Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

6 ting der gav Danish Crown succes med at bruge co-creation i sustainability-strategien

Co-creation er et nyttigt værktøj i udviklingen af en sustainability-strategi.

Danish Crown
Co-creation kan være en effektiv måde at få masser af input til sin sustainability-strategi, mener Monica Klepp Bjerrum.

Mere end 200 forskere, kunder, landmænd, bæredygtighedstænkere og kreative mad-koncept-magere mødte op til Danish Crowns Meat2030 stakeholderkonference.

Formålet med dagen, som er beskrevet mere detaljeret her, var kort fortalt at Danish Crown inviterede sine stakeholdere indenfor til en dag med videndeling, diskussioner og co-creation om en bæredygtig fremtid for kød.

Det resulterede i ni konkrete anbefalinger til Danish Crown som Monica Klepp Bjerrum, Director Group Sustainability, netop nu ved at indarbejde i koncernes bæredygtighedsstrategi.

Selvom vi har taget hul på vores sustainability-udvikling, er der stadig en meget lang rejse foran os.

Sustain Report har bedt hende gøre status over, hvad Danish Crown har lært af co-creation processen. Men først lidt om baggrunden.

– Baggrunden er, at kød i mindre og mindre grad anses som en del af en bæredygtig fremtid. Derfor ville vi gerne finde ud af, hvordan vores interessenter mener, at vi bør tackle de komplekse udfordringer.

– Vi er jo meget mere end en slagterivirksomhed. Vi har en hel værdikæde med os, der strækker sig fra jord til bord. Og vores leverandører er vores ejere. Så hvis vi skal lykkes med store forandringer, skal vi have landmændene, kunderne og de andre interessenter med.

– Der er mange kloge hoveder med en ægte interesse for mad og kød, og dem ville vi gerne i dialog med. For selvom vi har taget hul på vores sustainability-udvikling, er der stadig en meget lang rejse foran os.

6 ting, der skal til for at lykkes med at bruge co-creation til din sustainability-strategi

Her er Monica Klepp Bjerrums seks råd til andre virksomheder, der i stor eller lille skala, vil bruge co-creation i deres strategiske arbejde med sustainability.

1. Vær åben om dine sustainability-udfordringer, og vælg hvad du vil have input til
– Man skal ikke være bange for at lægge svesken på disken, når man har udfordringer. Vi var åbne om, at udfordringen med bæredygtighed er kompliceret, men også at vi vil løse den.

– I vores tilfælde er det jo ingen hemmelighed, at vi er udfordret i forhold til bæredygtighed. Overalt er der anbefalinger om, at man skal spise mindre kød. Landbruget er en af de helt store udledere af CO2. Men uanset hvad, er det nødvendigt at være åben om de udfordringer man har, hvis man vil have hjælp.

– Det er også vigtigt at gøre sig klart, hvilket niveau man er på, når man beder om input. Vi er ved at starte op på den store skala med vores sustainability-strategi. Men næste gang vi bruger co-creation, tager vi måske fat på noget helt konkret, det kan for eksempel være omkring bæredygtigt foder.

2. Vær ikke bange for at bede dine kritikere om hjælp
– For at være ærlig, var det ikke uden sommerfugle i maven, at vi åbnede dørene til Meat2030. Der var mange kritikere blandt de inviterede, så man ved jo ikke, hvad man går ind til. Men vi har kun fået ros for vores mod.

– Vi kom med vilje ikke og præsenterede en næsten færdig plan for vores sustainability-strategi. Vi er selvfølgelig klar over en del af de initiativer, vi skal i gang med, men vi har ikke svarene på det hele, så vores oplæg var: kom og giv os dit perspektiv på en løsning.

Vi har åbnet for dialog om et vanskeligt emne, hvor vi som virksomhed er under pres

– Ud over mange virkeligt gode ideer, har vi også fået meget positiv opmærksomhed, nye venner og en ny talerstol i forhold til bæredygtighed ud af Meat2030, fordi vi har åbnet for dialog om et vanskeligt emne, hvor vi som virksomhed er under pres.

– Meat2030 har været med til at “give kødet en stemme”, så der kommer mere balance i debatten. Vi skal helt klart spise mindre kød i fremtiden, men alting handler om balance, og der er jo også mange andre bæredygtige tiltag, man kan gøre i forhold til at sikre en bæredygtig livsstil.

3. Hav en klar plan for, hvordan du vil indsamle og bruge ideerne
– Vi valgte at alliere os med nogle eksterne eksperter, som har erfaring med at lede en co-creation-proces og som også kunne hjælpe os med at finde de bedste oplægsholdere.

