Onlineplatformen for mode og livsstil med hovedkvarter i Berlin, Zalando, udvider det bæredygtige sortiment på varelagrene fra 27.000 til over 60.000 varer og introducerer et bæredygtighedsflag til skønhedsprodukter.
Det sker som en reaktion på, at andelen af kunder, der køber bæredygtige varer, nu er på over 40 pct., hvilket er mere end en fordobling siden begyndelsen af 2020.
– Vi har oplevet ekstraordinær vækst i efterspørgslen på mere bæredygtig mode siden starten af året, siger Rubin Ritter, Zalandos co-CEO i en pressemeddelelse.
– Ifølge en ny intern undersøgelse, giver 34 procent af vores kunder udtryk for, at bæredygtighed er blevet vigtigere for dem som følge af coronapandemien. Med denne stigende interesse for bæredygtighed for øje er der et behov og momentum for forandring, og der er brug for, at modebranchen ændrer sig. Vi ønsker sammen med vores partnere at være drivkraft for denne forandring og gøre vores kunder i stand til endnu lettere at kunne træffe mere bæredygtige valg.
I den forbindelse lancerer Zalando desuden “redeZIGN for circularity”, den første capsule-kollektion (en mindre, målrettet kollektion, red.) udviklet til genbrug eller materialegenanvendelse.
– Vi er begejstrede over, at vi blot få uger efter at have introduceret vores pre-owned-kategori kan lancere vores første kollektion, som er udviklet med udgangspunkt i cirkularitetsprincipperne i fællesskab med vores partnere. Dette er et vigtigt skridt imod vores mål om at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeartikler i 2023, siger Kate Heiny, Zalandos direktør for bæredygtighed med henvisning til, at Zalando for nylig gav kunderne mulighed for at købe second hand-mode i henholdsvis det tyske og spanske marked.
De nye tiltag sker på 1-årsdagen for Zalandos bæredygtighedsstrategi do.MORE. Den inkluderer blandt andet, at virksomheden vil fastlægge science based targets for reduktion af CO2-aftryk i overensstemmelse med Parisaftalen. Derudover gennemgår alle Zalandos private labels og partnerbrands en obligatorisk bæredygtighedsvurdering, som inkluderer værktøjet Higg Brand & Retail Module, der har til formål at skabe et standardiseret vurderingssystem for modebranchen.
Zalandos øgede fokus på bæredygtighed har resulteret i ca. 600 millioner euro i GMV (Gross Merchandise Volume, som er værdien af alle varer, der sælges til kunder efter aflysning og returnering og inklusive moms, red.). Dermed nærmer Zalando sig målet om, at mere bæredygtig mode skal udgøre 20 procent af virksomhedens GMV i 2023.
Forsiden lige nu:

AkademikerPension skubbede Toyota i en mere bæredygtig retning
PODCAST. AkademikerPension har både frasolgt aktier i nogle virksomheder og udvist aktivt ejerskab. Investeringsdirektør Anders Schelde er gæst hos Steffen Max Høg i Bæredygtig Business.

Hostel halverer klimaaftryk
Tre ud af fire gæster på vandrehjem lægger vægt på bæredygtighedstiltag. Mens a&o Hostels har halveret klimaaftrykket, sparer Danhostel på papiret.

Forskning i træbyggeriers bæredygtighed kaster indstilling pris af sig
Ph.d.-studerende på BUILD Camilla Ernst Andersen har set på klimagevinsterne ved at bygge i træ, det har bragt hende i opløbet om talentpris.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
