Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Vistaprint vil kickstarte coronapressede virksomheder

Printgiganten vil holde liv i sin danske kundebase med konkurrence.

Det er hårde tider for startups og små virksomheder. Foto: Fokusiert/iStock

Vistaprint, der laver printløsninger i alt fra plakater over T-shirts til visitkort, vil hjælpe små danske virksomheder, der har været pressede under coronapandemien.

Derfor lancerede Vistaprint tidligere på foråret sammen med vækstfonden Drivhuset startup-konkurrencen Njord Nest. Nu vil partnerne udvide konkurrencen til også at gælde etablerede virksomheder, der har brug for en kickstart.

– Covid-19 har lagt stort pres på mange små virksomheder, der lider. Vi kommer derfor til at forskyde undervisningen i Njord Nest og åbne det op til også at gælde eksisterende små virksomheder, fortæller David Medlin.

Læs også: CEO’s skal holde øje med startups for ikke at blive hægtet af trends

Njord Nest venter at kunne offentliggøre de næste tre vindere af konkurrencen indenfor en måneds tid, efter at have offentliggjort de første tre vindere af konkurrencens første runde tidligere i maj.

Holde liv i sin egen kundebase

Konkurrencen er en del af Vistaprints globale strategi om at hjælpe små virksomheder, der har været pressede af pandemien. Vækstprogrammerne, inklusiv Njord Nest, kommer fra salg af mundbind.

– Jeg ser så meget værdi i de her tiltag, at selv hvis mundbindssalget falder til nul, så vil jeg fortsætte med det her program. Så der er ingen bekymring fra min side i forhold til at have penge til det her, siger David Medlin om Njord Nest.

Han tilføjer, at udover ønsket om at være “gode globale borgere”, er en del af grunden til, at der er værdi i programmerne for Vistaprint, at størstedelen af Vistaprints kunder er små virksomheder. Dermed håber Vistaprint, at de kan hjælpe med at holde liv i markedet.

– Det er en virkelig god investering for Vistaprint, siger David Medlin.

Ønsket om at hjælpe de små virksomheder er en del af printkoncernens generelle strategiændring om at ville være mere mindre centraliserede og mere investerede i de lokale markeder, hvor de opererer.

Tilbage i november kunne Danmarks Statistik allerede oplyse, at over 70.000 danske små virksomheder, havde modtaget kompensation fra regeringens hjælpepakker i 2020. Størstedelen af disse virksomheder beskæftigede kun ejeren selv eller havde ganske få ansatte. Den gennemsnitlige indkomst for virksomhederne før coronapandemien lå på under en million kroner.

Læs også: Der er masser af mormødre med loftet fuldt af kvalitetsbørnetøj

I den første runde af Njord Nest, hvor der udelukkende deltog startups, var der deltagere med projekter om alt fra regnorme, der skal spise plastik og skabe resterne om til et bæredygtigt materiale, udlejning af genbrugsbørnetøj samt projekter, der skulle fremme mental sundhed.

– Vi er enormt glade for den her begyndelse, men det vi er allermest begejstrede for, er det vi kan se for os ude i fremtiden, siger David Medlin.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.