nyheder

Unge styrker virksomhedernes muligheder med Verdensmålene

Nyt initiativ skal fremme unge erhvervstalenter som Alexander Nielsen fra Novozymes og hans arbejde med SDG’erne.

Af - 7. februar 2019
unge

Unges energi og engagement kan bruges i virksomheder, der gerne vil flytte sig i forhold til Verdensmålene, siger Alexander Moldt Nielsen fra Novozymes.

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Unge erhvervstalenters muligheder for at udvikle nye bæredygtige forretningsmodeller og ideer, der bidrager til Verdensmålene skal styrkes. Det er målsætningen for et nyt initiativ fra FN’s Global Compact og TuborgFondet (læs mere i faktaboks nederst på siden).

Unges energi og forståelse af, at vi skal skynde os med omstillingen, er vigtig for virksomhederne, siger en af de unge talenter fra Novozymes, som er en del af initiativet.

Det får også ros af rekrutteringsbureauet CompanYoung, som hjælper virksomheder med at tiltrække og fastholde unge medarbejdere. Men initiativet fordrer, at virksomhedsledelserne inkluderer de unge medarbejdere i problemstillingerne og tager deres ideer seriøst.

Unge mennesker er gode til at tænke nyt og radikalt, og det er der behov for, når det gælder SDG’erne

Og formålet er netop, at virksomhederne skal lytte til mere til deres unge medarbejdere, siger Lise Kingo, direktør for FN’s Global Compact. Sustain Report fanger hende i FN Byen, hvor initiativet blev lanceret på konferencen ‘Engaging Youth in building the business of tomorrow’.

– For unge mennesker kan det være svært at blive hørt, når det gælder SDG-agendaen. Den er fuld af mennesker som leder virksomheder og er kendte. Derfor kan det være svært at møve sig frem i første række og blive set og hørt, siger Lise Kingo.

Men for virksomhedernes egen skyld, gælder det om at inddrage dem, mener hun.

– Unge mennesker er gode til at tænke nyt og radikalt. Det er der behov for, når det gælder SDG’erne. Derfor vil vi gerne involvere dem mere direkte i vores arbejde med virksomhederne og SDG’erne.

Tag unge alvorligt som en vigtig stakeholdergruppe, der er dybt engageret i Verdensmålene

– Det gør vi ved at give unge en tydeligere stemme, så de ikke bare er nogle vi lytter til på en konference. Vi skal tage dem alvorligt som en vigtig stakeholdergruppe, der er dybt engageret i, at drive Verdensmålene fremad. Derfor har vi også lavet en SDG Pioneer Award for Young Professionals, der skal sætte spotlight på de unge.

Er det også et vink med en vognstang til virksomhederne om at udnytte det potentiale de har internt, og hvordan gør de det?

– Ja, absolut. Programmet kører allerede i lande som Holland, og der arbejder Unilever med at involvere unge medarbejdere i at komme med ideer til konkrete forbedringer. Det kan også dreje sig om, at en virksomhed involverer sig med en ung start-up. Der er mange niveauer det kan foregå på, siger Lise Kingo.

Også Carlsberg bidrog med et konkret eksempel på et initiativ. Det opfordrede unge medarbejdere i alle lande til at sende deres bedste ideer om bæredygtighed til hovedkvarteret i København.

– Giv medarbejderne en stemme og bak dem op i de ideer, de har, lød det på scenen fra Anders Bering, Vice President for Global External Affairs & Corporate Affairs.

Alexander fra Novozymes bruger Verdensmålene til at skabe innovation

Alexander Moldt Nielsen, 28 år, fra Novozymes er en af de unge talenter, som er en del af FN-initiativet.

I Novozymes sidder han i en division, som har til opgave at finde nye forretningsområder, der lever op til målet om at være en bæredygtig virksomhed.

– Derudover er jeg projektleder på HelloScience. Det er et åbent innovationstiltag, hvor vi tager alle som vil hjælpe os med på den rejse, vi er startet på. Vi samarbejder både med Grundfos, der tager verdens vandproblemer meget alvorligt, og med Climate-KIC. Det er Europas største public-private partnerskab, som adresserer klimaforandring via innovation.

– Vi bruger Verdensmålene som vores ramme til at se, hvilke store problemer der er i verden, og hvordan vi løser dem. Det handler om, hvad vi kan gøre for at andre kan komme et skridt videre med deres startup-idé eller koncept, så de kan udrette noget.

Du arbejder jo allerede med Verdensmålene og med innovation i Novozymes, så hvordan vil det her nye initiativ fra FN’s Global Compact hjælpe dig?

– Jeg tror, det vil være interessant at videndele med andre unge, som sidder i store virksomheder, og som også arbejder med at tage teten i forhold til at gøre forretningen og produktudviklingen mere bæredygtig.

Især den generation, som træder ind på arbejdsmarkedet nu, er engageret i at kunne gøre en forskel og flytte nålen i den rigtige retning

Kommer man med noget særligt som ung i forhold til at skabe innovation i forhold til Verdensmålene?

– Ja, helt sikkert. Jeg arbejder meget med teknologi, og dem der har været meget længe i en organisation tror, at de har set det hele før. Og at tingene ikke for alvor kan ændre sig. Derfor er det nødvendigt med nye friske øjne. Men også en med en ny energi og en forståelse af, at vi skal skynde os med omstillingen. Vi kan ikke sidde på hænderne. Jeg oplever, at mange unge har et iværksættergen og en lyst til at prøve en masse ting af og lave hurtige eksperimenter. Det er en energi, som virkelig kan bruges i virksomheder, der gerne vil flytte sig i forhold til Verdensmålene.

Hvad er dit råd til unge, som gerne vil arbejde med Verdensmålene i virksomheder?

