nyheder

– Kvinder skal kæmpe mere for at vise deres værd i mandebrancher

Benedicte Engel har startet sit eget kvindenetværk i bilbranchen.

Af - 6. september 2021

Benedicte Engel har startet et netværk for kvinder i bilbranchen. Foto: PR

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

At være kvinde i et traditionelt mandefag er ikke uden problemer, selvom kalenderen siger 2021.

I bilbranchen har Benedicte Engel, stifteren af Kvindernes Bilmagasin, derfor startet et netværk, hvor medlemmer ikke møder den stigmatisering af kvinder, som mange ifølge hende ellers ofte støder på.

– Min egen far havde egen bilforretning. Hvis jeg spørger, om han dengang ville have ansat en kvinde, så tager han sig på låret og er ved at dø af grin. Selvfølgelig ville han ikke dét, siger Benedicte Engel.

– Kvinder var jo besværlige og skulle på barsel og have børn, fortsætter hun.

Og selvom tiden er gået, så har grundindstillingen desværre ikke ændret sig meget, mener hun.

Derudover er der fortsat en forestilling om, at biler, det er noget kun mænd går op i, fortæller Benedicte Engel, der selv har en fortid som sælger hos Mercedes-Benz.

Man føler sig lidt alene

Forestillingen om, at biler kun er noget for mænd, hænger ikke kun ved i forhold til ansættelser, men også når det kommer til kunder.

Benedicte Engel maler et billede af en typisk kundesituation, hvor en mand og kvinde træder ind i butikken. Sælgeren henvender sig til manden:

– Hvad kan vi gøre for jer, ville han spørge, og manden ville fortælle, at de er ude for at se på bil til hans kone. Sælgeren ville fortsætte til manden, og spørge hvad de har i tankerne. Her ville den mandlige kunde så måske selv sige: “Det må du da spørge min kone om, hun står lige her”, fortæller Benedicte Engel.

Som kvindelig ansat oplevede Benedicte Engel selv at være ene kvinde i et team, og efter at have startet Kvindernes Bilmagasin og opbygget et stort netværk i branchen, besluttede hun sig for at samle kvinderne til et egentligt netværk.

– Man føler sig nemt lidt alene som kvinde i bilbranchen, siger hun.

Handler ikke om at alt skal være lyserødt

Der er omkring 30 kvinder fra alle ender af branchen med i Benedicte Engels netværk. Det er alt fra marketingschefen til sælgeren på gulvet.

Og blandt de mere erfarne i netværket har det været en øjenåbner at se, hvor lidt der er sket de sidste mange år, fortæller Benedicte Engel.

– Når nogle af de garvede kvinder, der er med i netværket, og som har været i branchen i mange år, hører de unge kvinders oplevelser, bliver de næsten helt triste. Det er de samme oplevelser, de kæmpede for at få ændret for 20 eller 30 år siden, siger hun.

Benedicte Engel peger selv på, at en af årsagerne er den gamle traver om, at chefer ofte ansætter folk, der ligner dem selv, men samtidig er forventningerne til kvinderne også generelt lavere:

– Man oplever ofte som kvinde i den her branche, at man skal vise sit værd lidt mere end, hvad mændene skal.

Hun tilføjer:

– Det handler ikke om, at det skal være noget lyserødt rødstrømpe-noget. Det, jeg gerne vil sætte fokus på, er, at jeg ikke oplever, at mænd og kvinder bliver behandlet lige i bilbranchen. Du skal arbejde hårdere for tingene, når du er kvinde.

Vigtigheden af netværk

Tania Ellis er bæredygtighedsekspert, der har 20 års erfaring med rådgivning og formidling inden for CSR, etik og bæredygtig forretningsudvikling, i de seneste 18 år i sin virksomhed The Social Business Company, hvor hun også selv har startet sit eget netværk for godt 3.400 bæredygtighedsprofessionelle i The Social Business Club.

Læs også: Her er de fire største tendenser inden for bæredygtighed

Hun fortæller, hvor vigtigt et netværk kan være, når det både handler om karrierefremmelse og om støtte og forståelse:

– At være del af et godt netværk kan betyde alverden i en travl hverdag, hvor man som professionel både skal kunne forstå agendaen og dernæst omsætte til konkrete handlinger. Så det at kunne række for at dele udfordringer eller for at få nogle hurtige svar fra andre kompetente ligesindede har stor betydning – også for at kunne holde modet og gejsten oppe, siger hun.

Læs også: – Det handler om at have nogle mennesker du kan ringe til for inspiration

Og Benedicte Engel er enig:

– Hvis du bøvler med ting i hverdagen, hvor du er ked af det eller er utryg, så er det rart, at der er et sted man kan gå hen og blive forstået og finde sparring og inspiration.

Netværket har udover at gå i dialog med Dansk Industri også startet et mentorforløb, hvor kvinderne i bilbranchen kan blive koblet på en, mandlig såvel som kvindelig, mentor, der sidder højere oppe i branchen.

Foruden netværket har Benedicte Engel startet Female Drivers Club, der vil skabe high-end biloplevelser for bilgale kvinder. Her vil kvinderne blandt andet kunne prøvekøre luksusbiler og slutte dagen med bobler, fortæller Benedicte Engel, der starter klubben op for alvor til januar.

Få et tilbud på Sustain Report til dig eller din organisation

Udfyld formularen og få et skriftligt tilbud

Modtag et tilbud Læs om abonnementspriser og muligheder

Allerede bruger - log ind