Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Kraftig vækst i jobannoncer, der slår på bæredygtighed og sustainability

Virksomheder leder i stigende grad efter medarbejdere med forståelse for bæredygtighed.

jobannoncer
Jobannoncer indeholder oftere end tidligere ord som bæredygtighed og sustainability. Foto: iStock

I tredje kvartal 2019 indgik ordene sustainability eller bæredygtighed i 3.292 jobannoncer af de opslåede stillinger, på Jobindex, der kalder sig Danmarks største jobmarked. Det svarer til cirka 15 procent af de i alt omkring 21.000 ledige stillinger pt. Det er “en kraftig stigning”, ifølge stifter og adm. direktør for jobsøgemaskinen Kaare Danielsen.

– Det er efterhånden 5 procent af vores jobannoncer, der nævner ordet sustainability eller bæredygtighed mod under 1 procent for 10 år siden, siger han.

Jobindex beskæftiger sig desuden med rekruttering, og det er her årsagen til stigningen skal findes, mener Kaare Danielsen.

– Det er vigtigt især for de unge at der er en mening med jobbet og virksomhedens formål udover bare at tjene penge. Så det betyder noget for rekrutteringen at virksomhederne er bæredygtige, men næsten alle virksomheder gør efterhånden noget for at nedbringe deres klimaaftryk, så det er i sig selv ikke nok, der skal mere til hvis man vil tiltrække medarbejdere i dag.

Det er en bred vifte af virksomheder og brancher, som netop nu søger kandidater ved blandt andet at søge specifikke stillinger inden for sustainability eller ved at slå på, at det er en værdi for virksomheden, ifølge et udtræk, som Jobindex har lavet til Sustain Report.

I toppen ligger teknologivirksomheden IPU, som leverer tekniske løsninger til blandt andre Mærsk og LEGO, med 57 jobannoncer. IPU er skarpt forfulgt af Arla og Scandic med 56 stillingsopslag, mens Ørsted (40) og Grundfos (23) udgør den øvrige top fem.

Hotel- og restaurationsbranchen ligger i top som den branche, der i størst omfang har stillingsopslag, hvori ordet bæredygtighed eller sustainability indgår lige nu. Det skyldes dog formentlig, at netop den branche i særlig grad har behov for at tiltrække medarbejdere. Samtidig har branchen i stigende grad fokus på bæredygtighed, som eksempelvis Scandic Hotels director of sustainability har fortalt i et interview med Sustain Report.

De mest eftertragtede fagprofiler til stillinger, hvor bæredygtighed og sustainability indgår i opslaget er, ikke helt overraskende, inden for Jobindex-kategorierne ‘ingeniør og teknik’ (185 stillinger) samt ‘Ledelse og personale’ (172 stillinger). I sidstnævnte kategori optræder blandt andet en stilling som Senior Manager for Public Affairs for FLSmidth, hvor ordet ‘sustainability’ indgår intet mindre end seks gange. Den er dog også i høj grad relateret til selskabets netop offentliggjorte strategi ‘Mission Zero’.

Men også i en stilling som Junior Project Consultant for Emerging Technology i Velux er sustainability et af de nøglekriterier, man skal arbejde med.

Sådan tiltrækker 3 virksomheder den rette sustainability-profil
Når det gælder at tiltrække de rette sustainability-profiler, har Dell, Lidl og Danish Crown tidligere delt ud af deres råd i et interview med Sustain Report.

For kommunikationschef i Lidl Morten Vestberg, er det afgørende, at en dygtig CSR-profil har et godt netværk og brænder for at gøre en forskel.

– Det er virkelig vigtigt, at man kan være sagens advokat, fordi man ikke kan ændre på forretningen fra en dag til en anden. Derfor skal man være et godt værdi-fyrtårn, der for eksempel kan forklare, hvorfor vi i Lidl gik fra plastikposer til papirposer.

I Danish Crown kigger Director of Group Sustainability Monica Klepp Bjerrum efter, om kandidaten interesserer sig for selve driften af virksomheden og ikke kun for de bæredygtige ambitioner.

– Når man arbejder mere overordnet med sustainability, lægger jeg vægt på forretningsforståelse og tværfaglighed – og på, at man kan samarbejde med mange forskellige fagligheder i virksomheden, siger Monica Klepp Bjerrum.

Forretningsforståelse, i form af at kunne udvikle de rette bæredygtige løsninger, er også et afgørende paramenter for Louise Director of Sustainability i Dell Technologies for EMEA.

– For mig at se er det vigtigt at være tydelige på at efterspørge gode evner inden for kommunikation og forretningsudvikling, fordi CSR og bæredygtighed i højere grad skal indarbejdes som en del af forretningen end tidligere. Sådan lyder et af rådene fra Louise Koch,

Også hun fremhæver, at virksomheden skal være skarp på, hvad det er for en CSR-funktion, den konkret mangler – og gå i gang med at lede efter kompetencer i netop dén retning:

– Mangler man for eksempel strategisk ledelse og udvikling af CSR og bæredygtighed? Supply chain responsibility management, environmental management og product innovation? Eller marketing, branding, kommunikation og CSR-rapportering? Eller noget helt andet? spørger hun. Dét må virksomheden gøre sig klart fra start.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.