Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Klæd sælgerne på til bæredygtighedsarbejdet

PODCAST: Pernille Kiær stiller skarpt på, hvordan man som stor virksomhed påvirker sine underleverandører, samt hvordan man klæder salgsorganisationen godt på til at blive ambassadører for bæredygtighedsarbejdet.

Det er Pernille Kiær, der sidder i den varme stol hos podcastvært Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business. Hun er Head of Sustainability hos Lemvigh-Müller, og hun har solid erfaring med, hvordan man klæder salgsorganisation på til at blive ambassadør for bæredygtighedsarbejdet.

Lemvigh-Müller er en grossist og er med egne ord ”størst i Danmark på stål og teknik”. De har omkring 2000 leverandører, og den store og svære opgave er at få styr på, hvordan deres leverandører kan levere på ESG. Det kommer de nemlig til, og ESG skal blive et parameter ligesom kvalitet, pris og levering er det på nuværende tidspunkt.

– I dag gør vi det så godt vi kan, men vi er nu i gang med at opsætte nye kriterier, der vil ende med nogle konkrete krav til leverandørerne, fortæller Pernille Kiær.

Fordelene ved at leverandørerne også skal levere på ESG, er at det vil sikre kommende lovgivning – f.eks. CSRD og EU-taksonomien, og samtidig er data gode at tale ud fra for at sikre forbedringer og fremdrift.

Data kan bruges af salgsorganisationen 

Lemvigh-Müller træner sælgerne i bæredygtighed generelt og hvordan de kan bruge det i mødet med kunderne. Data om leverandørernes performance på ESG er en vigtig del af denne træning.

Men hvordan får man sælgerne til at bruge disse informationer, og hvordan arbejder Lemvigh-Müller med at klæde salgsorganisationen på til at bruge bæredygtighed i dialog med kunderne?

– Det er et stort fokusområde hos os. Vi skriver hvert år ud til salgsdirektørerne i de tre segmenter, de store industrivirksomheder, bygge- og anlæg samt installation og spørger dem: Hvad er det vigtigste, bæredygtighedsafdelingen skal hjælpe jer med?

Og svaret er altid, at træning i bæredygtighed til salgsorganisationen er noget af det vigtigste, fortæller Pernille Kiær. Steffen Max Høgh spørger ind til, hvad de gør med medarbejdere, der måske per default er imod bæredygtighed. Når han er ude at holde foredrag eller i øvrigt træner store salgsorganisationer i at tale bæredygtighed med kunderne, er der nemlig altid nogle, der er skeptiske.

Det oplever Pernille Kiær også, og hun understreger, at det er virkelig vigtigt at få dem med på vognen. Men når kunderne spørger ind til bæredygtighed, synes sælgerne også, at det er vigtigt at kunne svare på.

Lyt til programmet her.

Forsiden lige nu:

Et kilo status på verdensmålene, tak

Steen Hildebrandt har føjet endnu en bog til sit imponerende forfatterværk. Bogen gør status over verdensmålenes udvikling i Danmark, nu hvor vi er halvvejs mod 2030. Desværre er vi ikke halvvejs i mål, men vi kan nå i mål, hvis vi er villige til at tage verdensmålene seriøst.

Seneste artikler:

Skævvredne data gør os mindre robuste over for klimaforandringer

Et nyt studie fra SDU viser, at vi har et skævvredet billede af verdens plantedata, fordi den fortrinsvis er indsamlet i og af rige lande, hvilket gør os mindre modstandsdygtige over for klimaforandringernes effekter. Det er et eksempel på et større problem med en strukturel, global ulighed akademia, mener forskere fra DIIS.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.