Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Ny milliard-fond skal gøre skibsfarten grøn

En fond på 5 mia. dollars skal bidrage til at skabe emissionsfri skibe frem mod 2030.

Foto: iStock

Hver gang et rederi køber et ton brændstof, skal det betale et beløb til en forskningsfond, der har til formål at skabe CO2-neutral skibsfart frem mod 2030.

Sådan lyder forslaget til den nye industrifinansierede fond. Over de næste ti år skal den vokse til 5 mia. dollar – eller ca. 40 mia. kroner. Det skal sætte turbo på forskning- og udvikling af grønne brændstoffer, ifølge Danske Rederier.

I dag står shippingbranchen for cirka tre procent af verdens CO2-udledning.

Forslaget skal behandles på det næste møde i miljøkomiteen i FN’s søfartsorganisation, IMO.

Det er udarbejdet af de internationale rederiorganisationer, og i Danske Rederier er man glade for, at den danske regering officielt støtter forslaget og vil bidrage til at forhandle det på plads.

– Danmark spiller en vigtig rolle i IMO og med et erhverv, der går forrest og stiler mod CO2-neutralitet i 2050, så er det vigtigt med dansk opbakning til den forsknings- og udviklingsindsats, der skal rulles ud. Det er ret unikt, at et samlet internationalt erhverv selv foreslår at betale til forskning og udvikling. Vi har brug for en global lovramme vedtaget i IMO, så alle verdens rederier kan bidrage økonomisk til omstillingen, siger Jacob Meldgaard, formand for Danske Rederier i en pressemeddelelse.

En global forskningsfond finansieret af skibsfarten var et af de initiativer, som ’Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark’ afleverede til regeringen sidste år.

– Vi krydser fingre for, at landene i FN’s søfartsorganisation IMO vedtager forslaget. Vi har i den grad behov for finansiering til at sætte turbo på udviklingen af de grønne brændstoffer, som skibsfarten skal sejle på i fremtiden. Uden dem kommer vi ikke i mål med en CO2 neutral skibsfart, siger Jacob Meldgaard.

Et nyt forskningscenter for CO2-neutral skibsfart, som har modtaget 400 mio. kr. i finansiering fra A.P. Møller Fonden, blev desuden sat i søen sidste år med det formelle navn Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. Det har allerede fået talrige erhvervspartnere og skal også tiltrække forskere.

Såvel Mærsk som DFDS har forpligtet sig til at være CO2-neutrale i 2050, hvilket gør virksomhederne mere ambitiøse end den Internationale Søfartsorganisation (IMO), som generelt får skyld for at være mere fodslæbende, når det gælder såvel ambitioner som konkret klimaregulering af branchen.

Fakta
Forslaget skal drøftes af medlemslande på IMO’s miljøkomitemøde i juni 2021. Hvis forslaget få tilstrækkelig støtte, skal det udvikles yderligere frem mod næste miljøkomitemøde i efteråret, hvor der kan tages en endelig beslutning om at etablere fonden.

Allerede nu skal skibe rapportere deres brændstofforbrug til IMO. De oplysninger kan benyttes til at sikre, at alle skibe betaler ind til fonden.

Kilde: Danske rederier

Forsiden lige nu:

Politikerne har forladt os, så nu stikker han selv spaden i jorden

PORTRÆT. Forsker og bestsellerforfatter Rasmus Willig har mistet troen på politikernes evne til at løse biodiversitets- og klimakriserne. Derfor har han droppet forskerlivet ved skrivebordet for selv at gå i marken med nye forretningsmodeller og løsninger, som tør vende profitræs til samskabelse fra jord til bord.

Seneste artikler:

Norlys snupper Arlas strategichef

Mikkel Pedersen har ledet Arlas globale strategikontor. Nu skal han sikre transformationen af Norlys’ energiforretning.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading