navne

– Man skal kunne tage sin egen medicin, siger ny Siemens-chef

Anne Kipp skal både være nordisk kommunikationschef for SiemensMobility og for Siemens A/S.

Af - 28. oktober 2021

Anne Kipp har udvidet sit CV til både at være Nordic head of communications for SiemensMobility og for Siemens A/S. Foto: Siemens

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

1. oktober tiltrådte den nuværende nordiske kommunikationschef for SiemensMobility som chef for kommunikation hos Siemens A/S.

Og hvordan hænger det så sammen?

Jo. Det er relativt enkelt, forklarer den nytiltrådte kommunikationschef Anne Kipp, for det hele handler nemlig om grøn omstilling.

Vi har talt med Anne Kipp om at sidde på to taburetter, om, hvordan man kommunikerer bredt og tilgængeligt, når stoffet er tungt “ingeniør-lingo”.

Tog og bæredygtighed

Anne Kipp, der indtil videre har siddet som nordisk chef for SiemensMobility – det vil sige alt det om tog – forklarer, at hun allerede har haft stort fokus på grøn omstilling i sit arbejde.

– Jeg har arbejdet med elektriske tog i lang tid. Her er den grønne historie lykkedes godt, og den er kommet bredt ud. Det drømmer jeg om, at vi også kan gøre for andre dele af Siemens, siger Anne Kipp, der tiltrådte sin nye stilling 1. oktober.

Hun tilføjer:

– Vi har en kæmpe bred portefølje af alle mulige teknologier, som på hver sin måde understøtter grøn omstilling. Nogle af dem er svære at få frem i lyset, så her skal der laves noget benarbejde. Det er dét, kommunikationsarbejdet handler om for mig. Og jeg bilder mig ind, at folk faktisk gerne vil høre om de løsninger, der findes. Ikke kun dem, de kender i forvejen.

Bred portefølje af grønne løsninger

For mens togdrift i sig selv bærer på mange grønne løsninger, og ofte fremhæves som et grønnere rejsealternativ end for eksempelvis flytransport, så dækker det øvrige af Siemens A/S’ aktiviteter også over eksempelvis bygningsteknologi, infrastruktur til energisektoren og industrielle løsninger.

Hvordan vil du kombinere de to stole du nu skal sidde på?

– Det tænker jeg egentlig falder ret naturligt. Der er som sagt historiefortællinger om, hvordan teknologiske løsninger passer ind i den grønne omstilling i begge roller.

– Det er bestemt ikke fordi arbejdet bare bliver copy-paste, men der er alligevel ting, der vil blive brugt på tværs af de forskellige forretningsområder.

Læs også: Siemens – Ærgerligt at olie- og gasfyr ikke udfases fuldstændig

Anne Kipp fortæller, at det blandt andet er erfaringen med, hvilket typer af historier, som folk abonnerer på og oplever som meningsfulde, der kan overføres.

Handler ikke om at kunne krydse af på sin FN-liste

Hvordan ser du kommunikationens rolle, når det kommer til at fremme den grønne omstilling?

– Jeg ser det som fuldstændigt afgørende, at man mestrer at kommunikere om de ting, der skal til for at løse de udfordringer, der er forbundet til at decarbonisere alt i samfundet. For det er jo dét, vi står overfor nu, siger Anne Kipp.

Hun tilføjer:

– Det er vigtigt at gøre det tilgængeligt, gøre det konkret og gøre det transparent. Vigtigst af alt er det at konkretisere, hvad der giver de CO2-nedbringelser, vi ønsker.

Anne Kipp mener, at det dog er afgørende, at den grønne kommunikation ikke bare bliver halvtomme løfter og lister, der skal krydses af.

– Nu er vi et sted, i hvert fald i den danske virkelighed, hvor alle siger næsten de samme ord. Og så mener man, at så har man ”hakket” sine bæredygtighedsmål fra FN af. Men der skal mere til.

Man skal kunne tage den medicin, som man prøver at pådutte andre

Det tyske moderskib Siemens AG satte som mål for seks år siden, at selskabet vil være CO2-neutral i 2030 på sin egen drift, og at CO2-udledningen i 2020 skulle være halveret sammenlignet med 2014. Dét delmål blev nået.

Netop fordi en stor del af Siemens løsninger er grønne, og fordi løsningerne understøtter andre virksomheders transformation, er det ekstra vigtigt, at Siemens selv arbejder på at foretage handlinger, der understøtter den grønne agenda i kerneforretningen, mener Anne Kipp.

- Man skal også kunne vise, at man tager den medicin, som man prøver at få andre til at tage.

Hun tilføjer, at for 2030-målet kan nås, ligger det helt store arbejde dog foran virksomheden.

- Siemens har haft som målsætning at være CO2-neutral siden 2015, og vi er over halvvejs med det mål. Men det vil jo også sige, at de lavest hængende frugter er taget, siger Anne Kipp og fortæller, at kræfterne blandt andet indtil nu har været lagt i energieffektivisering af Siemens' bygninger.

Det tunge ingeniørsprog

En af de store udfordringer, der ligger foran Anne Kipp, bliver at skulle kommunikere et stofområde, som er teknisk tungt.

- Det er faktisk ikke altid lige nemt med sådan nogle ingeniørtekniske løsninger. For fag-lingoen er ikke allemandseje, og den skal tit have en tur i maskinrummet eller to for, at en ikke-ingeniør kan være med. Man skal finde ud af, hvordan man kan tale om tingene på en måde, så folk har lyst til at høre om det og føler, at det er relevant for dem.

Læs også: Undgå disse ord i din klima-kommunikation

Hun sammenligner det med at skulle kommunikere om bygningers energiforbrug. Det er et område, der påvirker de fleste på både pengepung og klimaaftryk, men som kan være vanskeligt at formidle, så det bliver tilgængeligt og relevant, hvis man ikke er ingeniør.

- Og digitalisering i industrien er vanskeligt at gøre allemandseje. Men ikke desto mindre har det stor betydning, understreger Anne Kipp.

Anne Kipp, der er uddannet inden for kommunikation, PR og kulturformidling, har været en del af Siemens i knap otte år i forskellige stillinger.

Tags: