Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Transportgigant opretter dansk sustainability-afdeling

Foto: DSV

En kommende Head of Sustainability skal opbygge en ny sustainability-afdeling i den danske del af DSV, verdens fjerdestørste transportkoncern.

“Det er et ønske om at kunne styrke indsatsen på det danske marked, da afdelingen i Basel har det samlede globale ansvar, og det derfor er hensigtsmæssigt at have en ansvarlig for indsatsen på et lokalt marked,” oplyser Maiken Riise Andersen, Head of Corporate Communication i DSV.

Placeringen af DSV’s globale sustainability-afdeling i Schweiz hænger sammen med opkøbet af konkurrenten Panalpina i 2019, som var førende på det område.

– Da vi købte Panalpina, var de længere fremme på klimaområdet end os, det var jo fedt, for så blev vi hurtigt klar over, at de havde en løsning  (i forhold til DSV’s klimamål, red.). Det sustainability-team i Schweiz, som sad med SBTi er stadig hos os og driver det nu, sagde Jens Bjørn Andersen, CEO for DSV, i den forbindelse til Sustain Report.

Den nye lokale sustainability-afdeling i Danmark skal samarbejde med DSV’s tre danske datterselskaber for at gøre selskabets strategiske mål til håndgribelige handlinger, som det hedder i jobannoncen.

Den nye sustainability-ansvarlige skal desuden sætte retningen for DSV Danmarks sustainabilityarbejde og referer til Simon H. Galsgaard, der er adm. direktør i DSV Road Danmark.

En af de nyere danske tiltag er et logistikcenter til 2 mia. kr., der skal skabe “en øget effektivitet og produktivitet og samtidig skabe grønne besparelser”, ifølge en pressemeddelelse.

DSV har forpligtet sig til at reducere sine samlede Scope 1– og 2-udledninger (fra blandt andet kontorer, lagerbygninger og firmabiler) med 40 pct. inden 2030 i forhold til 2019. Scope 3-udledninger skal i samme periode reduceres med 30 pct. De omfatter udledninger fra underleverandørernes transportaktiviteter.

Sidstnævnte udgør langt størstedelen af DSV Panalpinas udledninger. Ud over at transportsektoren er svær at omstille, er udfordringen, at koncernen ikke selv ejer de lastbiler, fly og anden tung transport, som fragter gods omkring, men lejer dem på vegne af kunder.

Forsiden lige nu:


Kultiveret kød kan blive game changer for klimaet

For snart et årti siden kom det første forskningsgennembrud med celledyrket kød som klimabedrift og videnskabelig pendant til den konventionelle CO2-tunge kødindustri. Forskningen vinder nu frem herhjemme, men er udfordret af lovgivning, hemmelighedskræmmeri og kapital.


Seneste artikler:


Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD

Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.


Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.