– Lad være med at komme med noget flyvsk om, at du gerne vil arbejde for at løse Verdensmålene. Prøv at vise at der er en håndgribelig værdi i den nytænkning, du kommer med. Tænk på at de 17 Verdensmål og de 169 undermål ikke bare handler om filantropi. Det er store problemer, vi skal løse med de rigtige ideer og produkter.

Hvad er dit råd til virksomheder, der gerne vil fremme SDG-innovation hos unge medarbejdere?

– Det samme gælder virksomhederne. Hvis man forstår Verdensmålene og er interesseret i dem, så kan man omsætte arbejdet med dem til værdi og samtidig tiltrække unge mennesker. Især den generation, som træder ind på arbejdsmarkedet nu er engageret i at kunne gøre en forskel og flytte nålen i den rigtige retning. Det kan jeg mærke på mig selv.

5 råd til virksomheder, der vil engagere unge medarbejdere i arbejdet med SDG’erne

Netop energien som unge medarbejdere kommer med, er noget virksomhederne skal værne om og bruge til deres fordel. Det mener Rasmus Lindgaard, Seniorkonsulent & Teamleder Insight i CompanYoung, som hjælper virksomheder med at tiltrække og fastholde unge medarbejdere.

– Vi oplever klart, at de unge er fyldt med gode ideer og gerne vil lyttes til, når de kommer ud i virksomhederne. Gennem hele deres opvækst har de været vant til at blive inkluderet og få karakterer og feedback. Det efterspørger de også på arbejdspladserne.

– Udviklingsmuligheder er et af de vigtigste parametre unge efterspørger af en arbejdsplads, siger Rasmus Lindgaard, som har nogle konkrete råd til, hvordan virksomheder får inddraget unge medarbejdere i bæredygtighedsstrategien.

Spørg
Det lyder simpelt, men vi hører ofte, at de unge ikke blive spurgt om deres mening, og at de ikke bliver inddraget i for eksempel spørgsmål om bæredygtighed. Men unge vil, som alle andre, gerne føle, at de har noget vigtigt at bidrage med. Så drop holdningen om, at man skal have været 20 år i branchen eller i virksomheden for at vide noget.

Inviter
Det er fint nok, at man som ung har mulighed for at bidrage med ideer til en virksomhed, men det er ikke godt nok, at de bare har en åben invitation om at sende dem på en mail. Inviter unge medarbejdere med til møder, når der skal tages beslutninger om bæredygtighed. Der er noget symbolsk styrke i at blive inddraget på et møde og at blive taget seriøst.

Følg op
Det siger sig selv, at det er demotiverende, hvis man kommer med en masse ideer, som ikke bliver fulgt op. Det betyder ikke, at alle de ideer en ung medarbejder har skal gennemføres. Men forklar, hvad årsagen er til, at det ikke kan lade sig gøre lige nu.

Glem den årlige MUS
En årlig medarbejderudviklingssamtale er slet ikke nok. Unge medarbejdere har brug for løbende at få feedback. Det er noget af det første, vi forklarer virksomheder. Det skyldes ikke, at de er forkælede, men at de usikre og har brug for at få at vide, om de gør det godt. Som ung har man et uendeligt antal valg i forhold til uddannelse og karriere, når man endelig har valgt noget, har man brug for at blive bekræftet i, at det er det rigtige. Som leder skal man derfor skabe en kultur, der både er tryg for den unge og rummer masser af udviklingsmuligheder.

Giv konkret anerkendelse
Unge har brug for anerkendelse og gerne synlige beviser på den. De efterspørger også konkrete ting, de kan sætte på cv’et. Så et kursus, en uddannelse eller en anden officiel anerkendelse af, at de kan noget for eksempel i forhold til bæredygtighed er vigtigt.

Om initiativet
FN’s Global Compact er gået sammen med Tuborgfondet om at styrke engagementet i Verdensmålene blandt erhvervslivets unge over de næste tre år.

Samarbejdet fokuserer på to initiativer: Young SDG Innovators Programme – fokuserer på at samle unge talenter (under 35 år), der arbejder med strategi, innovation og forretningsudvikling i Global Compact virksomheder og tilbyde dem et særligt forløb. Gennem sparring og feedback fra eksperter og undervisere på førende universiteter får de unge hjælp til at udvikle konkrete initiativer målrettet deres egen virksomhed og dens forretningsmodel.

SDG Pioneer kampagne – er en global kampagne målrettet unge medarbejdere i Global Compact virksomheder, som allerede bidrager til Verdensmålene i deres arbejde og som har gjort en ekstraordinær indsats. Kampagnens formål er at fremhæve de gode eksempler som ambassadører og dermed inspirere andre i deres arbejde med Verdensmålene. Pionererne kåres ved FNs generalforsamling i New York. Programmerne starter i Danmark og bliver i løbet af de næste tre år udbredt til mindst ti andre lande i Europa, Asien, Afrika og Amerika.

Om FN's Global Compact
Om FN’s Global Compact Formålet med organisationen er at mobilisere virksomheder i hele verden for en mere bæredygtig fremtid. FN’s Global Compact er verdens største frivillige initiativ for virksomheders samfundsansvar med knap 13000 medlemsvirksomheder og -organisationer fra mere end 160 forskellige lande. Global Compact Network Denmark blev etableret i 2017 og er et af de i alt 70 lokale netværk, som findes i lande over hele verden. Over 300 medlemsvirksomheder og -organisationer er i dag tilknyttet det danske netværk.

Få et tilbud på Sustain Report til dig eller din organisation

Udfyld formularen og få et skriftligt tilbud

Modtag et tilbud Læs om abonnementspriser og muligheder

Allerede bruger - log ind