Når Wonderful Copenhagens årlige turismekonference Tomorrow’s Urban Trave afholdes 9. oktober, sker det under temaet ’Commit to a Sustainable Future’.
Formålet er at sætte fokus på turismens afsmittende effekt på samfund, borgere og klima, og hvad turismebranchen konkret kan gøre for at sætte positive og bæredygtige aftryk.
En taler fra New York Times sætter fokus på ‘The Impact of Travel’, mens en professor fra Manchester Metropolitan University har slides om emnet ‘The Future of Aviation’ under armene.
Så det er nogle af turismebranchens største bæredygtighedsissues, der tages fat på.
Men kommer turisme overhovedet nogensinde til at rime på bæredygtighed? Ja, der er ikke noget alternativ, lyder svaret fra Mikkel Aarø-Hansen.
– Det kan virke modsatrettet at sætte bæredygtighed sammen med turisme, fordi turismen jo handler om at flytte mennesker og få dem til at forbruge. Derfor er der også en stor risiko for, at man bliver kritiseret for greenwashing, eller det som er værre, når man sætter bæredygtig turisme på agendaen. Men hvad er alternativet? At kaste håndklædet i ringen? Nej. Vi har et ansvar for at blive en del af løsningen på verdens bæredygtighedsudfordring, siger han og fortsætter:
– I Wonderful Copenhagen har vi sat en ambition om, at turismen i 2030 i Greater Copenhagen positivt skal bidrage til både lokal og global bæredygtighed. Det er ambitiøst, og vi har ikke svarene endnu. Men nogle gange skal man sætte ambitionerne så højt, at det tvinger én til at tænke nyt og til at skabe nye samarbejder, som vi slet ikke kan forestille os i dag. Derfor har vi også inviteret de fremmeste internationale eksperter til at inspirere os til at tænke nyt.
Som branche har vi et stort ansvar for, ikke blot at måle på alt det gode, men at finde løsninger på det negative
Hvorfor er temaet netop i år, at man skal forpligte sig til en bæredygtig fremtid?
– Den internationale turisme er i stærk vækst. Det har en masse positive samfundseffekter i form af nye jobs, øget omsætning samt bedre attraktioner og oplevelser også for de lokale. Men med den stigende storbyturisme følger der også udfordringer, som vi skal turde tale om og imødegå. Det kan være sociale udfordringer, hvor presset på de lokale bliver for stort, eller miljø- og sundhedsmæssige udfordringer som luftforurening eller CO2-udledninger.
– Som branche har vi et stort ansvar for, ikke blot at måle på og tælle alt det gode, men tale om og finde løsninger på det negative. Det er i alles interesse, at fremtidens turisme er en bæredygtig turisme, både miljømæssigt, socialt og økonomisk. Derfor er vores tema i år ’Commit to a sustainable future’.
Vi skal i højere grad have turisterne til at bruge kollektiv transport
Hvad er nogle af de vigtigste ting branchen kan gøre for at blive mere bæredygtig?
– Det korte svar er: Gå i gang. Alle kan gøre en forskel her og nu, og der er ingen grund til at vente på den endegyldige opskrift for bæredygtig handling. Uanset om man er transporter eller restauratør, hotel eller attraktion, så er der masser af muligheder for at reducere miljøbelastningen og tilsvarende inspiration at hente hos konkurrenten eller kollegaen. For branchen ér i gang.
– Vi skal også i højere grad have turisterne til at tage et medansvar, dels for miljøet, dels over for lokalbefolkningen. For eksempel skal vi i højere grad have turisterne til at bruge kollektiv transport og have dem til at besøge attraktioner og områder uden for indre by. Det kræver endnu mere samarbejde. Tomorrow’s Urban Travel 2019 giver et inspirerende indblik i, hvordan aktører fra forskellige dele af turismebranchen tager bæredygtighedsudfordringen op.
Hvad er det vigtigste du håber, at der kommer ud af konferencen?
– Jeg håber, at deltagerne går derfra med endnu mere appetit på bæredygtighed, ny viden og konkret inspiration til at gøre mere og andet i morgen, end hvad de gjorde i går. Måske endda ideer til at skabe helt ny forretning, der kan gøre en positiv forskel både på deres egen bundlinje og destinationens.
Forsiden lige nu:

Skrap forbrugerombudsmand vil skabe konsensus om grønne løfter i markedsføring
Det er afgørende, at der bliver en bred accept af kravene til markedsføring med løfter om bæredygtighed, siger Christina Toftegaard Nielsen, der samtidig ikke vil acceptere en sproglig udvanding af bæredygtighedsbegrebet.

Svanemærket strammer kravene til byggeri
Miljømærkning Danmark skærper og fermsætter nye krav til cirkulær økonomi, klima og biodiversitet i nybyggeri for at kan bryste sig med Svanemærket. Nye typer af bygninger kan nu også opnå miljømærket.

Samarbejde skal styrke landbrugets ESG-værktøj
SEGES Innovation og Innovationscenter for Økologisk Landbrug arbejder sammen om ESG-værktøj. I første omgange til klimabelastning, i fremtiden skal værktøjet også måle biodiversitet, dyrevelfærd og social ansvarlighed.
Seneste artikler:

Djøfs lederpris 2023 går til leder med blik for bæredygtighed, social ansvarlighed og inklusion
I år kunne Rune Petersen, chef for innovation og investeringer hos Pelican Self Storage, tage imod titlen som årets bedste leder.

Seges Innovation ansætter Niras-profil som ny topchef
Efter årtier i Niras træder Tom Heron fra august til som administrerende direktør for Seges Innovation P/S. Samtidig runder den uafhængige virksomhed sit første årsregnskab.

Et farvel til den traditionelle afdelingsleder
PODCAST: Christian Bason står i spidsen for en udvikling i Dansk Design Center hvor formålet er i fokus. En form der er med til at øge motivationen og skabe mening og forståelse for hvad man som medarbejder er en del af.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
