nyheder

7 kernekompetencer for bæredygtige virksomheder

Ny bog om erhvervslivets grønne omstilling identificerer syv nødvendige kompetencer.

Af - 14. december 2020
Forretning for fremtiden

Erik Thomas Johnson fra DI (foto) har sammen med Kristoffer Nilaus Tarp netop udgivet bogen 'Forretning for fremtiden'. Foto: Henriette Mørk

“Virksomheder har ikke brug for en bæredygtighedsstrategi, de har brug for forretningsstrategier, der er bæredygtige”.

Sådan lyder hovedbudskabet i bogen ‘Forretning for fremtiden – Succes med Verdensmålene’. Den udkommer 15. december og er skrevet af Erik Thomas Johnson, Fagleder for bæredygtig forretningsudvikling i Dansk Industri (DI) og Kristoffer Nilaus Tarp, bæredygtighedskonsulent i Concord Consulting.

Det er ikke længere nok som sustainability-ansvarlig at løbe rundt på gangene med pegefingeren i luften

Den sætter spot på syv kernekompetencer for den bæredygtige virksomhed (se boks længere nede). En af dem gælder at integrere bæredygtighed i kerneforretningen. Og til det formål spiller sustainability-ansvarlige en afgørende rolle, mener forfatterne.

– Mit budskab til dem er, at I skal tale det sprog, man taler i ledelsen, i markedsføring, i salg og i produktudvikling og finde ud af, hvordan bæredygtighed kan drive værdi der. Det er ikke længere nok at løbe rundt på gangene med pegefingeren i luften og minde dine kollegaer om, at de skal levere data til din bæredygtighedsrapport, siger Erik Thomas Johnson og tilføjer:

– CSR skal også tale forretningssproget. Hjælp andre afdelinger med at reducere omkostninger ved hjælp af fx energioptimering, at drive en stærkere toplinje ved hjælp af bæredygtighed, og spørg hvordan du kan være med til at bidrag til deres mål.

Skab hellere en samtale om, hvordan vi kan bruge bæredygtighed til at drive forretning på en profitabel og troværdig måde

Selvom din interesse for bæredygtighed er drevet af andre årsager end finansielle, skal du kunne dokumentere den del også, mener Kristoffer Nilaus Tarp.

– Bæredygtighed har været noget, man beskæftigede sig med, fordi man burde. Men så ses det ofte ikke værdiskabende, så skab hellere en samtale om, hvordan vi kan bruge bæredygtighed til at drive forretning på en profitabel og troværdig måde, siger han.

Kristoffer Nilaus Tarp. Foto: Henriette Mørk

Cases viser konkret værdi af bæredygtighed
Ideen til bogen udspringer af to projekter om bæredygtig forretningsudvikling, som forfatterne hver især har været med til at drive; SDG Accelerator i UNDP og ‘Fra Filantropi til Forretning’ i DI.

De gav indsigt i, at bæredygtighed kan give konkret værdi, men kun hvis det bliver tæt bundet sammen med budget-mål og kpi’er.

– Bæredygtighed skal være drivende for kerneforretningen frem for et add-on, der kan lægges på hylden, når man får travlt, siger Kristoffer Nilaus Tarp og tilføjer:

– I vores projekter har vi siddet med en lang række mindre virksomheder, som har brugt bæredygtighed til at spare omkostninger, skabe nye markedsmuligheder og indgå partnerskaber.

Gælder det også større virksomheder, som allerede er godt i gang med bæredygtighedsarbejdet?

– FLSmidth har fx reduceret omkostningen tilknyttet deres revolving corporate credit ved at være mere bæredygtige og at kunne bevise det med en god score på Sustainalytics (som laver ESG-ratings, red.). Nogle af de store virksomheder bliver overrasket over, at man kan låne penge billigere på den baggrund, så de kan også lade sig inspirere, siger Erik Thomas Johnson.

Dagen efter lanceringen af FLSmidths MissionZero, om emissionsfri cementproduktion i 2030, ringede verdens største kunde i cementbranchen desuden for at starte en dialog om et partnerskab for at indfri målet.

Ud over konkrete cases fra et hav af virksomheder, har forfatterne identificeret syv kernekompetencer, som kendetegner de over 50 virksomheder, de har arbejdet med.

7 KERNEKOMPETENCER
1. Skab og forfølg en bæredygtig vision
2. Mål dit aftryk
3. Gentænk og innover
4. Fokuser og realiser
5. Motiver, involver, engager
6. Byg, mål, lær, opskaler
7. Integrer bæredygtighed i kerneforretningen

Alle kompetencer er dog sjældent til stede i én virksomhed. Derfor er hensigten, at de kan bruges til at identificere, hvor man kan sætte ind.

– Nogle virksomheder er fx gode til dokumentation og den tekniske del af bæredygtighed, men har ikke nok fokus på forretningsudvikling. Andre er gode til at kommunikere bæredygtighedshistorier, men halter måske på data, siger Kristoffer Nilaus Tarp.

Vi har en grundlæggende tro på, at bæredygtighed bliver et konkurrenceparameter

Hvad er jeres råd, når bæredygtige tiltag ikke er en forretningsmulighed men måske bare en udgift?

