nyheder

Søstrene Grenes digitale udrulning skal være bæredygtig

Den danske detailkæde sætter nye, kortsigtede mål for bæredygtighed med ny ansvarlighedsrapport.

Af - 5. oktober 2020

Mikkel Grene, CEO for Søstrene Grene, vil sikre at digital ekspansion sker med bæredygtighed i højsædet.

– For at sikre, at det er top-of-mind for alle medarbejdere såvel som vores kunder, har vi gjort ansvarlighed til en integreret del af vores overordnede forretningsstrategi. Vi skal tænke ansvarlighed og bæredygtighed ind i alle forretningsprocesser, og det kommer vi til at satse massivt på i de kommende år, siger Mikkel Grene, adm. direktør for Søstrene Grene i en pressemeddelelse.

I denne uge offentliggør den danske detailkæde en ny ansvarlighedsrapport med kortsigtede bæredygtighedsmål for 2021 og 2022. Dens fire fokusområder er produkter, leverandører, miljø og samfund. Rapporten redgør desuden for Søstrene Grenes arbejde med ikke mindre end ni verdensmål.

Bæredygtighedsindsatsen kommer i en tid, hvor den familieejede virksomhed gennemgår en digital ekspansion med lancering af webshops på flere markeder efter at have lanceret sin danske webshop tidligere i år – netop som coronapandemien brød ud. Pt har Søstrene Grene mere end 240 butikker fordelt på 15 lande samt webshops i Danmark og Tyskland.

Som led i strategien er det “helt naturligt at tænke ansvarlighed og bæredygtighed ind i de mange nye initiativer og muligheder”, siger Mikkel Grene.

Kampagnen ‘tryghed til at handle’ skal desuden sætte fokus på kædens arbejde med bæredygtighed og social ansvarlighed over for kunderne. Det er nemlig et stigende fokusområde for dem, lyder det fra Liv Vestergaard, Head of Quality & Compliance hos Søstrene Grene.

– Vi får ofte spørgsmål fra vores kunder om indholdsstoffer og materialer i produkter samt hvordan de er produceret.

Ifølge hende går virksomheden derfor ofte skridtet videre end lovgivningen, når det gælder at sætte frivillige certificeringer og mærkninger såsom FSC, Svanen og GOTS på flere produkter. Søstrene Grene Søstrene Grene er desuden medlem af amfori BSCI, som er et internationalt system til styring og kontrol af leverandører.

Og netop certificeringer er kernen i Søstrene Grenes nye bæredygtighedsstrategi. Eksempler på målsætninger fra ansvarlighedsrapporten tæller nemlig, at alt pap- og papiremballage til e-handel skal være FSC-certificeret, ligesom mængden af transport- og produktemballage skal nedbringes. Derudover skal bl.a. 25 pct. af fødevaresortimentet være økologisk.

Alle møbler, alt legetøj og køkkenprodukter af træ skal være produceret af FSC-certificeret træ inden udgangen af 2022. Og i samme år skal en stor del af Søstrene Grenes tekstilprodukter være OEKO-TEX eller GOTS-certificerede, ligesom der skal introduceres flere produkter af genanvendte materialer.

Søstrene Grene udfaser i år over 70 forskellige engangsplast-produkter og prioriterer salget af ‘flergangsplast’ samt alternativer til plast i form af træ, metal og glas. I 2022  skal plastemballage desuden laves i ensartede plasttyper, der er nemme at sortere og
genanvende.

I den mere filantropiske ende af strategien støtter detailkæden udsatte pigers uddannelse i Østafrika i samarbejde med PlanBørnefonden.

– Som en del af dette samarbejde sælger vi udvalgte produkter i vores butikker og på vores webshop, hvor man ved at købe produktet er med til at donere en del af beløbet til pigers uddannelse i Østafrika. Med 90 mio. besøgende i vores butikker årligt og en stor følgerskare på de sociale medier, tror vi på, at vi kan hjælpe med at fungere som talerør for denne vigtige indsats, siger Mikkel Grene i meddelelsen.

Læs hele Søstrene Grenes nye ansvarlighedsrapport her.

Tags:


Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252