“Lad os sikre os, at alle føler sig frie til at være, hvem de”. Sådan siger adm. direktør i Danske Bank Chris Vogelzang i en ny video, mens han holder et skilt i armene med teksten “Free to be me”.
For selvom virksomheder er i fare for at blive beskyldt for pinkwashing, når de engagerer sig i LGBTQ+-sagen, sponsorerer Danske Bank igen Pride-festivalen.
I år er det regnbuefarvede optog gennem Københavns gader aflyst grundet Covid-19, men det har sat en række alternative markeringer i gang i landets største bank.
Et medarbejderdrevet netværk i banken har fået over 600 tilmeldinger fra kollegaerne til både fysiske og digitale arrangementer. Det gælder eksempelvis eksterne oplægsholdere, som sætter fokus på diversitet og inklusion, samt medarbejderløbet ’Run with Pride’ er blandt aktiviteterne, ifølge en pressemeddelelse.
Som sponsor for Copenhagen Pride, udsmykker Danske Bank desuden sit hovedkvarter i paradens farver, ligesom medarbejdere kan vælge at være frivillige under festivalugen.
Faren ved den type engagementer er, at de ikke stikker dybere end årlige pr-tiltag, men det forsøger banken at undgå beskyldninger om.
– Vi støtter Copenhagen Pride, fordi vi ønsker at bidrage til et samfund, hvor alle kan være frie til at være sig selv, siger Karsten Breum, HR-direktør i Danske Bank i meddelelsen og tilføjer:
– Derudover er LGBTQ+ agendaen tæt forbundet med Danske Banks fokus på diversitet og inklusion, og det er derfor naturligt for os at støtte Copenhagen Pride. Jeg er stolt af, at vi i år kommer til at markere Pride gennem en lang række initiativer, for det er en vigtig agenda, der vedrører os alle.
I bankens 2023-mål omhandler målet for mangfoldighed og inklusion dog alene kvinder. Andelen af kvinder i højere lederstillinger skal nemlig være 35 pct. senest i 2023 i forhold til 23 pct. i 2019. Det blev offentliggjort som led i en bredere strategi for mangfoldighed og inklusion tidligere på året.
Ifølge bankens seneste sustainability-rapport 2019 er der dog andre aktiviteter, som har fokus på LGBTQ+. Sidste år besluttede banken bl.a. at oprette en personaleorganisation for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transkønnede.
I Nordirland har Danske Bank i 2019 desuden vundet tre priser for tiltag inden for mangfoldighed og inklusion, blandt andet for en positiv udvikling i antallet af medarbejdere, der er aktive i netværksgrupper for kønsdiversitet, LGBTQ+ og personer med handicap, fremgår det af 2019-rapporten.
“Vi ser forskellighed i medarbejderstaben som en styrke og forudsætning for at levere på vores ambition om at tilbyde de bedste kundeoplevelser. Med mere end 20.000 medarbejdere, knap 3 millioner kunder og en tilstedeværelse i 14 lande er mangfoldighed i baggrunde, sprog og perspektiver desuden allerede en stor del af vores hverdag,” lyder det endvidere i pressemeddelsen.
Forsiden lige nu:

Polestar følger værdikæden med blockchain
I 2027 skal alle batterier have et digitalt pas. Elbilproducenten Polestar er gået foran og tracker allerede nu en række metaller. Både myndigheder og forbrugere kræver i stigende grad transparens.

Et flertal er med på forandringer – men det kræver inddragelse
PODCAST: Naturens konto er i voldsomt overtræk, og derfor er vi nødt til at vende op og ned på det hele. Det argumenterer Rune Baastrup for, når han gæster Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business.

Startede Footprint Firm: Nu skal han sætte aftryk på grønt råd
Stifter og partner fra The Footprint Firm, Christian Sparrevohn, skal overtage posten som forperson for Rådet for Grøn Omstilling.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
