Hvordan får man Verdensmålene ind i forretningen? Det spørgsmål stillede Ørestad Innovation City Copenhagen til en konference, hvor tre virksomheder fra tre forskellige brancher samt UNDP satte fokus på, hvad der skal til for at det lykkes.
Topchefens involvering er afgørende for at opnå succes med bæredygtighed, lød det fra Chr. Hansens Annemarie Meisling.
At få “Verdensmålene ind i forretningen” er som bekendt noget, Chr. Hansen har været så gode til, at virksomheden er blevet belønnet med titlen som “verdens mest bæredygtige virksomhed” af Corporate Knights tidligere i år.
Det her er begyndelsen på en ny rejse
– Hvis I sidder et sted hvor topchefen ikke vil bæredygtighed, så skift job. Det er essentielt med den opbakning, sagde Annemarie Meisling til tilhørerne, som forklaring på, hvad der skal til for at integrere bæredygtighed i forretningen.
Da først de tunge institutionelle investorer begyndte at efterspørge, hvor stor en del af Chr. Hansens omsætning, der bidrager til bæredygtighed, satte selskabets CEO nemlig hende på opgaven med at finde svaret. At 82 procent af omsætningen viste sig at bidrage til bæredygtighed var hovedårsagen til, at man kunne løbe med titlen som verdens mest bæredygtige virksomhed, fortalte Annemarie Meisling.
Smartere – ikke (meget) dyrere løsninger
Hun kom også ind på, hvad Chr. Hansens strategiske fokus er på lige nu. Det handler om at levere smartere løsninger, som ikke er ekstremt meget dyrere end de eksisterende. Det skal sikre, at Chr. Hansen fortsat kan nå et massemarked med sine naturlige løsninger på eksempelvis at forlænge holdbarheden af fødevarer.
Anerkendelsen fra Corporate Knights skal bruges til at tænke i nye baner for Chr. Hansen.
– Det her er ikke slutningen. Det er starten på en ny rejse, sagde Annemarie Meisling med henvisning til, at gode bakterier kan finde anvendelse i alt fra Noma-inspirerede start-ups, som er vilde med fermentering til måske endda byggebranchen.
Louise Koch, der er Director of Sustainability for EMEA, kunne fortælle, at Dell allerede har nået sine 2020-mål om at tage 900.000 ton brugt materiale taget tilbage og at benytte mere end 45.000 ton genbrugsmaterialer i selskabets produkter. Målet om at al emballage skal være “100 procent waste free” i 2020, når man “næsten i mål med”.
Dell EMC: Behov for markedstræk i forhold til bæredygtighed
Dell EMC kan desuden være en afgørende partner for virksomheder og offentlige institutioner, som arbejder på at reducere energiforbruget, fortalte Louise Koch med et lidt utraditionelt eksempel fra en nylig tur til Rom.
Dell er nemlig Vatikanets it-partner og har netop reduceret Vatikan-statens i alt 11 datacentre til et, som kun bruger 25 procent af den energi, datacentrene hidtil havde slugt.
Men bæredygtige it-løsninger kræver, at der er et “markedstræk” fra for eksempel den offentlige sektor, sagde Louise Koch. Ellers vil den brede befolkning blive ved at stille spørgsmålstegn ved værdien af bæredygtighed.
På det organisatoriske plan lød hendes vurdering, at de fleste topchefer efterhånden er godt orienteret om bæredygtighed, men bæredygtig forretningsudvikling kræver, at der er fokus på det allerede i business-uddannelserne.
Bæredygtigt byggeri kræver korrekt prissætning og tålmodige investorer
Fra arkitektvirksomheden 3XN’s grønne udviklingsarm GXN talte Head of consultancy og DGNB konsulent Lasse Lind om nogle af de største hurdler for bæredygtighed set fra hans stol.
Selvom der er en businesscase for bæredygtigt byggeri, kræver det, at man sætter det lange lys på.
– Investeringshorisonten er lang for bæredygtigt byggeri. Der er højere udgifter forbundet med det upfront, men det tjener sig ind på lang sigt, så det har vi brug for investorer, som har blik for, lød det fra Lasse Lind.
Han pegede også på, at manglende prissætning af “eksternaliteter” kan skævvride businesscasen. Det gælder for eksempel, hvis man i konventionelt byggeri ikke medregner utilsigtede konsekvenser i forbindelse med forurening.
– Det afspejles ikke i prisen i dag, sagde Lasse Lind.
Forsiden lige nu:

Polestar følger værdikæden med blockchain
I 2027 skal alle batterier have et digitalt pas. Elbilproducenten Polestar er gået foran og tracker allerede nu en række metaller. Både myndigheder og forbrugere kræver i stigende grad transparens.

Et flertal er med på forandringer – men det kræver inddragelse
PODCAST: Naturens konto er i voldsomt overtræk, og derfor er vi nødt til at vende op og ned på det hele. Det argumenterer Rune Baastrup for, når han gæster Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business.

Startede Footprint Firm: Nu skal han sætte aftryk på grønt råd
Stifter og partner fra The Footprint Firm, Christian Sparrevohn, skal overtage posten som forperson for Rådet for Grøn Omstilling.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
