På det Verdensøkonomiske Forum i Davos var “stakeholderkapitalisme” en del af paraplyen, som bandt topmødet sammen, som erstatning for den kapitalisme, der kun har til formål at fore aktionærernes lommer.
Financial Times indvarslede for nylig, at “ansvarlig kapitalisme kræver nye standarder“. Hvad det vil sige gav Jim Hagemann Snabe et konkret bud på som bestyrelsesformand for Siemens, hvor der ifølge B.dk er indført “hårde bæredygtighedsmål“, spiller ind på hvor lukrative topledernes aktieoptioner bliver.
Også et andet finansielt medie kom med på vognen i januar. Bloomberg, der udover at være ejet af en af de aktuelle præsidentkandidater i USA udspringer af dataterminaler, som anvendes af finansielle virksomheder, har nemlig lanceret Bloomberg Green, et dagligt nyhedsbrev, som fokuserer på klimaforandringer. Det har fokus på nyheder, analyser og løsninger.
Ud over nyhedsbrevet involverer det nye brand et website, “interaktivt klima data dashboard, en podcast og et magasin.
– Klimaforandrings-æraen er over os og Bloomberg Green vil være det første globale erhvervsmediebrand, som fuldstændig dedikerer sig til den essentielle historie, siger Justin B. Smith, Chief Executive Officer i Bloomberg Media i en pressemeddelelse.
Målet er at blive en uundværligt guide for alle fra investorer til politikere, CEOs og forskere, som ønsker at forstå klimaforandringerne, og hvad de kommer til at betyde for os, lyder det fra mediets chefredaktør John Micklethwait.
Bloomberg har sikret sig opbakning fra en række virksomhedssponsorer, som vil understøtte mediet i dets første år. Blandt mediets “founding partners” finder man Amazon, HP Inc., JLL, PGIM og Tiffany & Co.
Forsiden lige nu:

De unge vil se handling på klima og står af på grådige virksomheder
Tilliden til, at virksomhederne spiller en positiv rolle er på få år dalet markant i aldersgruppen 20-40 år, viser årlig survey fra Deloitte.

CBS-professor frygter EU-regler fører til skuespil mellem virksomheder
Det ny EU-direktiv, Corporate Sustainable Reporting Directive (CSRD) forventes vedtaget i løbet af sommeren. Og det er langt mere omfattende end mange tror.

Drop nu alt det hype om bæredygtighedsledelse
Arbejdet med bæredygtighed skal være forankret i lovgivning og anerkendte standarder. Alt for ofte ansætter man managers med helt uklare mandater, så ender det i aktivisme, som mest er vinduespynt, mener Thue Birk Svenningsen.
Seneste artikler:

Modeindustrien skal rykke sig på data, transparens og sporbarhed
De unge, der bærer bæredygtighed: Rasmus Stærk Just leder CSR-afdelingen i DK Company med en holistisk tilgang til bæredygtighed

To nye forskningsprojekter skal medvirke til bæredygtig energiudvikling
European Energy har fået forskningsmidler til at at udvikle bæredygtigt flybrændstof og digital styring af solparker

Nu kan kunstnere også måle deres CO2-aftryk
Statens Kunstfond stiller en CO2-beregner til rådighed for kunst- og kulturbranchen, som skal hjælpe med at gøre branchen grønnere.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
