Protesterne over politidrabet på den sorte amerikaner George Floyd 25. maj får ikke kun demonstranter på gaden. Også Lego har taget et standpunkt i den tragiske sag.
I et Twitter-opslag på sort baggrund meddeler koncernen, at den donerer fire millioner dollar til organisationer, som støtter sorte børn og som uddanner alle børn i racial equality, rapporterer Vulture. com.
— LEGO (@LEGO_Group) June 3, 2020
Lego skal desuden have fjernet marketing for legetøj, som inkluderer politifolk eller som har et polititema.
Også andre CEOs og brands i USA har mere end nogensinde før taget et standpunkt i den tragiske sag. Det skriver Alan Murray, CEO for erhvervsmediet Fortune i sit nyhedsbrev CEO Daily.
“Denne type offentlige CEO reaktioner på kontroversielle sociale issues skete ikke for et årti eller mere siden. (..) jeg husker ikke en strøm af CEO følelser efter, at Rodney King blev tæsket,” skriver Alan Murray med reference til endnu en sort amerikaner, som var udsat for brutal politivold tilbage i 1991, hvilket udløste omfattende uroligheder.
I nyhedsbrevet oplister Murray talrige reaktioner fra virksomheder som Citigroup, IBM, Marriott samt medicinalvirksomheden Merck, der er ledet af Ken Frazier, som ifølge Murray skriver:
“Virksomheder er nødt til at gå til regeringsmagten ikke kun for deres egne økonomiske egeninteresse på kort sigt, men også for at tænke over, hvordan man skaber et samfund, der rent faktisk vil være godt for erhvervslivet. Vi kan ikke have dette giftige miljø meget længere.”
Ikke alene i kommentarsporet til Legos opslag på Twitter men også i New York Times pibler kritikken af virksomhedernes standpunkter i den betændte sag frem. For at imødegå den skal der mere omfattende reformer til, mener Mark Kramer fra konsulentfirmaet FSG, som er en af fadderne til begrebet Shared Value. Ham henviser Alan Murray til i Harvard Business Revieweformer, og reformerne inkluderer en nul-tolerance-politik over for racisme og træning i at undgå det samt ligeløn og lobbyisme for en mere retfærdig lovgivning.
Forsiden lige nu:

Polestar følger værdikæden med blockchain
I 2027 skal alle batterier have et digitalt pas. Elbilproducenten Polestar er gået foran og tracker allerede nu en række metaller. Både myndigheder og forbrugere kræver i stigende grad transparens.

Et flertal er med på forandringer – men det kræver inddragelse
PODCAST: Naturens konto er i voldsomt overtræk, og derfor er vi nødt til at vende op og ned på det hele. Det argumenterer Rune Baastrup for, når han gæster Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business.

Startede Footprint Firm: Nu skal han sætte aftryk på grønt råd
Stifter og partner fra The Footprint Firm, Christian Sparrevohn, skal overtage posten som forperson for Rådet for Grøn Omstilling.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
