Det første år af 5 Medias levetid har budt på lancering af et site og branding af en medietype, som hidtil har været ukendt.
– Vi har måttet opfinde vores eget label. Det har været lidt svært at forklare folk, hvad vi er, siger CEO Mie Dahlquist, der derfor kalder 5 Media for en impact media foundation.
– Vi er ikke bare et medie, og vi er ikke bare en fond, tilføjer hun.
5 Medias koncept består af tre ben; en medieplatform, der sætter fokus på klima og bæredygtighed, et community hvor 5 Media forbinder aktører, der arbejder med grønne initiativer, med ressourcer og kompetencer, samt klassisk fondsarbejde, hvor 5 Media støtter initativer finansielt via en donationspulje.
Ny start, kort efter start
5 Media, der gik i luften i juni sidste år, finansieres af den amerikanske forretningskvinde og filantrop Laura DeVere, men det var oprindeligt en hemmelighed.
Det var dog omgivet af for meget mystik, fortalte Mie Dahlquist til Sustain Report tilbage i februar, hvorfor den glade giver alligevel blev offentliggjort:
– I takt med det strategiarbejde vi havde i november måned, besluttede vi, at vi er nødt til at sørge for, at vores målgruppe skal forstå hvem vi er.
Trods omstruktureringen og arbejdet med at tydeliggøre sin branding fortæller direktøren, der selv har en baggrund i marketing, at det vanskeligste i løbet af det første år, har været at følge med efterspørgslen.
– Jeg tror egentlig, at den største udfordring har været at følge med i interessen og at have hænder nok til alt det, vi gerne vil.
Et åbenlyst behov
Ifølge Mie Dahlquist kan 5 Media allerede kan se, at der er rigtigt mange, der gerne vil arbejde frivilligt for “den gode sag”, og at brugere i community’et blandt andet fungerer som rådgivere for hinanden.
– Jeg synes, det er åbenlyst, at der er et behov for nogle, der arbejder med at skabe en bæredygtig fremtid med de udfordringer vi står overfor. Der er behov for en løsningsorienteret approach.
Læs også: Her er de tre faktorer, der afholder virksomhederne fra grøn omstilling
I maj rundede virksomhedens site 62.000 brugere. Målgruppen er almindelige mennesker, græsrodsbevægelser, virksomheder og investorer, der har ‘ressourcerne, viljen og kompetencerne til accellere udviklingen mod en bæredygtig fremtid’, oplyser direktøren.
– Det vi oplever er, at når man giver folk en platform, så finder de hinanden, siger hun.
Det skete blandt andet, da et filmhold brugte community’et til at lede efter funding til en dokumentarserie om bæredygtighed. Finansieringen endte med at blive fra 5 Media selv, som foruden penge også stiller digitale midler til rådighed og udvikler et site specifikt til projektet.
– Der er brug for konstruktiv journalistik, frem for medier, der varsler dommedag og kriser, siger Mie Dahlquist.
Skove i storbyen
Planen er, at fonden hvert år skal støtte op mod ti projekter med 750.000 kroner. Indtil videre støtter 5 Media tre projekter, og yderligere fem ventes at få støtte efter den pitchrunde i marts, som virksomheden lige nu er ved at gennemgå de 60 pitches fra.
– Vi er helt overvældede. Det er nogle virkelig gennemarbejdede og fantastiske initiativer, vi fik ind, siger Mie Dahlquist.
Læs også: Fond uddeler million-støtte til bæredygtige iværksættere
Et af de pitches som er blevet udvalgt, som 5 Media godt kan løfte sløret for, er et samarbejde med IVN, der skaber tiny forrest-projekter, hvilket betyder, at de arbejder for at få mere natur ind i tætbebyggede områder.
5 Medias projekt bliver derfor at donere en park på størrelse med en tennisbane til en storby et sted i verden.
– IVN kommer til at stå for konsulentarbejdet, og vi kommer til at betale for deres arbejdstimer og for de træer og planter, som skal bruges, siger Mie Dahlquist.
Hun tilføjer, at hun selvfølgelig synes det kunne være særligt sjovt, hvis skovområdet ender med at blive placeret i Danmark, men at hun dog vil lade den proces være op til IVN, som vurderer projekterne ud fra både politiske, biodiverse og praktiske parametre. Vinderen kåres i slutningen af august.
(Rettelse: I en tidligere version skrev Sustain Report, at tidligere chefredaktør Karen Bro fratrådte i november. Hun fratrådte dog allerede i starten af året, inden Mie Dahlquist blev ansat og inden 5 Media reelt gik i luften)
Forsiden lige nu:

Polestar følger værdikæden med blockchain
I 2027 skal alle batterier have et digitalt pas. Elbilproducenten Polestar er gået foran og tracker allerede nu en række metaller. Både myndigheder og forbrugere kræver i stigende grad transparens.

Et flertal er med på forandringer – men det kræver inddragelse
PODCAST: Naturens konto er i voldsomt overtræk, og derfor er vi nødt til at vende op og ned på det hele. Det argumenterer Rune Baastrup for, når han gæster Steffen Max Høgh i denne udgave af Bæredygtig Business.

Startede Footprint Firm: Nu skal han sætte aftryk på grønt råd
Stifter og partner fra The Footprint Firm, Christian Sparrevohn, skal overtage posten som forperson for Rådet for Grøn Omstilling.
Seneste artikler:

Henrik Frandsen overtager ordførerskab for klima-, energi og forsyning
Moderaterne udvider klimaområdet med et nyt klimaordførerskab med fokus på global klimapolitik.

Fond ansætter ny frontfigur til at lede investeringer i fremtidens fødevarer
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ansætter ny direktør til at lede fondens arbejde med udvikling af klima- og miljørigtige fødevarer.

Virksomheder i fødevarebranchen har nu udsigt til 58 mio. kr. i tilskud til plantebaseret fødevareproduktion
Fra den 31. maj har Fonden for Plantebaserede Fødevarer sat 58. mio. kr. på højkant til virksomheder, der arbejder med plantebaserede fødevarer.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