– Det er en stor udfordring, siger Erik Thomas Johnson, men skynder sig at tilføje:

– Vi har en grundlæggende tro på, at bæredygtighed bliver et konkurrenceparameter fremadrettet. Man må erkende at i nogle sektorer halter efterspørgslen fra markedet lidt efter, hvor den burde være, hvis man prissatte alle eksternaliteter (såsom CO2-udledninger, red.) korrekt.

– Et typisk eksempel er, at en virksomhed gerne vil være mere bæredygtig, men nogle af dens produkter er cash cows, der absolut ikke er bæredygtige. Dem vil vi ikke råde en virksomhed til at smide væk for at satse sin strategi 100 pct. på et bæredygtighedseventyr. Men selv en SMV kan være med til at skabe efterspørgsel på de mere bæredygtige produkter hos nogle kunder. Man kan også promovere de mere bæredygtige produkter, så efterspørgslen efter dem modnes, siger han.

Bæredygtighed er et spørgsmål om overlevelse
Og selvom bæredygtighed for mange virksomheder vil være en udgift nu og her, er der ingen vej udenom, mener Kristoffer Nilaus Tarp.

– Hvis man ser på, hvad medarbejdere, investorer, kunder, leverandører og politikere kræver, så peger de alle sammen i retning af bæredygtighed. Ikke kun i den forstand, at virksomheder ikke gør skade, men at de har et positivt aftryk. Når først klimaforandringerne bliver mere håndgribelige, vil der ske et radikalt skifte, og det vil gå meget hurtigt.

Man behøver ikke nødvendigvis at være first mover på bæredygtighed

Hvad stiller virksomhederne op, hvis kunder og forbrugere ikke vil betale mere for produkter, der er bæredygtige, hvad de ofte vil være begyndelsen?

– Virksomheder er typisk nødt til at konkurrere på pris og kvalitet, men de kan løbende bruge bæredygtighed til at positionere deres produkter i markedet. Man behøver ikke nødvendigvis at være first mover på bæredygtighed. Det er også forsvarligt at være fast follower. Men bæredygtighed er en megatrend, som alle virksomheder skal forholde sig til på et tidspunkt, siger Erik Thomas Johnson.

Og selvom forbrugerne ikke altid er med på legen, har mange erhvervsledere indset alvoren, fortæller Kristoffer Nilaus Tarp.

– Vi havde Friland, som er ejet af Danish Crown, med i SDG Accelerator. Deres CEO sagde, at det ikke var et spørgsmål om at lave spændende innovation, når han deltog i projektet, men en overlevelsesstrategi. Kan kød ikke produceres mere klimavenligt, er han i tvivl om, hvorvidt det vil være tilladt at have en kødindustri i fremtiden.

De største udfordringer – og fordele
Hvad oplever I, at virksomhederne har de største udfordringer med?

– For store virksomheder kan det tage lang tid bare at få kortlagt en bæredygtig strategi, der samtidig styrker forretningen, og som alle i ledelsen bakker op om. I de mindre virksomheder får man hurtigere alle med på strategien. Der er udfordringen typisk manglende ressourcer og ekspertviden. Hvis der samtidig kun er få frie midler til investeringer, er det ikke nemt at omstille sig, siger Erik Thomas Johnson, som suppleres af Kristoffer Nilaus Tarp:

– De fleste virksomheder har desuden en idé om, hvad de skal gøre for at blive mere bæredygtige. Men når de så ser på hele deres værdikæde, kommer de nogle gange til overraskende konklusioner om, hvor aftrykket egentlig ligger.

Bæredygtighed åbner for et helt andet engagement hos medarbejderne

Hvad er en af de største – og måske oversete – fordele for virksomheder, der arbejder strategisk med bæredygtighed?

– Når først man tager fat i, hvad en virksomhed kan gøre bedre i forhold til at reducere sit aftryk, er der en nærmest absurd idérigdom. Bæredygtighed åbner for et helt andet engagement hos medarbejderne. De fleste oplever det som en mere relevant problematik for dem selv og deres familie, end fx hvordan man styrker virksomhedens position på det sydøstasiatiske marked, siger Kristoffer Nilaus Tarp.

– Når det er sagt, hører vi også ofte fra virksomheder, der har medarbejdere eller chefer, som stiller spørgsmålstegn ved værdien af bæredygtighed, siger Erik Thomas Johnson.

Han har også selv oplevet at få den tørre kommentar “der er jo ikke penge i det” efter et oplæg om, at bæredygtighed er fremtidens forretning.

– De stemmer skal også være en del af samtalen. De kan hjælpe med at finde ud af, hvor det virkelig giver mening at sætte ind i forhold til bæredygtighed og stille kritiske spørgsmål undervejs, tilføjer han. Dem med nej-hatten på spiller en lige så vigtig en rolle i processen, som dem der sparker omstillingen i gang.

Forretning for fremtiden – Succes med Verdensmålene er skrevet af Kristoffer Nilaus Tarp og Erik Thomas Johnson. Bogen udkommer 15. december 2020 på forlaget Samfundslitteratur.

Tags:


Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252