nyheder

Pandora vil halvere CO2-udledning inden 2030

– Vi har lagt en plan, selvom vi ikke har alle svarene, lyder det fra CEO.

Af - 14. september 2021

Pandora vil blandt andet indføre grøn strøm i sine butikker for at nå nyt klimamål. Foto: Pandora

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Smykkeproducenten Pandora, der især er kendt for sine “charms”, vil reducere sin CO2-udledning på Scope 1 og 2 senest i 2030. Det meddeler selskabet i en pressemeddelelse.

Det nye klimamål er godkendt af Science Based Targets-initiativet, SBTi, og målet er en videreudvikling af selskabets tidligere udmeldte strategi om at være klimaneutral på sin egen drift allerede i 2025.

– Klimakrisen er vores tids mest presserende udfordring, og virksomheder bør gøre, alt de kan for at finde de nødvendige løsninger, lyder det fra Pandoras CEO Alexander Lacik i meddelelsen.

Pandora kalder selv målet for “det mest ambitiøse i smykkeindustrien til dato”.

Science Based Targets-initiativet

Pandora har været tilsluttet SBTi siden januar 2020 og har en maksimal temperaturstigning på 1,5 grader som målsætning.

En lang række andre danske virksomheder, såsom Novozymes, DSV Panalpina, Mærsk og Bestseller, har også tilsluttet sig Science Based Targets, der er et initiativ af FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) samt World Wide Fund for Nature (WWF).

Læs også: Tilslutning til science based target vokser

Det primære fokus hos Science Based Targets-initiativet er på net zero, altså på CO2-udledning og temperaturstigninger, med udgangspunkt i Paris-aftalens mål.

Hos non-profit-organisationen CDP, der er SBTi-partner, hilser man da også Pandoras nye mål velkomne:

– Ved at opstille ambitiøse videnskabsbaserede mål baseret på klimavidenskab, tager Pandora skridt til at forhindre de mest skadelige virkninger af klimaændringerne, lyder det fra Alberto Carrillo Pineda, Managing Director, Science Based Targets hos CDP, i meddelelsen.

Det skal der ske i praksis

Allerede i 2020 skiftede smykkeproducenten sin strøm ud til 100 procent vedvarende energi på sine fabrikker, og for at nå det nye mål skal de gennemføre “en række energibesparende foranstaltninger i driften og markant udvide brugen af ​​vedvarende energi”, oplyser selskabet.

Et af tiltagene bliver at udvide brugen af grøn strøm til også at indbefatte selskabets mere end 1.300 butikker og distributionscentre.

– Vi har en plan klar for, hvordan vi mindsker de fleste af vores udledninger, men vi er også klar over, at vi endnu ikke har alle svarene, lyder det fra CEO Alexander Lacik.

Læs også: Langt fra grønne skål-taler til virkelighedens Danmark

Pandora, der i 2020 leverede en omsætning på 19 milliarder kroner, oplyser, at mere end 80 procent af deres drivhusgasudledning kommer fra kilder uden for selskabets egen drift, det vil sige selskabets Scope 3-emissioner.

Emissionerne kommer blandt andet fra råvarer, emballage og transport.

Mens ambitionen for Scope 1 og 2 ligger på en reducering på 50 procent, så satser verdens største smykkeproducent på at kunne reducere Scope 3 med 42 procent senest i 2030.

Et led i dette er allerede sat i gang på to af Pandoras fabrikker i Thailand, der primært producerer smykker af genbrugt guld og sølv. Tilbage i juni 2020 meldte selskabet ud, at ambitionen var, at 100 procent af smykkerne skal produceres af genbrugsmetaller i 2025.

Pandora har over 26.000 medarbejdere over hele verden og på Nasdaq i København, hvor selskabet er noteret, steg aktien omkring 4,5 procent, efter nyheden blev sendt ud tirsdag formiddag.

Tags: