nyheder

5 sustainability-rapporter under luppen

Se hvad eksperterne siger om sustainability-rapporterne fra Carlsberg, LEGO, PFA, Mærsk og Palsgaard i denne opsamlingsartikel.

Af - 5. juli 2019
Sustainability-rapporter

I løbet af første halvår, har Sustain Report i serien ‘Sustainability-Rapporten under luppen’ set nærmere på, hvad fem virksomheder har valgt at rapportere på og hvordan med hjælp fra en række CSR-eksperter.

Hvis du er gået glip af dem, kommer her en opsamling på de indtil videre fem rapporter i serien.

Carlsberg
I en ellers flot 2018 sustainability-rapport fra Carlsberg med store og ambitiøse visioner, savner CSR-eksperten flere klare, kortsigtede mål. Eksperten savner desuden et tættere link mellem koncernstrategi SAIL ’22 og Together Towards ZERO-strategien.

Læs alle ekspertens pointer og Carlsbergs svar her.

LEGO
LEGO’s sustainability-rapport for 2018 rummer masser af gode eksempler på, at sustainability er blevet en del af LEGO’s forretning. Men man savner at blive taget mere i hånden, når det kommer til at forstå baggrunden for LEGO’s målsætninger, lyder ekspertens vurdering. Han ønsker sig også en decideret væsentlighedsanalyse.

Læs mere og få LEGO’s svar her.

PFA
Afsnittet om ansvarlige investeringer er det bedste i PFA’s seneste corporate responsibility-rapport med den fulde titel ‘Samfundsansvar i PFA – indsatser og resultater for 2018‘.

Og det “trækker dem frem i førerfeltet blandt pensionsselskaberne”, lyder vurderingen fra eksperten. Hun efterlyser til gengæld en bedre redegørelse for, hvad der ligger til grund for de Verdensmål, man arbejder med i PFA.

Få hele analysen her.

Mærsk
Mærsks sustainability rapport for 2018 får ros for at være læseværdig og overskuelig samt for Mærsks styrkede fokus på governance.

Men at Mærsk har udskudt 2020-målet om at reducere CO2-udledningen med 60 procent til 2030, møder kritik fra eksperten. Dermed lægger Mærsk sig nemlig på linje med reduktionsmålene i den internationale søfartsorganisation, IMO.

“At man så få måneder før målstregen erkender, at man ikke når sit 2020-mål og tilmed ikke bare udskyder det til 2022 eller 2025 men helt til 2030, det gør, at troværdigheden ryger noget,” lyder det fra eksperten.

Læs hele gennemgangen her samt Mærsks respons.

Palsgaard
Palsgaard er to år før tid kommet i mål med at opnå CO2-neutral produktion. Men måske mangler virksomheden at finde det helt rigtige nye mål, mener eksperten. Hun påpeger desuden, at Palsgaard kunne gøre mere ud af at gøre sin indsats på klimaområdet til en konkurrencefordel.

“Kan denne indsats aktiveres kommercielt? Det kommer an på, om kunderne eller kundernes kunder har en interesse i indsatsen. I Maersk Line aktiverede vi CO2-indsatsen ved at tydeliggøre overfor kunderne, hvor meget CO2 de havde ”sparet” ved at benytte Maersk Line. Det forudsætter, at man kender konkurrenternes fodaftryk, at forskellen er signifikant og at kundernes ”besparelse” er reel.”

Læs hele artiklen samt Palsgaards respons.

Tags:


Warning: sizeof() [function.sizeof]: Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252