nyheder

Nyt netværk vil give unge en stemme i bæredygtigheds-debatten

Et nyt netværk for millennials skal give nye perspektiver på bæredygtigheds-debatten.

Af - 15. maj 2019

Varan Pathmanathan, Mie Skjødt og Lasse Alfastsen er de tre stiftere bag et nyt bæredygtighedsnetværk for unge.

Bæredygtighed er for vigtigt til at overlade til “the establishment”. Nye og unge kræfter skal til, hvis budskabet om Verdensmålene skal nå flere end de 20 procent af danskerne, der kender dem i dag, og hvis der skal banes vej for fremtidens bæredygtige forretningsmodeller.

Nogenlunde sådan kan man opsummere ambitionen bag et nyt netværk for unge “bæredygtige forandringsagenter” kaldet Sustainable Change-Makers, som gik i luften denne uge.

Eller kan man? Nej, for det (gammeldags) journalistiske dogme om at gå efter konflikten mellem generationerne preller nemlig af på de tre stiftere på henholdsvis 25, 28 og 32 år.

– Det siger sig selv, at vi ikke kan skabe den bæredygtige forandring alene. Vi er bevidste om vores styrker og endnu mere ydmyge om vores mangler. Hele pointen med netværket er netop at bygge broen til de erfarne kræfter i form af ledere i erhvervslivet og civilsamfundet. Der er ikke noget vi hellere vil end at lytte til og samarbejde med eksperter som Flemming Besenbacher og Steen Hildebrandt og hele den erfarne generation. Dem kan vi lære en masse af, siger Lasse Alfastsen, der er en af de tre stiftere og tilføjer:

– Men de råber selv på de unge talenter, som kan være med til at rykke bæredygtighedsdagsordenen, og det er dét, vi gerne vil med vores passion, engagement og viden.

Han er selvstændig kommunikationsrådgiver og i en alder af 28 år har haft omkring 20 jobs i virksomheder og initiativer, han selv har startet op, ejet eller været ansat i.

To formål med nyt netværk

På trods af stifternes unge alder, er flere af dem nemlig serieiværksættere inden for bæredygtighed.

Ved et mødebord i lyse lokaler ved søerne i København flankeres Lasse Alfastsen af Mie Skjødt på 25 år, som bl.a. står bag podcasten Beyond Digital om nye teknologier og Verdensmålene. Hun er uddannet sociolog har desuden været ansat som rådgiver i adskillige tech-start-ups.

Om formålet med netværket, siger hun:

– Der er overordnet to formål med netværket. Det ene er indadtil at skabe et mødested, hvor forandringsagenter inden for bæredygtighed kan mødes og vende problemstillinger, få inspiration og skabe kontakter. For måden vi gør det på nu er ved, at vi alle sammen render rundt og har kaffeaftaler eller ringer til hinanden uden at koordinere eller viden, hvad der rører sig. Så der mangler en samlende platform, fortæller Mie Skjødt og uddyber:

– Det andet formål er eksternt, og det handler om at bruge det til at fremme den bæredygtige agenda, hvad end det er virksomheder, NGO’er, uddannelsesinstitutioner eller nogle helt andre, som har behov for de forskellige perspektiver på bæredygtighed, vi kan give.

Masser af netværk for de ældre generationer

Varan Pathmanathan, 32, er tredje stifter og gik for nylig live med sit bæredygtige start-up MakeImpact efter en årrække i finans- og it-verdenen.

– Til dem der ikke er en del af vores generation, har vi meldt ud, at der er masser af netværk, som henvender sig til dem i form af både betalte og gratis netværk og meget andet. Sustainable Change Makers tager udgangspunkt i, hvad vi har af ideer i forhold til at skabe bæredygtig handling, siger Varan Pathmanathan.

Målet er at samle cirka 50 fremtrædende unge på tværs af sektorer, geografi og kompetencer. Selvom ét af kriterierne for at deltage i netværket er, at man skal være ung, er der flere erfarne folk blandt de indtil videre 22 medlemmer. De tæller blandt andre Niels Fibæk-Jensen, adm. direktør for Matter Pension, Nassera Ahmed, Sustainability Expert i Chr. Hansen og Sven Beyersdorff, stifter og partner i konsulentvirksomheden Nordic Sustainability.

Før netværket officielt var lanceret, blev det booket til arrangementer som Danmark For Målene og IDA’s bæredygtighedskaravane. På få dage fik netværket små 500 følgere på LinkedIn og 27 unge har tilkendegivet deres interesse om at blive en del af netværket, fortæller stifterne. Men kan man ikke længere kalde sig millennial, må man se sig om efter et andet netværk.

Distribution af indhold via netværk og følgere

Ud over at deltage som talere og debattører har de tre stiftere et ønske om at publicere indhold om bæredygtighed, der matcher med de kompetencer, der eksisterer i netværket. Det inkluderer podcasts, blogs, socialt medieindhold og video.

Men én ting er at skabe indhold, noget andet er at få det distribueret, så folk opdager det – især hvis det skal være den brede befolkning.

– Det gode er, at vi ikke i udgangspunktet skal tjene penge på det her netværk. Det er noget vi alle sammen laver ved siden af vores egentlige arbejde, siger Varan Pathmanathan.

– Hvis man lægger netværkets samlede følgerskare på tværs af personlige og organisatoriske led på sociale medier, så når vi et godt stykke over 100.000, tilføjer Lasse Alfastsen, som ikke er blind for, at netværket “blot” kommer til at prædike for de allerede omvendte personer. Hvis alle deler i egne netværk vil budskabet sprede sig, mener de tre stiftere.

– Ideen med netværket er også, at vi tror på, at hvis man giver meget, så kommer der endnu mere tilbage til de involverede i form af goodwill, muligheder og positiv opmærksomhed om sagen. Vores filosofi er ‘pay it forward’, siger Mie Skjødt.

Erfarent advisory board

Konkrete mål for det kommende år er at etablere en høj frekvens af indhold, der sætter netværket i spil og gør målgruppen klogere via blog posts, podcasts, oplæg ved arrangementer og at publicere debatindlæg og kronikker i pressen. Men mere konkrete målsætninger må vente til netværket mødes med dets indhold videre 22 medlemmer senere i maj.

I advisory boardet for Sustainable Change-Makers finder man syv erfarne kræfter i form af
Erik Korsvik Østergaard, Founding Partner, Bloch&Østergaard, Sara Krüger Falk, Executive Director, Global Compact Network Denmark, Nille Skalts, Country Partner, B-Lab Denmark Louise Ertman Baunsgaard, Impact Investor, Founder – Letz Sushi, Alexandra Krautwald, Managing Director, Composing, Anne Sofie Josephsen, Business Director, Above & Beyond Erik Thomas Johnson, Senior Consultant, Dansk Industri

De skal ifølge sustainable change-makers hjælpe med at give netværket synlighed “så de unges perspektiver på fremtiden kommer endnu mere på dagsordenen”.

Tags: