Connect with us

Hvad søger du?

Sustain ReportSustain Report

Nyheder

Brands tager skridt mod bæredygtig emballage

Carlsberg, Nestlé, L’Oréal  og Zalando står bag nogle af de nye emballage-initiativer. 

Om et par år drikker du måske din øl af en papirflaske og smører dig med creme fra en papirtube, mens du allerede nu kan modtage varerne fra din onlinehandel i genanvendelig materiale.

Sådan er perspektiverne i nogle af de mange nye emballage-initiativer, som blandt andre Carlsberg, L’Oréal og Zalando lancerer i øjeblikket.

Skærpede EU-krav til blandt andet genanvendelse af emballage i 2025 samt i visse tilfælde forbrugerkrav og virksomhedernes egne målsætninger er med til at drive udviklingen. Derudover stiller en kæde som Salling Group også nye emballage-krav til sine leverandører.

Fælles for de forbrugerbrands Sustain Report har været i kontakt med er, at der ikke findes én gylden løsning på mere bæredygtig emballage, men mange veje til at mindske miljøaftrykket. Derudover er innovation og partnerskaber afgørende, ligesom lavpraktiske løsninger til at håndtere de nye typer emballage i retursystemerne er nødvendige.

Endelig er forbrugeren en dark horse. Hvilke målgrupper vil blive tiltalt af radikalt nye typer emballage, der måske ligger langt fra et brands ikoniske kendetegn? Vil de vide, hvor de skal gøre af dem efter brug, og vil de måske endda være villige til at betale mere for dem? Og hvordan får et brand kommunikeret alt det på en måde, der ikke skaber afstand?

Plast indgår i prototyper
Senest har Carlsberg meldt ud, at målet om at skabe verdens første ølflaske af papir, der både skal være totalt biobaseret og bionedbrydelig, er rykket et skridt nærmere. Fredag sidste uge kunne selskabet nemlig lukke op for nyheden om to helt nye papirflaske-prototyper, der forventes at være på markedet i 2022.

På indersiden af de to prototyper har man indtil videre måtte ty til en belægning med genanvendt PET-plast i den ene prototype og biobaseret PEF-plast i den anden.

Selskabet bag udviklingen af papirflaskerne, Paboco, udspringer af en innovationsproces, der blev skudt i gang i 2015 med Carlsberg som hovedkraft i samarbejde med blandt andre emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PhD’er fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden.

Paboco er i dag et joint venture mellem BillerudKorsnäs og ALPLA, der på sigt satser på at tiltrække mange andre kunder end Carlsberg. I første omgang drejer det sig om L’Oréal, The Coca-Cola Company og The Absolute Company, som alle bidrager med deres ekspertviden om kravene til de forskellige emballagetyper i et såkaldt ‘Paboco community’.

Målet med fiberflasken er at lave et bæredygtigt alternativ

Men i et land med et velfungerende pantsystem i form af Dansk Retursystem, giver papirflasker så overhovedet mening?

– Der er ikke noget galt med glasflasken eller med dåserne, når de bliver indsamlet, siger Simon Boas Hoffmeyer, Director of Sustainability i Carlsberg og tilføjer:

– Det her er ikke et nulsumsspil. Den grønne fiberflaske er et supplement til dem. Og det kræver energi at producere og genanvende alt slags emballage, herunder glas, dåser og fiberflasker. Målet med fiberflasken er at lave et bæredygtigt alternativ med samme lave CO2-påvirkning som genbrugsflasken.

– Det mener vi er muligt, da den særlige 3D impulstørringsteknologi, som Paboco bruger, kan minimere mængden af energi brugt til at lave fiberflasken. Når materialet desuden er fra bæredygtige skove, hvor gamle træer erstattes af nye, som optager mere CO2, så kan vi give forbrugerne et nyt bæredygtigt alternativ.

En ting er bæredygtigheden af de nye papirflasker, men hvad med kundeoplevelsen? Ifølge Simon Boas Hoffmeyer pågår nu et stort arbejde med at blive klogere på, hvad øl-elskerne siger til flasken og i hvilke situationer, de vil vælge den.

L’Oréal: Vi vil ikke gå på kompromis med kundeoplevelsen
Også kundeoplevelsen er central for L’Oréal. Emballage er et vigtigt element i skønhedsindustrien, som tydeligvis lægger mange kræfter og glitrende materialer i at få produkterne til at fremstå bedst muligt.

Hvordan harmonerer det med genanvendeligt papir?

– Vi vil ikke gå på kompromis med den oplevede værdi, siger Philippe Thuvien, Vice-President for Packaging & Development i L’Oréal, da Sustain Report fangede ham ved lanceringen af Paboco hos Carlsberg.

Kræver de nye emballager, at I laver ændringer i jeres produkter – er holdbarheden lige så god?

– Takket være digitale simulationer er det nu muligt at se, hvor vi kan skære emballage fra, og hvor vi skal beholde det. Så det hjælper os meget med at forandre og forbedre vores emballage. Vi har allerede lavet tests med papirtuber. Det viste sig, at kunderne havde det bedre med at smide en emballage væk, som de kunne se havde været i brug, frem for at smide en tube væk, der ser ud som ny. Der er helt klart øget pres fra kunderne om, at vi er mere bæredygtige.

Der er ikke kun et svar, men mange

– Der er ikke kun et svar, men mange. Vi skal både lave meget stærk emballage, som kan genopfyldes, og vi skal lave meget let emballage, som kun kan bruges en gang. Men det vigtige er, at det er bedre for miljøet.

Hvor stor en omkostning er eksperimenterne med bæredygtig papiremballage for jer?

– Kunden skal ikke betale mere for produkterne, men vi ved endnu ikke, hvad omkostningerne ved papirflasken bliver  for os. Vi regner med, at det bliver på linje med plastikemballagen eller billigere, men i starten vil det være dyrere. Men uanset hvad, går vi videre med det, siger Philippe Thuvien, der mener, at det er L’Oréals pligt.

– Vi har ikke noget valg, og det er endnu vigtigere for markedslederen som os at gå foran. Vi har allerede fjernet mange skadelige stoffer såsom phthalater i emballagen, og siden har vi set, at andre brands følger med, siger Philippe Thuvien.

The Coca-Cola Company: Bæredygtighed handler om mere end teknologien
For The Coca-Cola Company er en af de store udfordringer med en ny papirflaske at engagere forbrugerne uden at virke belærende. Men med en målsætning om “World Without Waste” er der ingen vej udenom at forsøge sig med nye initiativer, fortæller Therese Noorlander, Sustainability Director for Europa, som også var til stede ved lanceringen.

– Vi har en lang historie for at være tæt på forbrugerne. Konceptet er stadig på de tidlige stadier, så vi er ikke klar til fuldt ud at engagere os med forbrugerne i forhold til papirflasken, men det kommer vi helt klart til, for hvis det her skal blive en succes, handler det om meget mere end teknologien bag, siger Therese Noorlander og tilføjer, at selskabet allerede har meget erfaring med at fortælle om bæredygtige initiativer og at få forbrugerne til at forstå, hvordan de kan bidrage til dem.

Jeg tror ikke, at der er en silver bullit, som løser alle problemer med emballageaffald

– Vi har har god erfaring med at aktivere forbrugerne på festivaler, det kan være en mulighed, eller store brand-kampagner, hvor man scanner flasken og får hele historien. Vi er en af de mest velkendte brands, når det kommer til at interagere med forbrugerne.

Coca-Cola er kendt for den ikoniske glasflaske, hvordan vil inkarnerede Coca-Cola-fans reagere på en papirflaske?

– Den flaske er et ikonisk billede på vores brand, men det kommer i mange emballagertyper og former. Så en papirflaske kan være en del af den portefølje uden at erstatte glasflasken. Og vi er jo ikke kun Coca-Cola, Fanta og Sprite, vi har også kaffe, vand, juicer og plantebaserede drikke og de kommer med særlige karakteristika, som skal passe til denne nye emballage. Vi har for nylig lanceret en plastflaske lavet af 25 procent plastik indsamlet fra havene, så den diversifikation og muligheder og oplevelser er vigtig.

Så du ser ikke, at kun en bæredygtig emballageløsning vil gøre det af med de andre?

– Nej, som sustainability director tror jeg ikke, at der er en silver bullit, som løser alle problemer med emballageaffald, CO2-udledninger og hvad end det ellers kan være. Der er behov for mange løsninger på mange niveauer, både som her med andre partnere, men også med genanvendelsesindustrien.

Nestlé: Snack bar i bæredygtig emballage
I Nestlé er regnskabet for tredje kvartal blevet ledsaget af en udmelding om, at snackbaren YES! nu, som den første af sin art på det danske marked, kommer i en genanvendelig emballage. Selvom det måske ikke i sig selv lyder af et stort skridt for den globale koncern, skal det ses som en trend Nestlé vil være med til at drive i fødevarebranchen, både hvad angår plastfri emballage og fokus på naturlige ingredienser, oplyser Nestlé Danmarks landechef, Henriette Kjær Schmidt i en pressemeddelelse.

Nestlé kalder selv lanceringen for et “teknologisk gennembrud til genanvendelig papirindpakning, hvor der benyttes højhastigheds-flow til papirindpakningen”.

Inden 2025 skal al Nestlés emballage desuden kunne genbruges eller være genanvendelig.

Men hvordan kommer arbejdet med mindre miljøbelastende emballage til udtryk i Nestlés forretning? Det har kommunikationschef i Nestlé Danmark, Martin Broberg et svar på.

– Det er ikke altid en fordel at være så store, som vi er, men noget af det gode ved størrelsen er, at når vi gør noget, så kan vi også flytte noget. Når Nestlé løbende reducerer fedt, sukker og salt i alle produkter eller går effektivt til kamp mod plast, kan vi rykke med en stor udvikling og med store mængder. Det inspirerer ofte mange andre i branchen, lyder det fra Martin Broberg, som tilføjer:

– Hvad angår plast, så har vi i år oprettet vores eget plastforskningsinstitut i Lausanne, og desuden arbejder vi sammen med en række andre plastspecialister for at finde de bedste løsninger, så vi kun bruger genanvendelig emballage i 2025.

Zalando: Tester genanvendelig emballager i Norden
Også når det gælder leveringen af varer, er der fokus på emballagen. Onlineplatformen for mode, Zalando, tester nu genanvendelige emballager i Norden og har ambitiøse emballage-mål for 2020, ifølge David Hejgaard, Nordisk chef hos Zalando.

– Vores mål på emballage-fronten er klart: Vi anvender udelukkende 100 procent bæredygtige emballagematerialer i 2020. Lige nu er vi i gang med at konvertere de plastikposer, som vores skønhedsprodukter leveres i til papirsposer. Skønhedsprodukter behøver ekstra beskyttelse, da de er skrøbelige.

Vi har fundet et alternativ af papir, som er 100 procent genanvendt

– Nu har vi imidlertid fundet et alternativ af papir, som er 100 procent genanvendt og som desuden kan genanvendes til andre formål. Samtidig har vi introduceret såkaldte polybags, tynde beskyttelsesomslag til hver enkelt stykke tøj, som er fremstillet af mere end 60 procent genanvendt plastik. Disse ændringer vil reducere vores forbrug af ikke-genanvendelig plastik med omkring 625,6 tons sammenlignet med forrige år.

– Endelig har vi investeret i forsendelsesposer som består af 80 procent genanvendt plastik (post-consumer recycled, PCR), hvilket sparer op til 40 procent af CO2-udledningerne pr. kilo. På grund af deres høje PCR-indhold er Zalandos forsendelsesposer blevet mærket med Blue Angel-certifikatet, hvilket betyder, at de lever op til høje standarder med hensyn til miljøbeskyttelse, sundhed og effektivitet, fortæller David Hejgaard i en mail.

Forsiden lige nu:

Kvikguide: Sådan sikrer du dig mod at greenwashe

GREENWASHING. Sustain Report har allieret sig med tænketanken Frej og giver her virksomheder en kvikguide til let og elegant at undgå greenwashing og dermed undgå at bryde markedsføringsloven.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.