Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Mærsk-klimamål er i sigte syv år før tid

Mærsk
Foto: Presse

“Way to go”. Sådan lyder den kortfattede kommentar fra Mærsk-arvingen Robert Uggla i et LinkedIn-opslag om, at Mærsk er klar til at sejle på CO2-neutral brændsel allerede om to år i 2023.

Det er syv år før det 2030-mål, som Mærsk tidligere har meldt ud. Når containerskibet stævner ud med det grønne brændstof i tanken, vil det desuden være verdens første af sin slags, ifølge en pressemeddelelse.

Brændstoffet der skal gøre det muligt er metanol, som blandt andet produceres via gasserne fra biomasse. Det kaldes også grøn brint.

Tiltaget kommer allereden nu på grund af stigende efterspørgsel på mere bæredygtige leverandørkæder fra rederiets største kunder, ifølge adm. direktør for Mærsk, Søren Skou.

– A.P. Møller – Maersks ambition er at gå foran i dekarbonseringen af global logistik. Vores kunder forventer, at vi hjælper dem med at dekarbonisere deres leverandørkæder, og at vi tager udfordringen op ved at arbejde på at løse de praktiske, tekniske og sikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til de CO2-neutrale brændstoffer, vi har brug for i fremtiden, siger han i meddelelsen.

Selvom de nye grønne brændstoffer er “betydeligt dyrere”, er flere af kunderne villige til at betale prisen, siger rederiets klimachef Morten Bo Christiansen, ifølge EnergiWatch.

Cirka halvdelen af Mærsks 200 største kunder enten har nemlig sat, eller er ved at sætte, klimamål i tråd med videnskabens anbefalinger via organisationen Science Based Targets Initiative, oplyser Mærks. Det inkluderer CO2-aftrykket i leverandørkæderne, som ofte er virksomhedernes største sorte plet med helt op til 90 pct. af deres samlede CO2-udledninger.

En af de kunder, der stiller krav om CO2-fri leverandørkæde, og som er villige til at betale mere for de grønne brændsler, kan være Novo Nordisk. I hvert fald indgik virksomheden i december tre-årig transportaftale med Mærsk, fra april i år.

Den skal sikre, at en endnu større del af Novo Nordisks produktdistribution fremover sker via havet. I aftalen indgår miljøkrav.

– Mærsk-skibene kommer til at sejle med biobrændsel, så miljø-impacten minimeres, siger Novo Nordisks miljøchef Dorethe Nielsen i et tidligere interview med Sustain Report.

Mærsks melding er intet mindre end en “gamechanger for Power-to-x, ifølge adm. direktør for interesseorganisationen Dansk Energi, Lars Aagaard.

– Det kan være med til at bryde PtX-paradokset, hvor producenter af grøn energi i dag er usikre på, om der kommer en tilstrækkelig efterspørgsel og derfor ikke tør løbe risikoen og skalere produktionen tilstrækkeligt op. Mens flyselskaber, shippingvirksomheder og vognmænd venter på, at prisen på de nye brændsler kommer ned, før de for alvor tør at omstille deres forretninger og efterspørge dem, skriver han i en kommentar på LinkedIn og tilføjer:

– Jeg håber, at politikerne følger op med konkrete tiltag, så investeringerne i udvikling af Power-to-X ikke sejler udenom Danmark.

Skibene, der skal sejle på grønne brændstoffer i 2023, har plads til 2.000 tyvefodscontainere og skal sejle på “intra-regionale ruter”.

Mærsk erkender, at 2023-målet om at sejle på CO2-neutral e-methanol eller bæredygtigt bio-metanol bliver svært at nå, blandt andet fordi det bliver en udfordring at sikre tilstrækkelige mængde af de grønne brændsler, som endnu ikke er så udbredte.

– Vores succes afhænger af, om kunderne tager det her banebrydende produkt til sig, og på styrket samarbejde med producenter af brændsel, teknologipartnere og udviklere for at øge produktionen hurtigt nok, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for Fleet & Strategic Brands i Mærsk i meddelelsen.

En af Mærsks vigtige samarbejdspartnere i processen er forskningscentret, Center for Zero Carbon Shipping, som en donation på 400 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden har muligggjort. Senest har centret tiltrukket nye partnere som Alfa Laval, der bliver en del af centrets advisory board og skal biddrage med sin ekspertise og “verdensførende testfaciliteter”, ifølge Søren Hjorth Krarup, direktør i Alfa Laval Aalborg. Også olieselskabet Total er senest kommet med som partner.

I 2050 er Mærsks ambition at have en CO2-neutral flåde. Mens det var et “moonshot”, da målet blev lanceret i 2018 i forbindelse med COP24, ser Søren Skou det i dag som et “udfordrende, men opnåeligt mål at nå”.

Whether you agree with it or not, the morning after pill is a legal tablet for emergency contraception and its access should not be prohibited based on gender or religion. viagra pill Sunday turning on the.

Forsiden lige nu:


Patagonia-stifter donerer sit livsværk til klimafonde

Stifter og ejer af outdoortøjvirksomheden Patagonia Yvon Chouinard overdrager det populære brand og dets årlige milliardsalg til velgørende fonde, der er dedikeret til kampen mod klimaforandringer.


Seneste artikler:


Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD

Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.


Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.