Der er mange agendaer og temaer i spil for de virksomheder, der er gået i gang med den grønne omstilling, og bæredygtighed spiller en stor rolle i Employer Branding. Steffen Max Høgh taler med Hans Ubbe Ebbesen, tidligere Novo Nordisk og nu Head of Global Employer Branding hos Mærsk.
Men lad os lige starte helt fra bunden. Hvad er Employer Branding?
De fleste tænker nok, at det handler om rekruttering, men begrebet betyder mere end det. Employer Branding er:
- Udtryk for, hvordan virksomheden arbejder med det, den står for og dens værdier (virksomhedens grund-/kernefortælling)
- Hvordan en virksomhed opfattes af både potentielle og nuværende medarbejdere
- Hvordan virksomheden arbejder strategisk med kommunikationen om sit brand som arbejdsplads, både internt og eksternt
Hvorfor er bæredygtighed vigtigt, når det handler om Employer Branding?
Fordi det er mennesker, der skal lykkes med at tackle de store udfordringer, vi står overfor, og således skal Employer Brandet og kernefortællingen omkring virksomheden spille sammen med det større formål der er, hvis vi skal være med til at gøre verden et bedre sted.
Hvordan skal Employer Branding foregå i praksis?
Hans Ubbe Ebbesen understreger, at topledelsen skal være med, men at det også en såkaldt ’bottom-up-øvelse,’ hvor det handler om at engagere medarbejderne i at fortælle historien.
Der skal autenticitet og sårbarhed i historierne. Det spiller en stor rolle, at virksomheden er autentisk og ikke bange for at vise sårbarhed og hvad det er, de har svært ved.
– Medarbejderne vil gerne være en del af en succes, men de vil faktisk også gerne udfordres og være med til at løse problemerne, også når det gælder den grønne omstilling. Der er bare noget vildt engagerende i at være en del af en målsætning om at nå noget sammen, siger Hans Ubbe Ebbesen.
Lyt til podcasten her.
Forsiden lige nu:

Flere typehusfirmaer misinformerer om klimabelastning ved nedrivning og nybyggeri
Også Eurodan og typehuskometen Hybel fejlinformerer potentielle husbyggere. Arkitektforeningens direktør er er ærgerlig men ikke overrasket over at typehusvirksomhederne tilsidesætter veldokumenteret viden for fremme salget.

Certificeringsordninger er gode, men de er ikke den hellige gral
JURIDISKE KAMPPLADSER. Mærker og certificeringer vælter frem som både givende værktøjer, men også som et minefelt for bæredygtig omstilling.

Blue World Technologies udpeger ny teknologidirektør
Dennis Naldal Jensen står klar til at omsætte sin tyveårige erfaring med teknologiudvikling som teknologidirektør i Blue World Technologies.
Seneste artikler:

Podcastserie afslører vilde fortællinger grundstof for grundstof
Gennem 118 afsnit vækker podcastserien “Periodisk” alle grundstoffer til live. Med skuespiller Simon Bennebjerg i rollen som det periodiske system er hvert afsnit unikke fortællinger om grundstoffernes egenskaber, opdagelse og dilemmaer.

Kristian Jensen træder ind i bestyrelsen hos grøn tech-virksomhed
Kristian Jensen, tidligere minister og næstformand for Venstre, indtager bestyrelsespost hos virksomheden Sustainable Projects Group Inc.

Departementschef skal afløse Möger
Peter Stensgaard Mørch skal være ny administrerende direktør hos PensionDanmark. Men først efter et år, hvor han bliver rustet til stillingen.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.