Biotekvirksomheden Chr. Hansen har tilsluttet sig Science Based Targets-initiativet, og søsætter dermed en målrettet plan for at få nedbragt CO2-aftrykket markant i de kommende otte år.
– Klimaforandringerne er ikke til at tage fejl af, så derfor synes vi, at det at sætte nogle mål, der lægger sig op ad klimavidenskaben, er et naturligt skridt for os, siger Camilla Lercke, der er bæredygtigheds- og ESG-chef hos Chr. Hansen.
Samtidig med tilslutningen til Science Based Targets-initiativet lancerer Chr. Hansen sit eget ‘Think Climate. Naturally’-program. Her venter Camilla Lercke, at specielt et område kommer til at trække læsset – særligt når det kommer til scope 3.
Har allerede sparet 5.000 tons CO2 på ét tiltag
Chr. Hansen har med den nye aftale forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen ved scope 1 og 2 med 42 procent frem mod 2030. I finansåret 2020/2021 udgør scope 1 og 2 tilsammen 13 procent af Chr. Hansens samlede udledning.
Læs også: Science Based Targets initiatives lancerer nyt initiativ
Scope 3 udgør 87 procent af den samlede CO2-udledning i samme år. Med SBTi-tilslutningen forpligter Chr. Hansen sig til at nedbringe scope 3 med 20 procent frem mod 2030.
– Udover vores egne tiltag vil fremtidige teknologiske fremskridt og viljen til grøn omstilling i forsyningskæden være vigtige faktorer for at nå scope 3-målet, fremgår det af den pressemeddelelse, som selskabet har udsendt om tilslutningen.
Camilla Lercke fortæller til Sustain Report, at Chr. Hansen allerede igangsat forskellige tiltag, der skal få CO2-udslippet længere ned. Et af områderne er logistik – et område, der ifølge bæredygtigheds- og ESG-chefen står for en stor anpart af Chr. Hansens scope 3-emissioner.
Derfor omlagde selskabet i 2020 de sidste af deres leverancer, der foregik via flytransport, til søtransport.
– Den øvelse alene sparede os for 5.000 tons CO2, fortæller Camilla Lercke.
Nye krav til leverandørerne
Men særligt ét område vil blive afgørende, når Chr. Hansen skal have sine emissioner ned.
– Noget af det, vi forventer vil drive de største besparelser, er lanceringen af et leverandørprogram, hvor vi vil opfordre vores leverandører til at konvertere til vedvarende energi, fortæller Camilla Lercke.
Hun forventer, at langt de fleste leverandører vil være indstillede på at imødekomme kravene:
– Vi oplever, at hele leverandørkæden er ret moden til den dialog, og det er ikke noget, hvor vi føler, at vi er nødt til at tale med meget hårde ord, for at få det her til at ske, siger hun og tilføjer, at kravene jo ikke kun kommer fra Chr. Hansen, men også fra øget lovgivning.
Hun tilføjer, at skulle en leverandør kunne tilbyde de samme løsninger, men med mindre CO2-aftryk, så er det naturligvis noget, virksomheden vil kigge på.
Mål med videnskaben i ryggen
Science Based Targets-initiativet er, som navnet indikerer, klimamål baseret på videnskab. Initiativet fokuserer på at sætte realistiske mål sammen med virksomhederne for, hvordan deres CO2-udledninger kan nedbringes.
Hvorfor tilsluttede I jer SBTi – kunne I ikke have sat jer de samme mål selv?
– SBTi er et godt rammeværktøj, hvor man kan få god vejledning. Samtidig er det et rimelig etableret system, og man skal heller ikke undervurdere, at hvad der bliver sat af mål, også tit bliver gjort, fortæller Camilla Lercke.
Hun tilføjer, at der desuden er en god signalværdi i værktøjet over for både kunder og partnere, fordi det er alment kendt.
Chr. Hansen, der producerer ingredienser som kulturer, enzymer og probiotika til fødevarer, er langt fra det eneste danske selskab, der har tilsluttet sig initiativet.
Slut med fluffy målsætninger
Globalt set har over 2.100 virksomheder tilsluttet sig, og herhjemme har 51 virksomheder i skrivende stund tilmeldt sig initiativet.
– Jeg tror aldrig, man får den perfekte måling, men det er det bedst mulige – og er det muliges kunst. Tidligere kunne man godt melde nogle fluffy målsætninger ud, men det kan man ikke længere, har Rasmus Winther, der er direktør for public affairs hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, tidligere udtalt til Sustain Report.
Læs også: Tilslutning til science based target vokser
Rasmus Winther tilføjede, at han mener, at de videnskabeligt baserede mål ikke henvender sig til virksomheder, der bare leder efter en måde at greenwashe på.
– De virksomheder, der tilslutter sig science based target, har jo et reelt ønske om at vise og dokumentere de fremskridt de laver, siger han.
Forsiden lige nu:

Googlediversitet og containerinklusion: Virksomhedsgiganter gav råd om inklusion
Coca Cola, ISS, Mærsk, Danske Bank og Google meldte sig ind i Copenhagen Pride som gæster på CBS. Virksomhedernes ledende kræfter på området gav her sine bud på, hvordan du åbner din arbejdsplads op for regnbuens farver.

Deloitte: Øremærket barsel er en gave til virksomhederne
Revisions- og konsulenthuset ser de nye barselsregler som et godt skub, der kan gøre det lettere at holde på talentmassen. For virksomhederne er ligestilling også forretning.

Klimaunderskud i medie- og underholdningsbranchens topledere – hvad gør de danske profiler for klimaet?
Medie- og underholdningsbranchens topledere halter bagefter med sit bæredygtige ansvar, men der er både råd og inspiration at hente. Eksperter og mediekoncerner deler her ud ad sine erfaringer.
Seneste artikler:

Aarhus Universitet åbner et center for plastikforskning
Verdenshavene fyldes med plastik, og det globale samfund kan ikke følge med produktionen og nedbryde den store mængde, der produceres hvert år. Det vil Aarhus Universitet og professor Daniel Otzen nu gøre noget ved.

Modeindustrien skal rykke sig på data, transparens og sporbarhed
De unge, der bærer bæredygtighed: Rasmus Stærk Just leder CSR-afdelingen i DK Company med en holistisk tilgang til bæredygtighed

To nye forskningsprojekter skal medvirke til bæredygtig energiudvikling
European Energy har fået forskningsmidler til at at udvikle bæredygtigt flybrændstof og digital styring af solparker
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