– Efter oplæggene, kunne deltagerne tilmelde sig tre grupper med fokus på landbrug, forbrugere eller transparens, som deltagerne skulle udvikle løsningsforslag til. Det var en faciliteret proces, , så vi var sikre på at få noget konkret ud af det.

Deltagerne arbejdede med følgende spørgsmål til de tre emner:
Hvordan gentænker vi landbruget, så vi opnår en bæredygtig kødproduktion? Og hvordan kan vi hjælpe landmændene med det?

Hvordan kan vi hurtigt ændre forbrugernes efterspørgsel til bæredygtigt og høj-kvalitets kød?

Hvordan kan transparens drive den nødvendige omstilling til en bæredygtig fremtid for mad?

4. Sørg for at der er ice breakers, som hjælper folk med at komme i snak

– Danish Crown ønskede at få gang i holdningerne og dialogerne ved dagen og havde derfor forberedt en gimmick, hvor deltagerne kunne vælge mellem mange forskellige badges med budskaber som ‘I’m a meat lover’, ‘I’m a meat sceptic’, ‘I’m an optimist’ og ‘I’m a meat realist’.

De badges var en lidt sjov gimmick, som var med til at bryde isen

– Det fungerede super godt, for der er jo mange følelser og meget alvor i hele debatten om kød og klima, men de badges var en lidt sjov gimmick, som var med til at bryde isen.

– De fungerede også som noget deltagerne kunne tage billeder af og dele på sociale medier.

5. Husk også at involvere din egen organisation og ikke kun stakeholderne
– Jeg synes, vi fik alt det ud af dagen, som vi havde ønsket. Men vi kunne godt have forberedt den interne rejse i forhold til bæredygtighed bedre. Vi er jo en stor virksomhed med et stort bagland, og der er langt fra faglige diskussioner i CSR-kredse til en presset hverdag på kontoret og i produktionen..

– I forandringsprocesser er det altid en udfordring at få alle med. Mange landmænd er allerede langt på denne rejse, men i en økonomisk presset tid, er det ikke let at tænke 30 år frem.

6. Verdensmål nr. 17 er en af de vigtigste SDG’ere
–SDG nummer 17 er vigtig for at komme i mål med forandringerne. Uanset om man er en stor eller en lille virksomhed, kan jeg kun anbefale, at man samarbejder om løsningerne.

Det gælder både om at engagere sig i partnerskaber, og om at man i en værdikæde forpligter hinanden

– Det gælder både om at engagere sig i partnerskaber, og om at man i en værdikæde forpligter hinanden. I vores tilfælde skal vi have fælles projekter og mål med kunderne i både detailhandlen og industrien, hvis vi skal lykkes med bæredygtighed.

– Vi skal væk fra at drive markedet med de billigste prispunkter, så vi bedre kan finansiere og prioritere en bæredygtig produktion. Vi tror på, at vi skal løse udfordringerne i fællesskab og med en fælles forståelse af hvad de er. Det kan co-creation være et værktøj til. Jeg synes i hvert fald, vi har skabt et univers med Meat2030, som vi slet ikke færdige med.

 

Om Monica Klepp Bjerrum
– Navn: Monica Klepp Bjerrum
– Stilling: Director, Group Sustainability hos Danish Crown
– Uddannelse: Cand. Merc. i afsætningsøkonomi og journalist
– Faglig interesse: Strategisk transformation af især fødevarevirksomheder til bæredygtighed

Forsiden lige nu:

Æ: Den grønne omstilling skal være til gavn i stedet for at spænde ben

EUROPAVALG. Pisk eller gulerod i kampen for grøn omstilling? Spidskandidat for Danmarksdemokraterne Kristoffer Storm har blikket rettet mod landbrugets omdiskuterede CO2-afgift – hvis det skal ske, skal det være gennemgående for hele Europa, for Danmark kan ikke “løse hele verdens problemer”.

Politikerne har forladt os, så nu stikker han selv spaden i jorden

PORTRÆT. Forsker og bestsellerforfatter Rasmus Willig har mistet troen på politikernes evne til at løse biodiversitets- og klimakriserne. Derfor har han droppet forskerlivet ved skrivebordet for selv at gå i marken med nye forretningsmodeller og løsninger, som tør vende profitræs til samskabelse fra jord til bord.

Seneste artikler:

Norlys snupper Arlas strategichef

Mikkel Pedersen har ledet Arlas globale strategikontor. Nu skal han sikre transformationen af Norlys’ energiforretning.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Sustain Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading