Bankerne er ved at gå all in på grønne produkter, hvis man skal tro den seneste uges mediedækning.
Grønne boliglån er dog stadig kun på tegnebrættet hos Nordea, men banken har en strategi om at lancere dem på et tidspunkt, siger Frank Vang-Jensen, landechef i Nordea i Danmark og medlem af koncerndirektionen til Finans.dk.
Folkesparekassen har derimod lanceret et nyt lån til elbiler, hvor renten er under det halve af et almindeligt billån. Og banken tilbyder desuden lavere bolig- og byggelån, hvis pengene bruges til at gøre boligen mere energivenlig, skriver samme medie.
Grønne forsikringsprodukter kan engagere kunderne
Samme tendens gør sig tilsyneladende ikke gældende hos forsikringselskaberne, selvom ideen om grønne produkter er ikke fremmed for LB Forsikring.
Skal det være billigere at forsikre en elbil?
Tidligere på året sagde CSR-chef Mikkel Klausen til Sustain Report, at grønne forsikringsprodukter kan være en mulighed for at påvirke og engagere medlemmerne i en mere bæredygtig retning.
– Skal det være billigere at forsikre en elbil? Og når det gælder udbedringer af skader, skal vi så vælge håndværkere, som bruger bæredygtige materialer? Elementer som dem er i spil, men er ikke hamret ned i strategien endnu, og det bliver de heller ikke i morgen, men i løbet af de næste år lægger vi os fast på, hvad vi konkret gør, lød det dengang fra Mikkel Klausen.
Alm. Brand holder øje med efterspørgslen på grønne produkter
En rundspørge til ni forsikringsselskaber, hvoraf fire er vendt tilbage, viser ikke tegn på, at grønne forsikringsprodukter bliver det nye sort i forsikringsbranchen.
– Grønne forsikringsprodukter ikke noget, som vi lige nu har på tegnebrættet, skriver pressechef i Alm. Brand, Kristjan Jørgensen i et mailsvar.
Hvad angår el-biler viser erfaringer, blandt andet fra Tesla, at skaderne oftest er dyrere end andre biler
Han hæfter sig ved, at bæredygtige transportmidler og materialer ofte kommer med en højere pris.
– Hvad angår el-biler viser erfaringer, blandt andet fra Tesla, at skaderne oftest er dyrere end andre biler. Der er derfor ikke sammenhæng med en billigere forsikringspriser til dyrere skader – selvom tanken er sympatisk.
– Når det er sagt, følger Alm. Brand altid øje med markedet eller hvis efterspørgslen hos kunderne ændrer sig. Men det er ikke noget, som vi mærker til endnu.
Når det gælder at tænke bæredygtighed ind i udbedringen af skader, henviser Kristjan Jørgensen til, at pris-hensynet vejer tungest.
– Som forsikringsselskab er det altid sammenhæng mellem risiko og pris, der er gældende. Og her er det vigtigt, at vi genopretter skader til samme kvalitet så billigt som muligt, så prisen på forsikringsproduktet er konkurrencedygtigt ift. markedet og det kunderne vil betale.
– I dag er bæredygtige materialer ofte dyrere end konventionelle materialer i genopbygning eller reparation af skader. Forsikringer dækker som udgangspunkt det eksisterende, hverken mere eller mindre. Ønsker man det anderledes, er det muligt selv at bidrage oveni i den erstatning, der er udbetalt.
Bæredygtighed er vigtigt, men…
I GF Forsikring står bæredygtighed højt på dagsordenen men ikke i forhold til konkrete produkter, oplyser presseansvarlig Rasmus Gade:
– Hos GF Forsikring har vi ingen deciderede grønne produkter. Men det betyder bestemt ikke, at vi ikke tænker grønt. Tværtimod sikrer vi løbende, at grønne og bæredygtige teknologier er dækket af forsikringen. Det gælder el-biler, jordvarme, solceller osv.
– Desuden tager vi gradvist øgede miljøhensyn i både vores indkøbspolitik og investeringer, skriver han og henviser til selskabets årsrapport, som offentliggøres i slutningen af april.
Gjensidige Forsikring har heller ikke deciderede grønne produkter på hylderne, men henviser til selskabets rapport om bæredygtighed, som er en del af årsrapporten. Her har man blandt andet lagt sig fast på at fremme 4 af de 17 Verdensmål.
I Codan oplyser Head of Communications Anders Walthersdorf Frederiksen ligeledes, at grønne forsikringsprodukter ikke er undervejs, men henviser til at selskabet er engageret i bæredygtige projekter og har en lang historie for at forsikre eksempelvis vindmølleindustrien.
Forsiden lige nu:

Branding-pakken egner sig ikke til bæredygtighed
Virksomhedernes arbejde med bæredygtighed er rykket fra filantropi til kerneforretning. Men mange kan blive bedre til at kommunikere resultaterne, mener seniorforsker Line Schmeltz fra DMJX.

Engangsemballage nærmer sig pensionsalderen
PODCAST: Vi er nødt til at tage et opgør med engangsemballage. Både for at redde planeten men også fordi, der er et stort forretningspotentiale i at gentænke emballage, produkter og forretningsmodeller, siger Annette Sartvin Lendal.

Kald en spade for en spade og greenwashing for greenwashing
Det er bekymrende, at Forbrugerombudsmanden ikke længere vil bruge ordet Greenwashing. Det svarer til, at man heller ikke vil kalde kriminelles omgang med penge for hvidvaskning, skriver kommunikationsrådgiver Troels Johannesen.
Seneste artikler:

Nyt Power-to-X center revolutionerer materialer til den grønne omstilling
Flere danske fonde bevilger 300 mio. kr. til et pionercenter for udvikling af materialer og power-to-X-teknologier til den grønne omstilling. Centeret samler førende nationale og internationale forskere.

Professor erobrer Grundfosprisen 2022 med sit gennembrud indenfor “kunstige muskler”
Professor ved Institut for Kemiteknik på DTU Anne Ladegaard Skov modtager Grundfosprisen 2022. Hun vinder prisen for sin forskning og udvikling af silikone-baserede “kunstige muskler”, der kan anvendes som bæredygtig brik i elektronik, robotteknologi og hud- og sårpleje.

Kemp & Lauritzen hyrer ny bæredygtighedschef til grøn teknikoverhaling
Louise Bjerregård Nielsen tiltræder som bæredygtighedschef i teknikvirksomheden Kemp & Lauritzen. Hun bliver dermed ansvarlig for virksomhedens bæredygtige omstilling inden for egene rækker og i samfundets tekniske løsninger.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
