Med over 3.000 brands og mere end 35 millioner kunder i 17 markeder er Zalando den førende onlineplatform for mode og livsstil i Europa.
Modeindustrien er samtidig en af de mest forurenende industrier i verden, så det giver selskabet store udfordringer, når det gælder dens strategi om at blive en “bæredygtig modeplatform med en nettopositiv indvirkning på mennesker og planeten”.
Zalando har blandt andet forpligtet sig til at arbejde cirkulært med sine emballager og at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeartikler inden 2023. Det sker blandt andet ved at gøre det lige så nemt for kunderne at købe og bytte second-hand tøj som at købe nyt tøj.
De bestræbelser skal et medlemskab af Ellen MacArthur Foundation (EMF) være med til at styrke.
Netværket, der har eksisteret siden 2010, tæller også medlemmer som Novo Nordisk, Unilever og H&M Group har til formål at fremme cirkulær økonomi.
EMF’s arbejde med cirkulær økonomi sker via de tre principper: At skabe designløsninger der fjerner affald og forurening fra systemet, at holde produkter og materialer i brug samt at regenerere naturens egne systemer.
– Ved at tilslutte os Ellen MacArthur Foundation-netværket kan vi opnå en tættere kontakt til eksperter indenfor cirkulær økonomi samt organisationer fra forskellige brancher, siger Laura Coppen, Zalandos Head of Circularity i en pressemeddelelse.
Joe Murphy, netværksleder ved Ellen MacArthur Foundation byder sit nye medlem velkommen.
– For at bidrage til at accelerere overgangen til cirkulær økonomi i modebranchen har Zalando forpligtet sig til at anvende principper og praksisser for cirkulær økonomi og forlænge levetiden på mindst 50 millioner varer inden 2023. Vi håber at kunne fremskynde processen ved at stille vores netværk af potentielle samarbejdspartnere til rådighed, siger han i meddelelsen.
Udover at skalere interne projekter som Zalando Zircle, der gør det muligt at sælge og købe second-hand tøj online, støtter Zalando også startups, der arbejder med innovative løsninger til en mere bæredygtig og cirkulær modeindustri. Derudover samarbejder Zalando med Global Fashion Agenda (GFA) og Sustainable Apparel Coalition for at drive forandringer i branchen.
Medlemskabet af Ellen MacArthur Foundation er et nyt initiativ under Zalandos bæredygtighedsstrategi do.MORE, der blev lanceret i oktober 2019.
Forsiden lige nu:

Politiken dropper grøn status og skruer ned på ambition som Danmarks førende klimaavis
Efter kritik af deres hjemmestrikkede grønne status har avisen helt droppet af fortælle om deres klimabelastning. Nu kan man alene se tal fra JP/Politiken-koncernen.

Genbrugssucces: Københavnerprojekt sikrer mod fremtidens skybrud
Vi mangler løsninger på hyppigere skybrud og kraftigt vejr. Projektet Fremtidens Gårdhave har et bud, der tager højde for både den intensiverende regn og samtidig er designet med bæredygtighed i ligningen.

Millionbevilling fra RUC: Stor minimering af landbrugets CO2-udledning på vej
CO2-udledningen kan nedbringes med millioner af ton, hvis “bare” teknologien biomasse-pyrolyse bliver rullet ud i stor nok skala – og samtidig hurtigt nok. Et nyt forskningsprojekt skal skabe grundlaget for en biomasse-pyrolyse sektor i Danmark.
Seneste artikler:

Efter 25 år i Jyske Bank skal han stå i spidsen for Seges Innovations økonomiværktøj
Seges Innovation ansætter Lars Viftrup Lund som ansvarlig for virksomhedens økonomistyringsværktøj.

Forskere veksler slam til grønt brændstof – nu gør de klar til produktion
Slam er muligvis kodeordet til at skabe en mere klimavenlig transport på vejene og de udskældte flyruter. Forskere på Aarhus Universitet rykker deres succesforsøg med at omdanne slam fra spildevand til en grøn olie ud i den virkelige verden.

Søren Tscherning vinder pris som grøn ejerleder
PwC, Nykredit og Dansk Erhverv har kåret Søren Tscherning til vinderen af Årets Regionale Temapris i Hovedstaden ved Årets Ejerleder 2023.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
