredygtigt.

– Når det er sagt, så tror vi også, at det at skabe en virksomhed, som både har en stærk forretningsmodel samt er bæredygtig, vil være en styrke i fremtiden. Vi tror på, at de virksomheder, som formår at inkorporere bæredygtighed i deres forretningsstrategi, vil vinde på den lange bane.

Vi tester lige nu elektriske køretøjer i Hamborg og genbrugelig forsendelsesemballage i de nordiske markeder

Når man taler bæredygtighed er e-handel jo generelt mere belastende for miljøet end fysiske butikker, som det er i dag. Ser du det, som en grundlæggende udfordring for jeres forretningsmodel?

– Studier viser, at e-handel generelt ikke er mere skadeligt end fysiske butikker grundet faktorer som energiforbrug ved butiksdrift samt forbrugere, der kører til butikkerne i bil. Når det er sagt, så er vi klar over, at vi som en del af både mode- og logistikbranchen har været en del af problemet, og vi satser nu stærkt på at blive en del af løsningen.

– Hos Zalando tester vi hele tiden nye metoder, der kan mindske vores påvirkning af miljøet. Eksempelvis tester vi lige nu elektriske køretøjer i Hamborg og genbrugelig forsendelsesemballage i de nordiske markeder, ligesom at vi har skiftet til 90 procent grøn energi i vores kontorbygninger og på vores varelagre, slutter David Hejgaard.

Forsiden lige nu:

Kvikguide: Sådan sikrer du dig mod at greenwashe

GREENWASHING. Sustain Report har allieret sig med tænketanken Frej og giver her virksomheder en kvikguide til let og elegant at undgå greenwashing og dermed undgå at bryde markedsføringsloven.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.