Det første år af 5 Medias levetid har budt på lancering af et site og branding af en medietype, som hidtil har været ukendt.
– Vi har måttet opfinde vores eget label. Det har været lidt svært at forklare folk, hvad vi er, siger CEO Mie Dahlquist, der derfor kalder 5 Media for en impact media foundation.
– Vi er ikke bare et medie, og vi er ikke bare en fond, tilføjer hun.
5 Medias koncept består af tre ben; en medieplatform, der sætter fokus på klima og bæredygtighed, et community hvor 5 Media forbinder aktører, der arbejder med grønne initiativer, med ressourcer og kompetencer, samt klassisk fondsarbejde, hvor 5 Media støtter initativer finansielt via en donationspulje.
Ny start, kort efter start
5 Media, der gik i luften i juni sidste år, finansieres af den amerikanske forretningskvinde og filantrop Laura DeVere, men det var oprindeligt en hemmelighed.
Det var dog omgivet af for meget mystik, fortalte Mie Dahlquist til Sustain Report tilbage i februar, hvorfor den glade giver alligevel blev offentliggjort:
– I takt med det strategiarbejde vi havde i november måned, besluttede vi, at vi er nødt til at sørge for, at vores målgruppe skal forstå hvem vi er.
Trods omstruktureringen og arbejdet med at tydeliggøre sin branding fortæller direktøren, der selv har en baggrund i marketing, at det vanskeligste i løbet af det første år, har været at følge med efterspørgslen.
– Jeg tror egentlig, at den største udfordring har været at følge med i interessen og at have hænder nok til alt det, vi gerne vil.
Et åbenlyst behov
Ifølge Mie Dahlquist kan 5 Media allerede kan se, at der er rigtigt mange, der gerne vil arbejde frivilligt for “den gode sag”, og at brugere i community’et blandt andet fungerer som rådgivere for hinanden.
– Jeg synes, det er åbenlyst, at der er et behov for nogle, der arbejder med at skabe en bæredygtig fremtid med de udfordringer vi står overfor. Der er behov for en løsningsorienteret approach.
Læs også: Her er de tre faktorer, der afholder virksomhederne fra grøn omstilling
I maj rundede virksomhedens site 62.000 brugere. Målgruppen er almindelige mennesker, græsrodsbevægelser, virksomheder og investorer, der har ‘ressourcerne, viljen og kompetencerne til accellere udviklingen mod en bæredygtig fremtid’, oplyser direktøren.
– Det vi oplever er, at når man giver folk en platform, så finder de hinanden, siger hun.
Det skete blandt andet, da et filmhold brugte community’et til at lede efter funding til en dokumentarserie om bæredygtighed. Finansieringen endte med at blive fra 5 Media selv, som foruden penge også stiller digitale midler til rådighed og udvikler et site specifikt til projektet.
– Der er brug for konstruktiv journalistik, frem for medier, der varsler dommedag og kriser, siger Mie Dahlquist.
Skove i storbyen
Planen er, at fonden hvert år skal støtte op mod ti projekter med 750.000 kroner. Indtil videre støtter 5 Media tre projekter, og yderligere fem ventes at få støtte efter den pitchrunde i marts, som virksomheden lige nu er ved at gennemgå de 60 pitches fra.
– Vi er helt overvældede. Det er nogle virkelig gennemarbejdede og fantastiske initiativer, vi fik ind, siger Mie Dahlquist.
Læs også: Fond uddeler million-støtte til bæredygtige iværksættere
Et af de pitches som er blevet udvalgt, som 5 Media godt kan løfte sløret for, er et samarbejde med IVN, der skaber tiny forrest-projekter, hvilket betyder, at de arbejder for at få mere natur ind i tætbebyggede områder.
5 Medias projekt bliver derfor at donere en park på størrelse med en tennisbane til en storby et sted i verden.
– IVN kommer til at stå for konsulentarbejdet, og vi kommer til at betale for deres arbejdstimer og for de træer og planter, som skal bruges, siger Mie Dahlquist.
Hun tilføjer, at hun selvfølgelig synes det kunne være særligt sjovt, hvis skovområdet ender med at blive placeret i Danmark, men at hun dog vil lade den proces være op til IVN, som vurderer projekterne ud fra både politiske, biodiverse og praktiske parametre. Vinderen kåres i slutningen af august.
(Rettelse: I en tidligere version skrev Sustain Report, at tidligere chefredaktør Karen Bro fratrådte i november. Hun fratrådte dog allerede i starten af året, inden Mie Dahlquist blev ansat og inden 5 Media reelt gik i luften)
Forsiden lige nu:

Med levetidsforlængelse bliver tablets og telefoner mere bæredygtige
I mange virksomheder er det fast procedure at udskifte tablets og telefoner hvert andet eller tredje år. Det giver en helt unødig belastning af klima, miljø og ressourcer.

Erhvervsorganisationer og NGO’er i kamp om due diligence
Alle erklæringer sig principielt enige i ideen bag det kommende direktiv om due diligence. Mens EU’s institutioner forsøger at nå til enighed, trækker erhvervsorganisationer og NGO’er i hver sin retning. Erhvervsorganisationer advarer mod for detaljerede regler.

Bygherrer og virksomheder bag hensigtserklæring om øget genbrug
Der er et stort potentiale for at styrke genbrug og genanvendelse i byggeriet, men det kræver at både udbud og efterspørgsel er til stede. 14 bygherrer og 12 byggefirmaer har givet håndslag på fælles indsats.
Seneste artikler:

Nyt Power-to-X center revolutionerer materialer til den grønne omstilling
Flere danske fonde bevilger 300 mio. kr. til et pionercenter for udvikling af materialer og power-to-X-teknologier til den grønne omstilling. Centeret samler førende nationale og internationale forskere.

Professor erobrer Grundfosprisen 2022 med sit gennembrud indenfor “kunstige muskler”
Professor ved Institut for Kemiteknik på DTU Anne Ladegaard Skov modtager Grundfosprisen 2022. Hun vinder prisen for sin forskning og udvikling af silikone-baserede “kunstige muskler”, der kan anvendes som bæredygtig brik i elektronik, robotteknologi og hud- og sårpleje.

Kemp & Lauritzen hyrer ny bæredygtighedschef til grøn teknikoverhaling
Louise Bjerregård Nielsen tiltræder som bæredygtighedschef i teknikvirksomheden Kemp & Lauritzen. Hun bliver dermed ansvarlig for virksomhedens bæredygtige omstilling inden for egene rækker og i samfundets tekniske løsninger.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
